SUCCES. Det vrimler frem med apps i rejsebranchen og brugerne bliver bedre og bedre til at bruge dem.
Foto: Skærmdump

SUCCES. Det vrimler frem med apps i rejsebranchen og brugerne bliver bedre og bedre til at bruge dem.

Temarejser

Apps tordner frem som rejseværktøj

Flere og flere søgninger efter rejser foregår nu på smartphone. Computeren er dog stadig bedst, når hele familien i fællesskab skal finde den store ferie.

Temarejser

Hvis sidemanden i S-toget ivrigt sidder og taster på sin smartphone, er han muligvis i gang med at finde frem til den næste rejse. Og hvis han ligefrem er nået så langt frem i processen, at han er klar til at trykke på ’Betal’-knappen, er det formentlig bare en simpel flybillet, han er ved at bestille.

En mere avanceret rejse som f.eks. charterferien med hele familien er ikke noget, der bliver bestilt på en smartphone. Det kræver en noget større skærm og er i mange tilfælde en aktivitet, hele familien gerne vil samles om hjemme ved computeren.

LÆS ARTIKEL Rundt om i rejsebranchen er der enighed om, at de særlige apps til en smartphone har overtaget en stor del af folk internetsøgning, når det gælder indkøb af rejser. Det mærker de f.eks. hos rejsesøgemaskinen Travelmarket: »Der har været en kraftigt vækst af søgninger på disse mobile devices. Og det er lige fra apps, normale mobiltelefoner og iPads«, siger direktør Ole Stouby. Stigning i danskernes forbrug af apps Men den lille skærm på en smartphone er ikke velegnet til alle former for rejsesøgning: »Når det gælder flybilletter, behøver du ikke se billeder, men du skal bare have nogle priser og fakta, og det kan du fint gøre på en lille skærm. Hvis det drejer sig om en charterrejse eller en individuel rundrejse, vil man gerne se billeder eller læse noget mere. I selve søgeprocessen sidder folk ofte med deres mobiltelefon, men når de skal bestille og betale, foregår det typisk ved en pc. Det er nok de færreste, der kører en bestilling på 17.000 kroner gennem deres mobiltelefon. Og hvis man sidder en familie samlet og søger efter den næste rejse, duer ikke at sidde og kigge på en lille telefonskærm«, siger Ole Stouby. Cirka 15 procent af alle søgninger hos Travelmarket sker i dag fra mobiltelefoner og tablets, altså minicomputere som en iPad.

LÆS ARTIKEL

En anden rejsesøgemaskine, Skyscanner, har også noteret en stor stigning i danskernes brug af apps til at finde den næste rejse. Firmaets app ligger nu på 50.000 danske telefoner og tablets som f.eks. en iPad.

»Brugerne booker via vores app, og noget tyder på, at der er større aktivitet på appen før selve bookingstadiet. Folk bruger appen til at undersøge flere muligheder, før de træffer en beslutning» siger Linda Edstrand, markedschef for Skyscanner i Skandinavien.

Hun peger også på, at der er noget, en app er ene om at kunne:

»Den giver mulighed for at gøre søgningerne sociale, idet man kan søge på ’fly til venner’ ved at synkronisere med sine kontakter på Facebook og Linked-In. Noget, som ikke er muligt på sitet«, siger Linda Edstrand.

Hos Skyscanner foregår 25 procent af søgningerne på appen.

Også Momondo og DSB ser stigning
Rejsesøgemaskinen Momondo har haft en app til smartphones siden sidste efterår, og Martin Lumbye, partner i firmaet, har noteret en hurtig stigning i brugen af appen:

»Om nogle år vil vi se, at brugen af apps overstiger normale computere, når det gælder søgning efter rejser«, siger han.

DSB har også stor glæde af apps og kan se, at kunderne bruger dem meget – både når det gælder hverdagsrejser mellem hjem og arbejde, og når der skal findes togrejser til weekend- eller fridagsture.

»Vi kan se, at der er stigende brug af apps«, siger Anne Mette Koch, chef for DSB’s digitale salgskanaler.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS ARTIKEL

Hun nævner, at f.eks. Rejseplanen er noget, folk bruger utroligt meget på smartphone. DSB tilbyder flere forskellige apps – f.eks. Byens Puls, der viser, hvordan S-togene kører.

»Når folk har telefonen, tjekker man måske fem gange, fordi man har muligheden for det. Jeg tror helt sikkert, at vi vil se et stærkt øget forbrug af apps«, siger Anne Mette Koch.

Flyselskaber tøver

British Airways var efter eget udsagn det første flyselskab til at indføre apps, og det var i 2008. Andre har endnu ikke introduceret en app til deres kunder. Det gælder f.eks. SAS, men her skulle der være noget på vej i løbet af i år: »Vi har gerne ville udvikle noget, der er superduper, og det har vi ikke haft mulighed for tidligere. Vi vil have noget, der fungerer rigtig godt, og som måske også har lidt specielle features«, siger Per Møller Jensen, chef for bl.a. marketing i SAS. Turengårtil.dk prøvede at lokke detaljer ud af SAS-manden, men det lykkedes desværre ikke. Han siger dog: »I den kommende app satser vi på de basale funktioner som booking og check-in, og det kommer til at fungere rigtig godt.«, siger Per Møller Jensen.





LÆS ARTIKEL Hos SAS er det dog allerede nu muligt at checke ind til flyet via mobiltelefon. Norwegian brygger på noget tilsvarende: »Den er på vej. Vi prøver at få så mange funktionaliteter i den som muligt, og den er lige rundt om hjørnet«, siger Johan Bisgaard Larsen, presse- og markedschef i Norwegian. Cimber Sterling siger noget tilsvarende: »Vi får en app, men tidligst i slutningen af 2012«, lyder det fra presseafdelingen. Ifølge hjemmesiden 148apps.biz findes der cirka 30.000 rejseorienterede apps i App Store – cirka to procent af det samlede udbud. En opgørelse på androidtapp.com viser, at Android Market i 2011 havde cirka 5.500 rejseapps.









Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce