Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Rejsesalg. Langt størstedelen af charterbureauernes salg foregår på nettet. Men der er stadig kunder, der dukker op i butikkerne for at købe rejsen dér. Hvorfor?
Foto: Finn Frandsen/FINN FRANDSEN

Rejsesalg. Langt størstedelen af charterbureauernes salg foregår på nettet. Men der er stadig kunder, der dukker op i butikkerne for at købe rejsen dér. Hvorfor?

Temarejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danskerne dropper gammel rejsevane

Nogle danskere køber stadig deres rejse i butikken. Men der bliver færre af dem.

Temarejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Engang kom rejsekatalogerne ind ad brevsprækken med et tungt dump.

Man bladrede sig igennem murstenen af sommerferiedrømme, fandt sine favoritter og tog turen til rejseselskabernes butikker – fra Næstved og Hillerød til Esbjerg og Aalborg. Ferien begyndte allerede i butikken, hvor sælgerne bød på kaffe og besvarede alle spørgsmålene.

LÆS OGSÅ

I dag har nettet taget totalt over. Det viser en rundspørge, som Rejser har foretaget hos Danmarks fem største rejsebureauer.

Eksempelvis solgte Star Tour i 2001 4,5 procent af sine rejser på nettet. I dag er tallet 70 procent. Også Spies og Apollo Rejser sælger i dag 70 procent af deres rejser på nettet, mens tallet er noget lavere for Falk Lauritsen og Bravo Tours.

Men selv om det er nemt at sidde hjemme ved en skærm og læse oplysningerne og se alle de mange billeder, er der stadig en lille gruppe rejsende, der tager turen til de efterhånden få rejsebutikker, der er tilbage, for at bestille deres rejse.

Folk vil være helt sikre
Spies har i mange år haft en stor butik på Vesterport i København, men rykkede i oktober sidste år til Ørestad. Her kommer 5 procent af kunderne stadig for at købe rejserne.

Eksempelvis Kirsten Köster på 70 år og Per Jeppesen på 85. De er på vej til Caribien og har gjort al deres research hjemmefra. Sirligt skrevet ned på en blok.

Og selv om begge er vant til at færdes på nettet, er det ikke en ubetinget fordel, at hver eneste destination er beskrevet med mange billeder og udførlig tekst, siger Per Jeppesen.

»Det er mere besværligt, når der er så mange muligheder. Før i tiden var der bare et enkelt billede. Det er meget bedre at komme herind. Man kan jo ikke snakke med en skærm«.



Bo Hansen er en af dem, der sælger rejser i Spies-butikken, der er holdt i gult og er indrettet med bambusrør og Simon Spies-citater på væggene. Han siger, at kunderne i butikken typisk gerne vil være helt sikre på, at de får de rigtige.

»De har for eksempel specifikke ønsker om et værelse med havudsigt. Eller vil vide, hvor de gode restauranter ligger. Dér kan man stadig godt være lidt usikker på nettet. Og så har de ikke mod til at trykke ’køb’«.


Star Tour har i modsætning til Spies stadig en butik i det centrale København, på Rådhuspladsen.

Selskabets salgsdirektør, Stig Elling, fortæller, at det er høj som lav, ung som gammel, der bruger butikken. Blandt andet vokser salget af rejser, hvor flere generationer er af sted sammen, og det får kunderne til at komme forbi.

»Hvis man rejser 12-14 personer sammen, vil man gerne være sikker på, at man får værelser ved siden af hinanden, og at alt fungerer«, siger salgsdirektøren.

Det gælder også for Helle og Finn Hansen på 65 og 67 år, der skal til Gran Canaria i påsken. De plejer at bestille alle deres rejser på nettet – både booking af fly og hotel – men denne gang havde de brug for at være på den helt sikre side.

»Vi skal mødes med nogen, der rejser fra England, og skal derfor være sikre på, at vi kommer til at bo på det rigtige hotel. Og det fik vi afklaret«, siger Finn Hansen.

For en mor og datter, der er kommet til København fra Færøerne, er begrundelsen dog en anden.



»Jeg er ikke så glad for at bruge mit kort på nettet. Og så er det godt at snakke med en person, der ved noget om det sted, vi gerne vil rejse hen«, siger Ann Hovland Petersen på 63 år, der skal til Kap Verde med sin 24-årige datter, Katrin Hovland Christensen.

»Vi så det hele på computeren. Vi havde en idé om, hvor vi gerne ville hen. Og det blev det sted«, siger Katrin Hovland Christensen. Stille butiksdød

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Apollo har også haft butik i rejsekvarteret omkring Vesterport, men har i dag samlet al aktivitet inklusive butikken på Amager Strandvej. »Vi har løbende set, at andelen af køb over nettet øgedes«, siger Apollos kommunikationschef, Rikke Kokse Andreassen. »Når vi spurgte de kunder, der kom i butikken ved Vesterport, sagde de, at de egentlig lige så godt kunne have købt rejsen over nettet med lidt telefonisk hjælp fra en af vores rejsekonsulenter«. Også Star Tour skrumper ind. I slutningen af maj lukker selskabet sin Aalborg-butik, så kun København og Aarhus er tilbage.





LÆS OGSÅ »Det sker i takt med, at net- og telefonsalg har taget over. Nu vil vi være til stede i landets to største byer«, siger Stig Elling. Bravo Tours er dog gået den anden vej og har åbnet en butik i Aalborg. Ifølge selskabet er det, fordi der er øget efterspørgsel på rejser fra Aalborg Lufthavn, men også fordi de lokale godt kan lide den nære kontakt. »Vi har erfaret, at nordjyder, måske mere end andre, ønsker den personlige kontakt og vejledning, som man får i en butik«, lyder det fra Bent Bernardi Sørensen, der er informationschef i Bravo Tours.







Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden