Tomt. 75 pct. af de udenlandske turister i Sharm el-Sheikh har været fra Europa og Rusland, så turistindustrien er blevet knockoutet i badebyen det seneste år. Foto: Nasser Nasser/AP
Foto: NASSER NASSER/AP

Tomt. 75 pct. af de udenlandske turister i Sharm el-Sheikh har været fra Europa og Rusland, så turistindustrien er blevet knockoutet i badebyen det seneste år. Foto: Nasser Nasser/AP

Sikkerhed og forsikring

Forbrugerrådet kritiserer rejsebureauer: Sælger rejser til lukket badedestination

Udenrigsministeriet fraråder rejser til Sharm el-Sheikh. Alligevel kan danskerne købe rejser dertil.

Sikkerhed og forsikring

Selv om Udenrigsministeriet fraråder rejser til Sharm el-Sheikh, og de danske rejsebureauer derfor ikke sender danskere til den egyptiske badeby, sælger flere rejsebureauer alligevel rejser dertil.

For eksempel sælger det norsk-funderede rejsebureau Amisol en uges ophold på hotellet Monte Carlo Sharm med afrejse fra København til knap 14.000 kroner for to personer. Politiken har gennemgået købsprocessen frem til det punkt, hvor man skal indtaste sine kreditkortoplysninger, og på intet tidspunkt oplyses man om, at som situationen er lige nu, kommer man slet ikke af sted.

Også på FDM Travels hjemmeside kan man på samme vis booke en rejse til den egyptiske by. Heller ikke her nævnes et ord om situationen i øjeblikket.

Forbrugerrådet Tænk retter en skarp kritisk overfor den praksis.

Når udenrigsministeriet frarådet ikke-nødvendige rejser til Sharm el-Sheikh er det jo uanstændigt, at bureauer sælger rejser dertil, som om alt var i orden

»Når udenrigsministeriet frarådet ikke-nødvendige rejser til Sharm el-Sheikh er det jo uanstændigt, at bureauer sælger rejser dertil, som om alt var i orden«, siger Asta Ostrowski, seniorrådgiver hos Forbrugerrådet Tænk.

Den 6. november har Sharm el-Sheikh været 'lukket' i et år. Udenrigsministeriet valgte at fraråde rejser til landet, efter at et russisk passagerfly, der var lettet fra Sharm el-Sheikh, styrtede ned på Sinai-halvøen. Mistanken rettede sig mod en bombe placeret på flyet, og det fik en lang række lande, herunder Danmark, til at stille spørgsmålstegn ved sikkerheden i den egyptiske lufthavn.

'Rettesnoren' for de danske rejsebureauer har traditionelt været, at hvis Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser, sender de ikke gæster til det pågældende sted. Udenrigsministeriet evaluerer løbende sine rejsevejledninger og kan i princippet lempe rejsevejledningen til Rødehavsbyen, mens du læser dette.

Forvirret kunde

Også Atlantis Rejser, der er specialist i rejser til Egypten, har benyttet samme praksis med at lade kunder bestille rejser til Sharm el-Sheikh.

På Facebook skriver en forvirret kunde 4. oktober, at han på den ene side har fået oplyst af rejsebureauet telefonisk, at det ikke er muligt at booke rejser dertil, men at det fremstår på hjemmesiden som om, det er muligt. Til det skriver kundeservice-medarbejderen:

»Udenrigsministeriet har rigtigt nok stadig lukket til Sharm el Sheik. Rejsevejledningen gælder dog kun 14 dage frem og vi har først rejser til salg fra 05/11. Så man godt bestille, dog med en sandsynlighed for, at rejsen ikke bliver gennemført«.

Medarbejderen skriver endvidere, at gæster vil blive kontaktet to til tre uger før afgang og tilbudt en alternativ rejse, hvis der stadig er lukket for indrejse. Der skrives intet sted på Atlantis Rejsers hjemmeside, hvordan situationen er i øjeblikket. Også en anden rejsende har skrevet på Atlantis Rejsers hjemmeside i slutningen af august måned, hvor Atlantis Rejsers medarbejder svarede på samme vis.

Atlantis Rejser vil ikke udtale sig, men efter vores henvendelse er det ikke længere muligt at booke rejser til Sharm el-Sheikh på selskabets hjemmeside.

FDM Travel lægger sig fladt ned og kalder henvendelsen fra Politiken for en »øjenåbner«.

»Vi var ikke opmærksomme på det, og det var ikke godt nok. Efter vi fik henvendelsen fra dig, har vi lukket for salget til Sharm el-Sheikh«, siger Jesper Ewald, produkt- og indkøbschef i FDM Travel.

Ikke ulovligt

Hos Amisol bekræfter rejsekonsulent Martin Mortensen, at man kan købe rejser til den egyptiske badeby. Det er ikke teknisk muligt at skrive på hjemmesiden og advare om den specielle situation, siger han. Selskabet ringer til kunder, der køber en rejse til Sharm el-Sheikh et par dage efter bookingen for at fortælle, at man formentlig ikke kan gennemføre rejsen. 14 dage før afrejse får kunden pengene igen eller tilbudt en rejse til en anden destination«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Sharm el-Sheikh er et kerneprodukt for os, og vi har massivt pres af gæster, der er store fans af Sharm el-Sheikh, og som gerne vil af sted. Vi har en 14 dages regel, hvor vi løbende får information fra Udenrigsministeriet, og derfor har vi ladet rejsemålet være åbent«, siger Martin Mortensen.

Han tilføjer, at der lige nu er 10-15 gæster, som har købt en rejse til Sharm el-Sheikh.

Det skal understreges, at der intet ulovligt er i at lade kunder booke og betale rejser til en destination, som de muligvis ikke kan komme til. Men Asta Ostrowski kritiserer også, at rejsebureauerne slet ikke skriver noget om den usikre situation.

»Det er jo et alvorligt spørgsmål om sikkerhed for helt almindelige familier, ældre og andre rejsende. Mange ville måske ikke have booket rejsen, hvis de fik information om den risiko, der er«.

Asta Ostrowski opfordrer til, at rejsebureauerne tager rejsemålet af deres hjemmeside eller som minimum »med store bogstaver gør opmærksom på udenrigsministeriets vejledning«.

Rejsevejledning kan lempes i morgen

Jakob Hahn, jurist og afdelingschef i Danmarks Rejsebureauforening, påpeger også, at det ikke er ulovligt at sælge rejser til steder, som Udenrigsministeriet fraråder rejser til. Han er lodret uenig med Asta Ostrowski i, at der er noget forkert i det.

»Jeg mener helt klart, at der intet, intet forkert er i at sælge rejser til steder, der frarådes rejser til. Teoretisk set kan vi risikere, at Udenrigsministeriet åbner for rejser til Sharm el-Sheikh i morgen igen, og så kan man sende folk af sted. Er der mindre end 14 dage til, forbrugeren skal af sted, kan de få pengene tilbage igen. Det er helt efter bogen i forhold til, hvad pakkerejseloven foreskriver«, lyder det fra Jakob Hahn.

Til det påpeger Asta Ostrowski dog, at forbrugeren jo så skal ud og købe en alternativ rejse, som han eller hun måske ikke kan finde til samme pris på det tidspunkt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jakob Hahn vil dog godt medgive, at der ligger en forpligtelse fra rejsebureauets side til at oplyse kunderne om omfanget af en rejsevejledning.

»I forbrugeroplysningens interesse kunne man godt gøre opmærksom på det forhold (at der pt. ikke gennemføres rejser til Sharm el-Sheikh, red.), men jeg ser ikke noget fordækt i det«.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Anne Louise Leth eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce