Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Søklar. De nye færger til Gedser-Rostock-ruten nærmer sig færdiggørelsen.
Foto: Lars Jord

Søklar. De nye færger til Gedser-Rostock-ruten nærmer sig færdiggørelsen.

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nu kan Scandlines' nye færger langt om længe flyde

Efter en lang kamp er de nye færger til Gedser-Rostock-ruten ved at være klar.

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rederiet Scandlines siger det ikke direkte selv, men vi gætter på, at der er nærmest jubel over, at to nye færger til Gedser-Rostock-ruten nu i det mindste kan flyde.

Færgerne skulle have været klar for et par år siden, men bygningen af ’M/F Berlin’ og ’M/F Copenhagen’ har været en yderst bøvlet affære.

For tre år siden brød Scandlines kontrakten med værftet, da færgerne ikke kunne blive færdige til 2013 som aftalt. Værftet havde bygget færgerne for tunge, så det ville blive nødvendigt med omfattende ombygning (se faktaboksen).

Men nu tyder alt på, at færgerne er på sikker kurs mod at blive sejldygtige, så de kan tages i brug senere i år. De nye færger vil medføre en fordobling af kapaciteten på ruten, siger Scandlines i en pressemeddelelse.

Netop nu ligger færgerne side om side på det fynske værft Fayard. De ser færdige ud, når de betragtes udefra, men om bord på færgerne skulle der være et mylder af håndværkere.

De skal sørge for, at det indre af færgerne står klar til kunderne om nogle måneder.

Det er planen, at færgerne skal indsættes efter sommerferien. Måske ikke samtidig, og Scandlines nævner ingen præcise datoer endnu, men begge færger skulle være i brug inden udgangen af 2015.

Færgerne bliver mere miljøvenlige end først planlagt. Én af skibenes dieselmotorer er hevet ud for at give plads til et batteridrevet hybridsystem. Færgerne kan ikke tage hele sejlturen på elkraft, men de skulle kunne summe støj- og forureningsfrit ud af havnen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden