Attraktion. Alle fra Kronborg til ishuse skal være en del af et samlet udtryk i Kongernes Nordsjælland.
Foto: KIM AGERSTEN

Attraktion. Alle fra Kronborg til ishuse skal være en del af et samlet udtryk i Kongernes Nordsjælland.

Ferie i Danmark

Turisme i Danmark: Samarbejde er vejen frem i Nordsjælland

Engang var turismeaktører i Nordsjælland konkurrenter, nu er de samarbejdspartnere.

Ferie i Danmark

I Nordsjælland var det for få år siden sådan, at områdets forskellige turismeaktører - kommuner, hoteller, seværdigheder, ishuse - var konkurrenter, der kæmpede om de besøgende turister.

I dag er turismen i Nordsjælland samlet i en destination under navnet Kongernes Nordsjælland, der hører under den overordnede organisation VisitNordsjælland.

Og forklaringen på det valg af strategi er ifølge direktør i VisitNordsjælland Annette Sørensen enkel:

»Danmark er et lille land, og vi skal organisere vores indsats for at få flere turister til. Vi bør samarbejde. Det gjorde vi ikke før i tiden, og det mistede vi penge og besøgende på. Nu har vi fundet en fælles fortælling i Kongernes Nordsjælland«, lyder det.

Organisationen kan glæde sig over at have oplevet en fremgang på 6,4 procent i antal overnatninger i 2013 i forhold til 2012. Det er mere end landsgennemsnittet, der ligger på 1,8 procent.

Ifølge Annette Sørensen er sammenlægningen af fem kommuner i en samlet turismeorganisation, bare en af forklaringerne på fremgangen.

Men samarbejde mellem kommuner og attraktioner gør det ikke alene. Fra 2011 til 2013 fik VisitNordsjælland 21 millioner kroner fra EU til at udvikle området som et samlet rejsemål under navnet 'Destinationsudvikling af Kongernes Nordsjælland'.

»Det har givet Nordsjælland en tydeligere turismeprofil«, lyder det fra Annette Sørensen.

De gode tal varmer i kølvandet på regeringens store turismesatsning 'Vækstplan for dansk turisme', der blev præsenteret i januar, og hvis formål er at få vendt det betydelige fald, som dansk turisme - med undtagelse af København - har oplevet de seneste 20 år.

Drop skelen til kommunegrænser

Men hvor stor en betydning det strategiske samarbejde har haft for fremgangen i turismeantallet i Nordsjælland, er svært at afgøre, siger Matias Thuen Jørgensen, der er forskningsassistent på Aalborg Universitets turismeforskningsenhed, og som har fulgt projektet i Nordsjælland.

Han er ikke sikker på, at der nødvendigvis er en kobling mellem stigningen i antal turister og samarbejdsstrategien.

»Det virker som om det kan blive en succes på mange punkter, men jeg er usikker på om sådan en strategiforandring overhovedet kan måles så relativt kort tid efter implementeringen. Til gengæld kan en forklaring jo være, at Nordsjælland ligger tæt på København, der har succes på turistområdet. Og det kan have en afsmittende effekt«, siger siger Matias Thuen Jørgensen.

Han mener desuden, at det fald i tyske turister, som har ramt andre dele af den danske turismebranche ikke har ramt Nordsjælland i samme grad, fordi det ikke er områdets målgruppe, hvilket kan få nordsjællænderne til at fremstå bedre end andre dele af branchen.

Ifølge Matias Thuen Jørgensen kan Nordsjællands strategi vise sig at være den rigtige, fordi turister ikke interesserer sig for kommunegrænser eller andre lokale forhold, når de leder efter oplevelser på ferien.

Samme holdning har Annette Sørensen, der mener, at flere områder i Danmark burde gå sammen om en fælles markedsføring.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Turister er jo ligeglade med, hvilken kommune der er tale om. De er ligeglade med, om Louisiana ligger i Fredensborg eller Helsingør Kommune. Det er en rejse til Nordsjælland, der tæller og de produkter vi har at sælge, der får turisten til at komme«.

Til gengæld mener Matias Thuen Jørgensen ikke, at samarbejdsideen altid er lige nem at implementere, selv om folk er positive over for konceptet og forestillingen om, at det kan trække flere besøgende til ens område og forretning.

»Det er ikke fryd og gammen alle steder. Der kan være to byer i samme område, hvor historiske spændinger vanskeliggør samarbejde eller personer i turistbranchen, der ikke kan samarbejde. Og det kan også blive så topstyret, at nogle føler, at de bliver kørt over«, siger Matias Thuen Jørgensen.

På egne ben efter EU-projekt

Og så tilbage til de mange EU-millioner Nordsjælland fik til at udvikle sin turisme.

Nu er pengene brugt og VisitNordsjælland skal stå på egne ben. En række oplevelsespakker er klar til at blive solgt til turister. Blandt andet ligner 'Kærlighed på cykel' en succes, idet 11 internationale rejsebureauer allerede er i gang med at arrangere cykelferier i Nordsjælland.

Til gengæld skal der nu findes penge til at drive projekterne videre, fordi EU-pengene er brugt. Derfor vil VisitNordsjælland have de lokale aktører på banen. Ideen er, at man som lokal erhvervsdrivende kan indgå i forskellige partnerskaber i netværket Camp Vino. Et basismedlemskab koster eksempelvis 2.000 kroner årligt og sikrer medlemmet adgang til netværksmøder og præsentation på VisitNordsjællands forskellige platforme, og at deres produkter bliver bookbare.

Planen er ifølge Annette Sørensen at få 150 til 200 medlemmer. Indtil videre har 50 meldt sig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Og den plan ser Matias Thuen Jørgensen som en kæmpe udfordring.

»Dansk turismes udfordring er, at der er mange små aktører eller enmandsvirksomheder. De har ikke altid penge til den slags pakker og det kan være svært at deltage i workshops, hvis man skal holde lukket for at deltage. Det er ikke mangel på vilje, men tid er penge«, siger han.

I 2013 kunne VisitNordsjælland tælle i alt 1,2 millioner overnatninger. I 2011 var tallet på cirka 670.000.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce