Uenighed. Analyser viser, at dansk turisme stadig halter, men turismeforskere mener, at der er masser af fremgang.
Foto: Nicolai Perjesi/Nicolai Perjesi

Uenighed. Analyser viser, at dansk turisme stadig halter, men turismeforskere mener, at der er masser af fremgang.

Ferie i Danmark

Fagfolk efter nye knubs til dansk turisme: Vi skal have tålmodighed

World Economic Forum dumper Danmark yderligere et par pladser i turismerapport.

Ferie i Danmark

Ro på.

Nogenlunde sådan lyder meldingen fra to danske turismefagfolk som reaktion på en helt ny rapport fra World Economic Forum, der i Travel & Tourism Competitiveness Report dumper Danmark yderligere et par pladser i forhold til sidste udgivelse.

Rapporten, der er blevet udgivet hvert andet år siden 2007, analyserer 141 nationers styrker og svagheder som turistland. Der bliver målt færdigheder inden for en lang række forskellige faktorer – 90 i alt – som eksempelvis pris, sikkerhed, hygiejneforhold, service og infrastruktur samt evnen til at tiltrække og servicere udenlandske turister. I 2011 lå Danmark nummer 16, i 2013 nummer 21, mens vi i den nye udgivelse er dumpet ned som nummer 27.

Men en plads som nummer 27 afspejler ikke nødvendigvis hele virkeligheden, mener Jens Friis Jensen, der er viceinstitutleder på RUC og har forsket i turisme i mange år.

»Generelt er dansk turisme inde i en positiv udviklingstendenser. Der er sat gang i en masse tiltag, men vi kan bare ikke se effekten af dem endnu«.

Indhentet af historien

Jens Friis Jensen forklarer, at de seneste tal eksempelvis viser, at Danmark har klaret sig bedst i forhold til udenlandske overnatninger fra 2013 til 2014, hvis man sammenligner med Sverige, Norge og Finland. Ifølge Horesta, brancheforeningen for hoteller og restauranter, voksede antallet af turistovernatninger i Danmark i 2014 med 2,4 millioner i forhold til året før. Det svarer til en fremgang på 5,5 procent.

World Economic Forums rapport kommer mindre end en måned efter, at kommuneforeningen KL's nyhedsbrev, Momentum, viste, at Danmark de sidste 10 år har været et af de europæiske lande, der har været dårligst til at tiltrække udenlandske turister til. Men den holder ikke ifølge Jens Friis Jensen.

»I den slags analyser bliver Danmark indhentet af historien. Vi har haft en periode, der har været dårlig, ja. Men det er vendt. Hvis vi fortsætter med at understøtte den positive tendens og ikke går i panik, kommer vi til at se effekten af de ting, der bliver arbejdet med, senere hen«.

Jens Friis Jensen nævner Spanien som et eksempel på et land, der efter nogle år i krise nu mærker effekten af et langt, hårdt slid med at trække turister til. Middelhavslandet er nummer 1 i årets liste fra World Economic Forum.

Fra 1. division til Superligaen

Også Eskild Hansen, der er konsulent og rådgiver om turismeudvikling, mener, at vi skal have tålmodighed med de indsatser, der er sat i gang på turismeområdet herhjemme.

»Det er en proces, der er i fuld gang. Vi skal huske på, at der midt i 1990'erne ikke havde været bygget et hotel i København i 25 år. Nu går det virkelig godt for turismen i København, men sådan har det ikke altid været«.

Eskild Hansen beskriver turistlandet Danmark som et hold i turismens 1. division, som skal lave om på holdopstillingen, hvis vi gerne vil op i Superligaen. Ifølge ham kræver det, at der er områder i Danmark, der bliver bedre til at samarbejde for at vokse. Eskild Hansen nævner krydstogtturismen i København og Legoland som eksempler.

»Legoland er netop kommet ud med et stort overskud for 2014. Men der har også været et godt samarbejde mellem Lalandia, Givskud Zoo, Legoland og de forskellige kommuner. Og det fungerer rigtig godt. Det er en god opskrift på succes, hvis der er store erhvervsaktører lokalt, der går sammen. Det er enormt betydningsfuldt«, siger Eskild Hansen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

For mange grædekonehistorier

Jens Friis Jensen fremhæver også Legoland. Men det er som et eksempel på, hvordan danske attraktioner overkommer den udfordring det er, at Danmark er et notorisk dyrt land at være på ferie i. Og som også er et element, der trækker ned i World Economic Forums rapport.

»Danmark har en ekstra kvalitetsudfordring, fordi vores prisniveau er så højt. Derfor er turisternes forventninger også højere. Men vi skal huske, at vi har nogle virkelig gode produkter. Legoland tager eksempelvis en høj pris, men tjener penge, fordi produktet er i orden«, siger Jens Friis Jensen.

Siden World Economic Forum sidst udgav deres rapport, har regeringen herhjemme iværksat 'Vækstplan for Dansk Turisme', der skal styrke den overordnede indsats og ændre den negative kurve, så Danmark igen kommer på højde med de lande, vi sammenligner os med.

Desuden deltog Danmark i november 2014 for første gang i fem år på World Travel Forum-messen i London, der besøges af mere end 50.000 professionelle fra rejsebranchen og af mange betragtes som den vigtigste af sin slags på verdensplan. Desuden er der gang i masser projekter rundt om i Danmark, der skal styrke muligheden for at trække besøgende turister til.

»Vi skal passe på, at vores succeser ikke drukner i grædekonehistorier«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden