Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Skift. Kinesiske turister er generelt glade for eventyr-Danmark. Men nu vil de også opleve danskernes hverdag, design og mad.

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kinesiske turister skifter rejsemønster

Fra grupper til individuelle rejsende. København gør klar til ny gruppe af rejsende.

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Før kom de i grupper, knipsede løs med kameraerne ved Den Lille Havfrue og Amalienborg og insisterede på at spise på Københavns kinesiske restauranter.

I fremtiden bliver det anderledes.

For nu kommer de kinesiske turister til Danmark i langt mindre grupper. Det bekræftes i en endnu ikke offentliggjort rapport fra Chinavia, et projekt under Wonderful Copenhagen.

Her viser en rundspørge fra august i år blandt 400 adspurgte kinesiske turister, at 56 procent er en del af en grupperejse, mens 44 procent rejser individuelt. I en lignende undersøgelse fra 2012 var tallet 82 og 18 procent.

Og det er interessant viden, fortæller Signe Jungersted, der er markedsudviklingschef i Wonderful Copenhagen.

»Der er et helt andet potentiale i de individuelle turister. De opholder sig længere tid i landet og er ikke kun interesseret i H.C Andersen. De efterspørger lokale oplevelser og vil gerne lære om vores måde at leve på«.

Ifølge Signe Jungersted følger de overordnede konklusioner i den endnu ikke offentliggjorte rapport en ændring i kinesernes rejsemønster, der også ses globalt.

»Det er ikke en spæd udvikling, men en reel tendens. Det kan fortælle os, hvad vi skal gøre for bedre at kommunikere de rigtige oplevelser ud. Det kan være Torvehallerne, Papirøen eller Jægersborggade. Vi skal ud i nogle andre kroge af Danmark, og udfordringen er at gøre den information tilgængelig for de rejsende«.

Til stede på de sociale medier

Kinesiske turister er generelt glade for Danmark. I 2014 forventes 161.000 kinesiske overnatninger imod 152.000 i 2013, viser tal fra VisitDenmark. Frem til 2017 regner organisationen med en stigning på op til 20 procent årligt.

Det er en udvikling, der også fylder noget i regeringens 'Vækstplan for Dansk Turisme' fra januar 2014. Her står blandt andet, at Danmark skal udnytte sit potentiale i et vækstmarked som Kina.

En konkret konsekvens af den udmelding er, at VisitDenmark nu har lukket sit kontor i nabolandet Japan, for at satse fuldt på Kina-markedet, siger Flemming Bruhn, der er direktør i VisitDenmark.

»Både grupperejsende og individuelle rejsende er to store voksende grupper. Nu vil vi prøve at flytte markedet, så vi får endnu flere af de individuelle rejsende til«, siger Flemming Bruhn.

Ifølge Chinavia orienterer de kinesiske rejsende sig i langt højere grad end tidligere om fremtidige rejsemål via de sociale medier.

VisitDenmark er derfor til stede på kinesisk Facebook, WeiBo, med 148.000 fans og WeChat med 9.000 fans og promoverer hjemmesiden visitdenmark.cn.

Chinavia-projektet (sammentrækning af Kina og Skandinavien) er et pilotprojekt, der blev søsat af Wonderful Copenhagen i 2012 og financieret med EU-midler.

Fra 2015 fortsætter Chinavia som et partnerfinansieret samarbejde mellem nordiske byer.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden