Attraktion. Fagfolk peger på, at vi ikke er dygtige nok til at levere service over for de besøgende, der kommer til Danmark.
Foto: Jan Olsen/AP

Attraktion. Fagfolk peger på, at vi ikke er dygtige nok til at levere service over for de besøgende, der kommer til Danmark.

Ferie i Danmark

Eksperter om fald i dansk turisme: Drop selvfedmen og giv bedre service

De udenlandske turister svigter Danmark, mens det går fremad i andre lande.

Ferie i Danmark

Der er beskeder på kinesisk i højttalerne i Magasin på Kgs. Nytorv. Der tales stadig tysk på strandene ved Vesterhavet. Og det vælter ind med madturister hos Noma.

Alligevel svigter de udenlandske turister vores lille Tivoli-land med de smukke slotte og den lille havfrue.

Ifølge en publikation fra Dansk Industri, der kom ud i februar, er Danmarks andel af Nordeuropas 60 millioner årlige udenlandske turister faldet fra 20 til 15 procent siden 2000.

Samtidig viser World Economic Forums Travel & Tourism Competitiveness-undersøgelse 2013, at Danmark er faldet fra nummer 16 til 21 siden listen sidst blev lavet i 2011.

I samme undersøgelse ligger Danmark på en 117-plads, når det gælder befolkningens attitude over for besøgende, mens vi ligger nummer 86, når det kommer til vores evne til at trække turister til landet.

LÆS OGSÅ

Og det bider fagfolk mærke i.

»Hvis fremmede gæster ikke oplever, at vi byder dem velkommen, er det jo logisk, at de ikke kommer igen«, siger Henrik Meng, der er service- og trivselsekspert og lever af at rådgive danske virksomheder og attraktioner om netop service og trivsel.

Han mener, at danskerne bliver nødt til at gøre op med selvforståelsen som en befolkning, der er verdens bedste til det hele og samtidig skrue ned for selvfedmen og op for ydmygheden.

»Vi skal behandle besøgende som vores gæster. Og ændre vores attitude. Vi skal forstå, at det er nøglen til at skabe en oplevelse for vores gæster. Vores produkt er i orden, men vi skal have en bedre kulturforståelse og møde de besøgende i deres univers, så de oplever, at vi er noget særligt«, lyder det.

Henrik Meng er særlig træt af, at den evige klagesang om vores høje skatter og afgifter bliver brugt som undskyldning for, at det er svært at trække turister til landet, og at hvis bare vores afgiftsstruktur var anderledes, så ville alt være godt.

Specielt når Schweiz, der ligesom Danmark er et meget dyrt land at besøge, troner øverst på World Economic Forums Travel & Tourism Competitiveness-undersøgelse.

Bedre markedsføring tak
Og netop alpelandet er et eksempel på, hvordan man kan trække turister til, selv om det er dyrt, mener Jens Friis Jensen, der er viceinstitutleder på RUC og har forsket i turisme i mange år.

»Hvis man har høje priser, stiller det højere krav til, at folk føler, at de får værdi for det, de har købt. Schweiz ligger højt på alle andre konkurrenceparametre, og her halter Danmark efter. Vi ligger for eksempel i den nederste del, når det gælder vores prioritering af turisme«.

Ifølge Jens Friis Jensen har Danmark masser af gode produkter - Legoland, krydstogtprodukter, madoplevelser - men han efterlyser mere og bedre markedsføring.

»Vi skal passe på, at vi ikke luller os i søvn, fordi vi er gode til nogle ting. Vi har en opgave foran os i forhold til at effektivisere vores markedsføring. Et dyrt produkt kræver bedre markedsføring. Når man andre steder opruster på den nationale markedsføring, er det et dårligt signal, at budgetterne bliver mindre herhjemme«, siger Jens Friis Jensen.

Han mener også - ligesom Henrik Meng - at der ligger en stor udfordring på serviceområdet. Han nævner Sverige som eksempel på, hvor godt det virker, hvis man er god til at yde service over for besøgende.

»I Sverige har man en anden tradition for at yde og værdsætte service. I Danmark har vi det på en eller anden måde svært med service. Det er et spørgsmål om kultur og tradition«, siger Jens Friis Jensen, der savner, at der er status for danskerne i at yde service.

Hvad med uddannelsen?

Henrik Meng vil have bedre uddannelse.

»Selv om der er gode tiltag, er vi ikke ordentligt klar. Vi skal bruge ressourcer på at uddanne os til at kunne levere en bedre fortælling og en bedre leverance. Og vi skal lære at matche de besøgendes forventninger. Men det er først godt, når turisterne oplever den gode service på de restauranter og hoteller de besøger«, siger service- og trivselseksperten.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Til det pointerer Jens Friis Jensen, at vi også skal lære at skelne mellem, hvilken nationalitet turisterne har. Det er ikke ligegyldigt, hvordan vi behandler kineserne i forhold til tyskerne og japanerne i forhold til amerikanerne.

»Vi skal have evnen til at forstå, hvad forskellige turister gerne vil have. Det er helt afgørende, at vi får lært det«.

LÆS OGSÅ

Jens Friis Jensen nævner et projekt som Open Arms, som Henrik Meng i øvrigt er en af initiativtagerne til, som et eksempel på, hvordan man kan blive bedre til at tage ordentligt imod landets gæster.

»Cool service og åbne arme skal sælge København og Danmark«, som det hedder på Open Arms' hjemmeside. Målet er at give både turister og lokale en sjov, sprudlende og anderledes oplevelse.

Projektet er et samarbejde mellem Open Copenhagen, Horesta, Københavns Kommune, Meng & Company, Wemind og Fucking Flink.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden