Service. Det er blandt andet i situationer som denne, at besøgende i Danmark skal opleve høflighed og imødekommende danskere.
Foto: Thomas Nykrog/VisitDenmark

Service. Det er blandt andet i situationer som denne, at besøgende i Danmark skal opleve høflighed og imødekommende danskere.

Ferie i Danmark

Turisme i Danmark: Stort serviceprojekt skal gøre det af med tilknappede danskere

Personale i turistbranchen skal overraske positivt og vise, vi kan noget særligt.

Ferie i Danmark

Vi er for selvfede og halter efter vores konkurrenter, når det handler om at yde den rigtige service for de besøgende, der bruger penge på at komme til Danmark.

Sådan lød det fra to forskellige turismeeksperter på turengårtil.dk i går.

LÆS OGSÅ

Og nu forlyder det, at en gruppe, der indtil videre består af Horesta, Wonderful Copenhagen, Vækstforum Hovedstaden og 3F, i efteråret søsætter et stort projekt, der skal revolutionere serviceniveauet herhjemme.

Politisk direktør i Horesta, Jonas Wilstrup, fortæller, at undersøgelser viser, at besøgende i Danmark opfatter os som tilknappede og distancerede, og at vores service godt kan være anderledes.

»Hvis vi giver folk en god oplevelse, når de her, bliver de ambassadører for vores produkt, når de kommer hjem. Og den markedssføring har en meget stor værdi. Men oplever de det modsatte, så mister vi potentielle gæster til andre lande«, siger Jonas Wilstrup

Projektet, der indtil videre har arbejdstitlen Welcome, skal starte på den anden side af sommerferien. I øjeblikket er man i gang med at finde flere samarbejdspartnere og få de sidste finansieringer på plads.

Derefter er det meningen, at projektet skal køre i to år i København og så spredes ud til resten af landet. Og hvad er det så projektet konkret skal arbejde med? Jonas Wilstrup fortæller:

»Vi skal have fat i virksomhederne. Lufthavne, hoteller, restauranter, taxaer, busser. Alle de knudepunkter, hvor besøgende møder danskerne. Vi skal have skabt en begejstring og noget mere unikt i den måde, vi arbejder med service på. Og så skal vi sikre os, at det sidder fast inden vi går videre med det«.

Ifølge Jonas Wilstrup betyder det, at personalet på de steder i landet, hvor besøgende møder danskerne, skal overraske positivt med deres adfærd, bryde barrierer ned, og vise, at vi kan noget særligt.

»På det lavpraktiske plan handler det for eksempel om ikke at spørge en gæst, der sidder og venter, om vedkommende vil have et glas vand, men bare at komme med det uopfordret«, siger Jonas Wilstrup.

Projekt koster 4 millioner

København er dog ikke det eneste sted, hvor et ordenligt serviceniveau ligger turistbranchen på sinde.

VisitNordsjælland har sat kompetenceudviklingsprojektet 'Det Gode Værtskab' i gang. Det betyder, at organisationen samarbejder med Erhvervsskolen Nordsjælland i at uddanne turismeerhvervets medarbejdere. Forhåbningen er, at det skal løfte vækstgrundlaget for Nordsjællands turisme.

LÆS OGSÅ

Kurserne vil blive tilbudt i løbet af 2013 på Erhvervsskole Nordsjælland i Hillerød

Budgettet for det store københavnske projekt kommer ifølge Jonas Wilstrup til at ligge på cirka 4 millioner kroner.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce