HULEN. Julemandens hule står akkurat, som dengang han huserede på Børglum Kloster i TV 2’s julekalender.
Foto: Morten Langkilde

HULEN. Julemandens hule står akkurat, som dengang han huserede på Børglum Kloster i TV 2’s julekalender.

Ferie i Danmark

Julekalender-kloster driller gps'en - forsvinder i tide og utide

Politiken har besøgt klostret, der er en del af julekalenderen 'Ludvig og Julemanden'.

Ferie i Danmark

Langsomt kører vi hen ad Vråvej i Vendsyssel på vej til Børglum Kloster. Gps’en viser, at vi skal dreje til højre ad Børglum Klostervej for at nå frem til klostret.

Vi drejer til højre, men kan ikke se noget kloster, og pludselig viser gps’en, at vi skal vende om og køre i modsat retning for at finde klostret. Vi vender om, og der ligger Børglum Klosters hvide bygninger lige foran os.

Hvorfor så vi ikke klostret i første omgang, da vi kørte forbi? Var det forsvundet?

Hvis det var tilfældet, er det ikke første gang.

En oktoberaften i 1962 var forfatteren Knud Sørensen og hustruen Anne Marie samt deres to sønner på vej fra Mors til familiebesøg i Sindal, da de besluttede at køre op til Børglum Kloster for at nyde synet i måneskinnet. Men klostret lå ikke, hvor det skulle.

Knud Sørensen, som er uddannet landinspektør og tror på fornuften, så i stedet en landsby eller en kongsgård, hvor Børglum Kloster skulle ligge.

I mange år holdt familien oplevelsen for sig selv, men i 2003 beskrev han synet i novellen ’Den aften da Børglum Kloster ikke var der’. Offentliggørelsen fik flere andre til at stå frem og oplyse, at de havde været ude for det samme.

Hændelsen inspirerede holdet bag TV 2’s julekalender fra 2011, ’Ludvig og Julemanden’, som netop foregår på Børglum Kloster.

I julekalenderen oplevede små og store seere, at det hvide kloster forsvandt op i den blå luft.

Børglum Kloster ejes og drives af familien Rottbøll. På spørgsmålet, om det er ikke er et problem med en bopæl, som forsvinder i tide og utide, svarer klosterfruen Anne Rottbøll kort og kontant:

»Vi har altid kunnet finde hjem«.

Julemandens madras

Klostret forsvinder muligvis og muligvis ikke, men én ting er sikkert: Ikke alene genudsender TV 2 i december ’Ludvig og Julemanden’, men de to har heller aldrig forladt Børglum.

I den røde stald, som er et af flere udstillingslokaler på Børglum, finder besøgende fortsat julemandens stue, og værksted. Dekorationer og rekvisitter fra TV 2's julekalender er samlet af julekalenderens scenograf, Erik Peitersen.

Julemanden i Leif Hjortshøjs skikkelse er her dog ikke længere, men hvert øjeblik forventer store og små juleglade gæster, at produktionen af bamser i alle mulige udformninger og andet legetøj kan blive genoptaget i hans værksted.

Et par af de smås illusioner bliver dog ødelagt undervejs. Når julemanden eksempelvis væltede bagover ned i en skorstensattrap, slog han sig ikke eller havnede på det brændende træ, men landede på en blød madras, hvor filmarbejderne tog imod ham.

På rundvisningerne, som Anne Rottbøll ofte selv står i spidsen for, fortæller hun, at kalenderen ikke alene skulle underholde op til jul i 2011, men også for alvor sætte Vendsyssel på landkortet og tiltrække turister og i bedste fald få folk til at slå sig ned i Nordjylland.

Ikke alle kan huske eller har set ’Ludvig og Julemanden’, hvis hovedforfatter er Philip La Zebnik.

Historien begynder med, at familien Glad flytter ind på Børglum. Far Niels har arvet klostret, men har ikke råd til at bo der og vil sælge. Sønnen Ludvig hører om de farlige spøgelser og en skat på klostret, som han beslutter sig for at finde. Samtidig gør julemanden Nicholas sig klar til julens strabadser i værkstedet på Grønland, men flygter på grund af stress til Børglum.

Her forsøger den historiske biskop Stygge Krumpen at samle ’Marias krone’, som er delt i flere stykker.

Hvis Stygge finder alle delene, kan han nemlig besætte et menneske og derved blive et rigtigt levende væsen af kød og blod igen, selv om han døde i 1551.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Et andet spøgelse på Børglum Kloster er Maximilian Løvenkranz, som var alterdreng for Stygge Krumpen og senere blev ridder.

Selv om også Maximilian døde for over 500 år siden, slår han benene væk under familien Glads datter Rebekka. Anne Rottbøll fortæller, at Maximilian i skuespilleren Andreas Jessens skikkelse også slår benene væk under besøgende teenagepiger på Børglum:

»Det store billede af Maximilian i den røde stald er det mest fotograferede på Børglum. Stort set alle teenagepiger på besøg tager enten et billede af eller en selfie med Maximilian. Forleden stillede to lyshårede piger sig op og fremførte titelsangen til ’Ludvig og Julemanden’, som i tv-kalenderen blev sunget af Søs Fenger. Kalenderudstillingen appellerer til børnene, også selv om de ikke har set tv-programmet. Tyske børn er for eksempel meget begejstrede for udstillingen«.

Anne Marie Helgers ’råberober’

Juleudstillingen er ikke den eneste attraktion, som tiltrækker barnlige sjæle.

Den røde stald huser også et legetøjsmuseum. Samlingen har oprindelig stået hos Missers Dukke- og Legetøjsmuseum i Ebeltoft og består af masser af dukkehuse, -vogne, dukker, tinsoldater, modeltog og andre gode sager, som har underholdt store og små gennem generationer.

Hvis gæsterne er vokset fra dukker og dukkekjoler, men er til rigtige kjoler, kan de i stedet glæde og more sig over ’Den helgerske kostumesamling’, som er skuespilleren Anne Marie Helgers farverige kjoler.

Skuespilleren kalder selv kreationerne for sine ’råberober’, og kjolerne har også været udstillet under titlen ’Rød front med flæser’ eller mere salonfähigt ’I tråd med tidens trend’.

De fleste af roberne er kreeret af kostumedesigneren Lars Andersen, og gæsterne kan bl.a. glæde sig over ’Mor Danmark’- kjolen, men kun frem til nytår, hvorefter udstillingen flytter til Grønbechs Gård i Hasle på Bornholm 18. juni.

Anne Rottbøll lover imidlertid, at Helgers kjoler bliver afløst af »vores helt egen kjoleudstilling«.

På rundvisningerne kommer deltagerne selvfølgelig rundt på det meste af klostret. Anne Rottbøll fortæller om hemmelige gange og spøgelser, men fremviser også det mere jordnære som det gamle køkken, den 70 meter lange kopi af det franske Bayeux-tapet og klostrets skiftende udstillinger med moderne kunst.

I klostrets kirke fortæller hun om et opgør med momstilsynet, hvor tilsynet ikke ville acceptere, at momsen blev fratrukket ved en restaurering, fordi der måtte være »tale om en bolig, eftersom kirken benævnes ’Guds hus’«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Tilsynet opgav ævred, da familien Rottbøll spurgte, om »der så var bopælspligt«.

Kirken bliver normalt kun brugt om sommeren, da der ikke er nogen form for opvarmning.

Til gengæld kan julegæsterne komme ind og se de private stuer, når Børglum Kloster har julemarked de to sidste weekender i november, og alle udstillinger er åbne de tre første weekender i december.

Politiken var inviteret af VisitNordjylland.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce