Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Spillested. Tobaksgaarden i Assens blev indviet som kulturhus i 2004
Foto: Visitassens.dk

Spillested. Tobaksgaarden i Assens blev indviet som kulturhus i 2004

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Musik afløser røg og tobak i fynsk købstad

Tobaksgaarden er Assens' moderne kulturhus, mens museet Ernsts Samlinger er en rejse tilbage i tiden.

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

'Rygning kan dræbe’ står der på pakken med Perle-pibetobak fra den gamle tobaksfabrik i Assens. Men ’Selv om Perle i piben giver perlehumør’, er det ikke røg, der kommer fra scenen på Tobaksgaardens Café.

Derimod mødes publikum af smækre og provokerende toner fra scenen. I dette forår er blandt andre Poul Krebs, Anne Linnet Backseat og Marie Carmen Koppel på programmet.

Perlepakken indeholder heller ikke tobak, men derimod en brochure med Tobaksgaardens over hundredårige historie fra Georg Gundersens grundlæggelse i 1864 af Assens Tobaksfabrik til indvielsen af Tobaksgaarden som kulturfabrik eller kulturhus i 2004.

Fra fabrik til kulturhus

»Tobaksgaarden er en selvejende institution og er efter Posten i Odense ikke alene det største rytmiske spillested på Fyn, men har også musikskole, biograf, udstillingssal, spisested samt Jacob Gade Salen til teater og koncerter. Jacob Gade tilbragte de sidste 20 år af sit liv ved Assens«, fortæller kulturchef Lasse Tajmer, som har været med fra starten i 2004 og er søn af afdøde sanger, manager og impresario Eugén Tajmer.

»Efter fem generationer med pibetobak rykkede familien Gundersen ud af Tobaksgaarden og forærede den til kommunen på den betingelse, at der skulle etableres et kulturhus. Det er nok de færreste, som ved, at Assens producerer 50 procent af verdens pibetobak, og at 75 procent af verdensmarkedets pibetobak produceres på Fyns tre tobaksfabrikker. Den tredje ligger i Svendborg.

De fleste piberygere kan dog nikke genkendende ikke alene til Perle, men også til navne som Rød Orlik, Orient, Burley og Virginia. Nu om dage producerer Gundersen-familien snus«.



Tobakstågerne bølger altså ikke længere ind over eller fra Tobaksgaarden. I stedet sørger kunstnere som Frank Hvam, Lars H.U.G., Chris Minh Doky & The Nomads, Sanne Salomonsen og mange flere for at bølgerne går højt på Tobaksgaarden, og at natten også er vor egen i Assens.

Langtfra alle er natteravne, og Assens byder også på specielle oplevelser for A-mennesker. Frederik Ernst var en særling med huller i sko og tøj, og han samlede cigaretskod op på gaden. Ernst dør fattig som en kirkerotte i 1976, men ikke, fordi han ikke havde succes og tjent mange penge.



»Ernst var en gal samler og formøblede hele sin formue på kunst, sølv, porcelæn, tin, antikviteter og nips«, fortæller museumsinspektør Erik Chalatsis, mens han viser rundt i Ernst Samlinger i Østergade 57, som er en del af Museum Vestfyn.

Lejlighed indrettet med fund

Faderen, Johan Ernst, rykkede ind i huset i 1890 og grundlagde en sølvvarefabrik, som i begyndelsen af 1900-tallet var en af Danmarks største og blev videreført med succes af Frederik Ernst i 1924 efter faderens død.

I 1955 lukkede Frederik Ernst fabrikken og brugte hele formuen på sin samlerinteresse.

»Ungkarlen Frederik Ernst formåede at indrette et herregårdsmiljø midt inde i byen og fyldte den store lejlighed med fund fra ind- og udland.


Hvert værelse er indrettet helt specielt, pejsestuen er eksempelvis 1700-tals rokoko, og i musikværelset har Ernst kopieret et loft fra Italien.

Tinværelset tog sin begyndelse, da han som 10-årig købte et tinkrus. Det skabte interessen«, siger museumsinspektøren, mens vi bevæger os fra det ene overfyldte lokale til det andet.

Porcelæn var en hel passion for Frederik Ernst og især fra europæiske fabrikker som Meissen, men hjemmet indeholder også en del ostindisk porcelæn. I spisestuen er der dækket op med Flora Danica, bøhmiske glas med forgyldte rokokofigurer og forgyldt engelsk bestik.



Her spiste Ernest ofte middag med en ven, men tjenestefolkene anretter ikke længere i de smukke skåle, og museumsinspektør Erik Chalatsis tager hvide handsker på, hver gang han rører ved en genstand.

Glemt er Frederik Ernst imidlertid ikke. Produktionsselskabet Historisk Team lavede i 2009 filmen ’F.E. Frederik Ernst 1892-1976’ om ham, og forfatteren Maria Grønlykke brugte Frederik Ernst som model i romanen ’Sølvmanden’.

Politiken var inviteret af Destination Fyn

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden