Politiken lancerer nyt historiemagasinLæs mere

TEGNESERIE. 70 meter langt er kopien af Bayeux-tapetet på Børglum Kloster i Vendsyssel. Ni lokale kvinder broderede på det i 14 år, inden det blev hængt op på klostret i 2015.
Foto: Benedicte Rottbøll

TEGNESERIE. 70 meter langt er kopien af Bayeux-tapetet på Børglum Kloster i Vendsyssel. Ni lokale kvinder broderede på det i 14 år, inden det blev hængt op på klostret i 2015.

Ferie i Danmark

Nu hænger Bayeux-tapetet i en hestestald i Vendsyssel

I 16 år har ni danske brodøser arbejdet på en kopi af det berømte franske tapet.

Ferie i Danmark

Afslutningen på Bayeux-tapetet, som hænger på et museum i Bayeux i Nordfrankrig, mangler, men kan fra 15. september ses i en hestestald i Vendsyssel sammen med resten af det 70 meter lange og 0,5 meter høje billedtæppe.

Der er tale om en kopi, som kan ses i en specialbygget montre i den nyrenoverede hestestald på Børglum Kloster i Vendsyssel.

De første 70 meter blev hængt op på klostret i maj 2015. Afslutningen på 3,10 meter blev færdigbroderet 25. juni og afsløres og hænges op på klostret om 12 dage.

»Det originale tapet mangler en afslutning og ender brat. Den originale afslutning er muligvis revet af eller slidt op. Afslutningen, som nu er færdig, er vores bud på, hvordan Bayeux-tapetet kunne slutte«, fortæller Gitte Pedersen, som er forkvinde for brodøserne i Vikingegruppen Lindholm Høje i Nørresundby, der står bag værket.

Gitte Pedersen kom først med i 2004, men tapetet blev allerede påbegyndt i 2000. Efter at have syet vikingedrager og -telte manglede en kvindegruppe et større projekt og kastede sig over Bayeux-tapetet.

Det tog 14 år at brodere de første 70 meter, hvilket svarer til omkring 3 millimeter om dagen. Og yderligere to år med afslutningen.

9 kvinder med et par udskiftninger har broderet størstedelen af tapetet. Der er tale om en meget blandet gruppe. Ingen er professionelle brodøser.

De fleste er pensioneret som Gitte Pedersen, der har en fortid som sygeplejerske. Alderspræsidenten, Kamma Jensen, bliver 90 år til november.

Brandsikker boks

Kopien er udført på hørlærred og med uldtråd som det originale, men uldgarnet er dog ikke plantefarvet som i vikingetiden. Brodøserne har anvendt de samme 8 farver som på originalen.

»Konservatoren fra Bayeux har vejledt os med hensyn til farvevalg. Det er ikke alene sket per mail, gruppen har også besøgt Bayeux og talt med konservatoren. Selv har jeg været i Bayeux to gange, men dog ikke mødt konservatoren. På den originale er der mange reparationer, men vi har aftalt med folkene i Bayeux, at vi skulle brodere tapetet, som det så ud uden reparationer. Vores tapet er lidt mere farverigt end originalen, som er falmet i tidens løb«, siger Gitte Pedersen.

Gruppen har lært sig selv de sting, som skulle bruges: kontursting og bayeux-sting, der også kaldes nedlagt syning, samt splitsting og kædesting.

Foto: Lars Horn/Baghuset/Lars Horn / Baghuset.

Selv måtte Gitte Pedersen aflægge en syprøve, inden hun blev optaget i gruppen. Først broderede hun i kantborterne, men senere fik hun lov til at brodere et stort motiv.

Når de 9 ikke har broderet på tapetet, har det været opbevaret i en brandsikker boks i Nørresundby Bank.

Undervejs har brodøserne været ude på skoler og højskoler for at vise tapetet frem og holde foredrag om Bayeux.

Brodøserne mødtes hver tirsdag, og det bliver de ved med, selv om Bayeux-tapetet og afslutningen er færdig.

De 9 har nemlig kastet sig over et nyt projekt, oplyser Gitte Pedersen:

»Vi er allerede begyndt på en 10 meter lang Erik den Røde-saga efter et forlæg fra en i gruppen. Det er også på hørlærred med uldgarn. Vi har ingen deadline, vi vil bare nyde det«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Danmarkshistorie

Da de første 70 meter var færdige, begyndte kvinderne at lede efter et sted, hvor tapetet kunne udstilles permanent, og det skulle være i Nordjylland.

På et tidspunkt besøgte de et marked på Børglum Kloster, hvor de sad og broderede, og så spurgte klosterfruen Anne Rottbøll, om de ikke kunne tænke sig at udstille tapetet permanent på klostret.

Kvinderne har selv søgt fonde til at få opstillet Bayeux-tapetet, og så skal Børglum Kloster stå for driften af udstillingen.

»Bayeux-tapetet passer til klostrets historie, som også går tilbage til den tid. Vikingerne tog også til England og var ved Hastings, hvor Bayeux-tapetet har hentet sin inspiration. På Børglum kan man sige, at vi skriver danmarkshistorie, og det gør damerne bag Bayeux-tapetet også. Derfor passer vi perfekt sammen«, fastslår Anne Rottbøll fra Børglum Kloster.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Poul Husted eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce