Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Turisme. Dansk turisme kæmper fortsat på at komme på højde med de lande, vi sammenligner os med.
Foto: Thomas Borberg

Turisme. Dansk turisme kæmper fortsat på at komme på højde med de lande, vi sammenligner os med.

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Eksperter: Det skal vi gøre for at få turister til Danmark

Tre kendere af dansk turisme giver deres bud på, hvorfor Danmark er sakket bagud.

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

2014 var et godt år for turismen i Danmark, hvis man måler på antal overnatninger. Mere præcist havde vi 23,4 mio. udenlandske overnatninger, og det var 7,5 pct. flere end året før.

Men set over en længere periode ser det ikke så rosenrødt ud. Sammenligner man fremgangen i turismen over en længere periode, så ligger Danmark faktisk og roder rundt nede i bunden på listen af en lang række lande i Europa. Den gode nyhed er, at Danmark klarer sig bedre end et land som Kirgisistan, mens den dårlige er, at 43 lande i Europa har klaret sig bedre end Danmark.

LÆS OGSÅ

Det viser en kortlægning, som er foretaget af kommuneforeningen KL's nyhedsbrev, Momentum. I perioden 2004-2014 har Danmark oplevet en fremgang i antallet af udlændinges overnatninger på fire procent. Til sammenligning har Tyskland haft en fremgang på 40 procent, mens tallene for Sverige og Finland er henholdsvis 21 og 23 procent.

Ud af 48 europæiske lande har kun turismen i Cypern, Luxembourg, Slovakiet og Kirgisistan klaret sig dårligere i perioden.

Politiken har bedt tre turismeeksperter om deres bud på, hvorfor Danmark er sakket bagud, og ikke mindst hvad vi skal gøre for at øge vores tiltrækningskraft og for igen at få flere besøgende på de danske turiststeder.

Dorte Kiilerich, fra Living Concepts, der forretningsudvikler dansk turisme, og tidligere direktør i både VisitDenmark og VisitNordsjælland:

»Jeg kan ikke rigtig genkende tallene. For den positive historie er, at tyskerne kom tilbage i 2014. Tyskerne gør en stor forskel på, hvordan det går turismen i Danmark. Tyskland har lavet om i deres feriestruktur, så tyskerne, alt efter hvor de bor, holder ferie på forskellige tidspunkter. Det betød, at den danske sæson for tyske feriegæster blev forlænget sidste år til langt hen i august. Det var et lille mirakel.

Samtidig har der været en stor dansk sommerhusoffensiv på det tyske marked, hvor dansk design, kvalitet og livsstil er blevet markedsført. The Danish way of living. Så må vi håbe, at de danske feriehuse så også lever op til forventningerne. Det er jo ikke alle huse, der ser ud på den måde, som det blev markedsført i Tyskland.

En anden vigtig ting, er at der er blevet lavet om på strukturen herhjemme, så der nu er flere stærke destinationer, hvor flere kommuner er gået sammen om tværkommunal destinationsudvikling. Det giver bedre turismeprodukter, bedre markedsføringsmuligheder og større udviklingspotentiale. Det begynder virkelig at rykke nu. Min anbefaling er, at mange flere bør slå sig sammen for at stå stærkere i et område. Der er så mange udviklingsmuligheder i det. Og det virker«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Henrik Meng, service- og trivselsekspert, der lever af at rådgive danske virksomheder og attraktioner om netop service og trivsel:

»Danmark er gået i stå, og jeg er sikker på, at grunden er, at vi holder for meget fast i at vores turismeprodukt er godt nok. For eksempel brander vi os på, at vi er i verdenseliten, når det kommer til gourmetmad, men realiteterne er, at det er to håndfulde restauranter, der udmærker sig, og dem kan vi ikke bespise alle vores gæster på. Tyskerne ved, de kan få frisk fisk ved Vesterhavet, men de er trætte af at spise den dybfrossen. Nu må vi vågne op og gøre noget ved det. Vi skal gøre os umage og sørge for, at de får noget for pengene, men også give dem de oplevelser, de vil have.

Jeg mener, turistdestinationerne burde sætte sig sammen på tværs og starte med at finde ud af, hvad gæsterne efterspørger. Og så samarbejde om, hvordan de kan imødekomme de behov, turisterne har. Det er et langsigtet perspektiv, og vi skal starte nu. Nordjylland er et godt eksempel på den vej, jeg mener, vi skal gå. Små og store aktører er gået sammen og samarbejder om at gøre det bedst muligt for turisterne. Det er for eksempel Blokhus, Aalborg City og Visit Nordjylland, der forsøger at hjælpe hinanden frem. De er ikke bange for at henvise til hinanden. Og når de gør det, forsvinder den interne konkurrence og bekymring for, om de andre får mere end os.

Og så skal vi arbejde bedre med servicen og vores værtskab. Vi taler meget om at tiltrække kinesiske og russiske turister, men prøv at gå en tur i Nyhavn - der er ikke et eneste skilt på russisk eller kinesisk. Dansk er ikke et verdenssprog, og jeg synes ikke, det er at give køb på noget. Og hør her; vi skal ikke lave kanonsalg, men tilbyde gæsterne det, de efterspørger, om det så er et skilt på deres sprog«.

Lars Nielsen, chefrådgiver for Tourlex, et kompetencecenter for turisme og oplevelser:

»Dansk turisme har haft problemer, lige siden finanskrisen begyndte. Vi har tabt mange turister – specielt på det tyske marked, som er et af de vigtigste for dansk turisme. Nu er der sat mange initiativer i gang. Der er indført fuld momsafløftning på de danske hoteller, der er åbnet for kompensationer i planloven, så der kan bygges anderledes, og en række organisatoriske initiativer er sat i gang. Det tager tid, inden det for alvor bærer frugt, men det skal nok kunne trække turister til.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men i dag planlægger turister mindre og mindre deres rejse lang tid i forvejen. Rejsende er meget mere spontane. Det stiller store krav til de digitale værktøjer i dansk turisme. Der er et behov for, at vi skal være teknologisk klar. Det betyder for eksempel, at turister skal have ordentlig 4G-forbindelser eller wifi, når de besøger Danmark. Når turisterne sidder i sommerhuset og gerne vil vide, hvad der er at opleve i nærheden, skal der være netværk, så de kan søge efter informationen på deres mobiler eller iPads. Det er på vej, men det skal speedes op. Men informationen skal også være der.

Vi skal være bedre på de sociale medier. Jeg synes, vi er blevet bedre, men vi er ikke gode nok endnu. De store spillere, som VisitAarhus, VisitDenmark, Tivoli og så videre, gør det godt, men også de små aktører og destinationers oplevelsesprodukter og overnatningsmuligheder skal være tilgængelige. Det kræver bred opbakning. Alle skal være med, ellers bliver der for mange sorte huller i Danmark. Et godt socialt medie skal være relevant og dagligt være opdateret med spændende tilbud, nyheder eller skæve historier. Vi skal være til stede for turismen både før, under og efter rejsen. Hvor bestiller jeg min rejse? Hvad skal jeg opleve? Vi skal svare på, hvorfor Danmarks kyster er bedre end de tyske. Vi skal kunne levere åbningstider og priser med det samme og give turisten mulighed for at kommentere på sin ferie efterfølgende og lægge billeder på Instagram eller Facebook«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden