Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
FRANDSEN FINN
Foto: FRANDSEN FINN

Turistby. Etabler et manifest om god service frem for en certifticeringsordning, mener turistchef i Aarhus, Peer H. Kristensen.

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Turistbranchen: Kære Henrik Sass - det er en ommer

Branchefolk revser nyt stjernesystem, der skal hæve serviceniveauet overfor turister.

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spild af penge. Formynderi. Gammeldags. En dårlig ide.

Mens turistbranchen roser store dele af vækstplanen, der er blevet endeligt vedtaget og i fredags blev præsenteret af Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S), forstummer lovordene under en vis del af planen.

Flere parter i branchen, som Politiken har talt med, er nemlig kritiske overfor initiativet om en frivillig certificeringsordning. Faktisk bakkede ingen af de kilder, Politiken har talt med, op om initiativet.

»Det er en rigtig dårlig og ærgerlig ide«, mener Dorthe Barsøe, som er underdirektør for brand og kommunikation i Tivoli.

»Det er en lille smule gammeldags, og vi er så velforsynede i branchen med fine systemer allerede og evalueres på sociale medier som Tripadvisor. Jeg tvivler på, nogen vil bruge det, og at det vil blive slagkraftigt«, siger underdirektøren og påpeger, at det ville være bedre at bruge de sparsomme midler et andet sted, såsom på markedsføring.

Certificeringsordningen er en blandt mange ideer til at skabe vækst i turistbranchen, og den er sat i søen, fordi undersøgelser har vist, at i turisternes øjne har kvaliteten ikke altid stået mål med prisniveauet, når de har ferieret i Danmark. Turisterne skal med andre ord have bedre service og en mere kvalitetsfyldt oplevelse af at være gæster i vores land, der prismæssigt ligger mere end 40 procent over andre EU-lande.

Certificeringsordningen skal være frivillig og en slags kvalitetsstempel, der skal løfte kvalitet og service i turistbranchen. Planen er, at turismeaktører skal kunne sende deres medarbejdere på uddannelsesforløb indenfor eksempelvis god service og kundetilfredshed.

Det bliver Dansk Standard, der er kendt for at varetage arbejdet med miljømærkningsordningerne Svanen og Blomsten, som skal fascilitere og udvikle standarden. Der er afsat to millioner kroner til ordningen i henholdsvis 2014 og 2015.

God service er nærvær

Også brancheorganisationen for hoteller, restauranter og turisme, Horesta, har kritiseret ideen. Administrerende direktør Katia K. Østergaard skrev i begyndelsen af juni i en kommentar med overskriften 'Kære Sass, service laves ikke på samlebånd!', blandt andet følgende:

»Standardisering betyder, at alle medarbejdere skal følge de samme kortlagte processer hver gang. God service er det fuldstændig modsatte. God service er, når medarbejderne skaber nærvær og har taget hjertet med på arbejde - udviser værtskab og tager udgangspunkt i hver enkel gæsts behov. Den slags kan selvsagt ikke sættes på formel«.

Og Horesta-direktøren slutter sit indlæg med en klar appel:

»Kære minister, drop service på formel. Lad os sammen i det nye turismeforum få sat vækst, kvalitet og service på dagsorden og udvikle andre og bedre redskaber, som rykker det samlede turisterhverv og som giver nye og bedre oplevelser til vores turister og gæster«.

Også interesseorganisationen Dansk Camping Union vender tomlen ned overfor tiltaget. Landsformand Bjarne Jensen kalder det formynderi. Han påpeger desuden, at campingpladserne i forvejen har et stjernesystem, der blandt andet stiller krav til serviceniveauet. Og han frygter, at en sådan certificeringsordning vil presse de privatejede campingpladser, hvoraf mange lider under dårlig økonomi.

»Vi skal passe på med at stille flere krav til de privatejede, for vi risikerer, at flere må lukke«, siger Bjarne Jensen til Politiken.

Forældet tankegang

Flere af aktørerne i branchen peger desuden på, at det er blevet meget udbredt blandt rejsende at give deres vurdering af turiststedernes service på rejsesites som Tripadvisor. På den måde får de et indtryk af, hvad gæsterne synes er godt eller skidt.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det samme mener Janne Liburd, lektor og turismeforsker på Syddansk Universitet. I forbindelse med vækstplanens fremlæggelse i fredags, kaldte hun cerfitificeringsordningen for en »uhyre forældet tankegang«.

»Ingen turister i dag ser på, om der er to eller tre stjerner - med mindre de kigger på luksushoteller. I dag handler det meget, at vi som turister har større tiltro til, hvad andre turister siger om et givent sted, og den viden finder vi for eksempel på Tripadvisor eller Hotels.com«, sagde turismeforskeren.

Direktør i VisitAarhus, Peer H. Kristensen, er heller ikke begejstret for den frivillige certifceringsordning.

Han mener, det er meget bedre at have fokus på, hvad et godt værtskab er, og han foreslår, at der etableres et manifest for god service. Og der er en afgørende forskel på et manifest og en standard, mener han.

»I sidste ende handler det om at arbejde med gulerod eller pisk - standard er pisk og manifest er en mulighed«.

Han foreslår, at nogle af de centrale aktører i turistbranchen sammen formulerer i manifestet, hvad et godt værtskab og god service er.

Manifest i stil med ny nordisk mad på vej

Og sådan et manifest er faktisk ved at blive udviklet, fortæller Janne Liburd. Hun sidder i vækstrådet hos Horesta og fortæller, at man her er i gang med at udvikle et servicemanifest i stil med Claus Meyers manifest om det nye nordiske køkken, som handlede om at genopfinde dansk mad.

På samme måde kan et sådan servicemanifest være afgørende for at sætte service- og kvalitetsniveauet i fokus.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

På spørgsmålet om, hvorvidt Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen har opbakning i turistbranchen til dette service-koncept, sagde han fredag på pressemødet:

»En række organisationer i branchen har sagt, at de ønsker at få en fælles kvalitetsstandard, så vi har været sikre på opbakningen«.

»Nu sætter vi Dansk Standard til at udarbejde det med Visit Danmark og andre aktører. Ideen er, at turister, der kommer til Danmark, skal have kvalitet hele vejen igennem«, sagde ministeren på spørgsmålet om, hvordan det skal foregå praksis.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden