Ferie i Danmark

På vandretur på toppen af Lillebæltsbroen

Kom med på den to kilometer lange rundtur på toppen af Den Gamle Lillebæltsbro blev indviet søndag. Der er allerede solgt 7.000 billetter.

Ferie i Danmark

Lillebæltsbroen ryster under vores fødder, da IC-Lyntog 58442 mod København gungrer over den gamle bro, som forbinder Fyn og Jylland. Vi befinder os i 60 meters højde på toppen af broen med udsigt til den gamle købstad Middelfart. I bæltet dybt under os boltrer to marsvin sig til vores lille vandregruppes store jubel.

Tidligere har højdevandrere skullet rejse til Australien eller New Zealand for at opleve verden fra toppen af en bro, men nu kan vandrefolket nøjes med at tage en tur til bæltet, som adskiller Jylland og Fyn, og bestige Den Gamle Lillebæltsbro.

SE BILLEDSERIE

Torsdag kunne broen fejre sin 80-års fødselsdag, og ifølge arrangørerne er Lillebæltsbroen den eneste i Europa, som folk uden højdeskræk må bestige og vandre rundt på. Succesen synes også at være hjemme, for der er allerede solgt 7.000 billetter.

Gråt tøj og gråt guld

Vandreturen tager sin begyndelse i Bridgewalking Lillebælts velkomstcenter, som er placeret ved Aktivitets- og Naturcenter Hindsgavl på fynssiden.

Her bliver vi modtaget af guiden Peter Thomsen. Vi er 11 på holdet, men der kan være op til 20 deltagere i hver gruppe, og 600 kan dagligt opleve Danmark lidt fra oven. Den to kilometer lange rundtur foregår på allerede eksisterende gangbroer, og så er der etableret trapper op til gangbroerne på toppen af broen.

61-årige Thomsen har en fortid som bankmand og langturschauffør, men arbejder til daglig som guide for krydstogtgæster på land. Blandt 120 ansøgere blev han og 29 andre udvalgt. Thomsen søgte jobbet, fordi »broer forbinder landsdelene og er en del af vores historie, som interesserer«.

Inden vandreturen skal vi igennem en sikkerhedsorientering. Alle skal iføres en grå hel- eller kedeldragt. Ikke kun for at vi ikke skal få snavs på vort tøj, men også fordi mere farvestrålende klædedragter måske kan distrahere bilister på broen, så de kører galt. Under turen dytter flere biler alligevel, og fodgængere og cyklister vinker, selv om vi ikke alene er en grå masse, men også det grå guld. »Vi har jo tiden«, som 73-årige Mogens Hansen fra Odense siger. I de andre grupper er der dog også mange yngre deltagere.

Kuglerammen

Ingen løse genstande som kameraer eller kikkerter må tages med op på broen, og velkomstcentret sælger brillesnore til os, der ikke kan se uden briller. Deltagerne må ikke have indtaget alkohol eller andre rusmidler, skal være mindst 140 centimeter høje og må maksimum være 49 centimeter bredde. Ved velkomstcentret er der malet en 140 centimeter høj skikkelse og opsat to stolper med et mellemrum på 49 centimeter. Politikens udsendte klarer begge tests.

Deltagerne bliver iført en sikkerhedssele med en kugle fastsat, som indsættes i en sikkerhedsskinne eller ramme på gangbroen og dermed sikrer, at ingen falder ud over gelænderet. På turen udskriver vi en lille konkurrence om, hvem der kan finde på et godt navn til skinnen og kuglen. En kvindelig deltager vinder med det helt enkle: En kugleramme.

»Vi går næsten til Jylland og tilbage igen, og der er fire stop undervejs, hvor jeg fortæller om broens arkitektur, historie og naturen omkring Lillebælt. Har alle tisset af? Lyn kedeldragten helt op, for der kan være koldt på toppen«, siger Thomsen, inden vi bevæger os hen mod trappen, der leder op til den øverste gangbro.

På trappen må der kun være 3 ad gangen. Sikkerhedskravene til Bridgewalking Lillebælt er strenge, og alle lige fra Banedanmark til Vejdirektoratet er blevet hørt og har skullet godkende sikkerhedsforanstaltningerne.

Da alle er vel oppe på broens vestside, lyder der et kollektivt »åh« fra gruppen.

En knaldrød gummibåd

På jyllandssiden kan vi skimte Skærbækværket og Skamlingsbanken i horisonten og Snoghøj Højskole helt tæt på.

350 rådyr, dådyr og krondyr græsser uforstyrret i Naturparken Hindsgavl Dyrehave på Fyn, men vi er for langt væk og højt oppe til at skræmme dem. Derimod kunne vi måske råbe manden op, som passerer Søbadet Middelfart.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Nu står vi over det dybeste sted i Lillebælt, hvor vandet er 40 meter dybt. Se den lille røde gummibåd dernede. Birthe Kjær er ikke om bord, men det er derimod ansatte i Fredericia Brandvæsen. Bare rolig, de er der ikke på grund af os«, forsikrer Thomsen.

Samtlige deltagere har overholdt forbuddet mod at indtage alkohol inden opstigningen. Sådan var det ikke ved opførelsen af Lillebæltsbroen. Brobisserne havde ganske vist rygeforbud, men de måtte gerne drikke øl, og nattevagten sejlede rundt i dagtimerne og solgte øl og måske endda brændevin til dem. Derfor kan det godt overraske, at ’kun’ 2 mistede livet under den 9 år lange byggeproces.

Øl er der dog på broen i hvert fald to gange i døgnet, beretter Thomsen:

»Klokken 04 og 16 sendes 27 godsvogne fra Carlsbergs højlager i Fredericia til Sjælland. Hver vogn har 55 paller, og på hver palle er der 900 flasker. De er lidt fordrukne østpå«.

Brovandring i fødselsdagsgave

Så er vi næsten i Jylland og går over en tværbro til middelfartssiden. Vi er nu så rutinerede brovandrere, at vi har tid og kræfter til at passiare.

Fødselaren Birgit Knudsen går lige bag mig:

»Jeg fylder 65 i dag, og brovandringen er en fødselsdagsgave fra min mand, Frede. Han har fået en ny hofte og kan derfor ikke gå med, så han går nede på selve broen og fotograferer. Det er en skam, for turen er en kæmpeoplevelse«.

Det er noget, som Bodil Schelde-Jensen kan lide at høre. Hun er ikke alene kultur- og fritidschef i Fredericia Kommune, men også bestyrelsesmedlem i Bridgewalking Lillebælt. Denne dag må hun dog finde sig i at udgøre bagtroppen i vores gruppe.

»Det var en pensionist, Mogens Rasmussen, som fik ideen til broklatringen under et besøg i Sydney, hvor man kan gå over Sydney Harbour Bridge. Han så arbejdere i orange tøj på Lillebæltsbroen og tænkte, hvorfor kan vi ikke gøre det samme her?«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Bridgewalking er et samarbejde mellem kommunerne Fredericia og Middelfart og skal være en blivende attraktion. Bodil Schelde-Jensen håber, at der bliver en afsmitning, så hoteller, museer og andre attraktioner også nyder godt af brovandrerne.

Niels Henrik Lieberkind på 77 år er efter turen overbevist om, at Bridgewalking Lillebælt bliver en turistmagnet.

»Jeg har gået både på Storebæltsbroen og broen i Sydney. I Sydney kan man se byen og operahuset, men her breder der sig et fantastiske landskab foran øjnene. Jeg gør det gerne igen«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce