Vue. Det lange lige stræk i midten af billedet, er den 1,1 km. lange krydstogtkaj, der ligger på Nordhavn i København og som indvies i morgen.
Foto: By & Havn/By & Havn

Vue. Det lange lige stræk i midten af billedet, er den 1,1 km. lange krydstogtkaj, der ligger på Nordhavn i København og som indvies i morgen.

Temarejser

1,1 kilometer krydstogtkaj i København indvies i morgen

Med et års forsinkelse åbner kæmpe område til krydstogtskibe.

Temarejser

I år har 315 krydstogtskibe har ifølge wonderful Copenhagen meldt deres ankomst i København. Men frem for at lægge til ved Frihavn skal mange af de store flydere nu lægge til ved en ny plads ved Nordhavn.

Krydstogtkajen er en del af et kæmpe projekt og en ny bydel i København, som By & Havn står i spidsen for. En del af havnen er inddraget, og 18 millioner tons jord er blevet brug til den 100 hektar store udvidelse. På den måde vokser København med, hvad der svarer til en procent af byens samlede areal, og det gør det til den største udvidelse i byens historie.

Det nye anlæg har tre terminaler, hvor af de to er færdige. Den sidste står klar i slutningen af denne måned. De er hver på 3.300 kvadratmeter og bruges til sikkerhedstjek og bagagehåndtering, og de er en klar opgradering i forhold til faciliteterne på Langelinie, hvor det foregår i opsatte telte. Det forklarer Arnt Møller Pedersen, direktør for krydstogt i Copenhagen Malmø Port. Det er et datterselskab af By & Havn og står for driften af Københavns havn, herunder Nordhavn.

»På den nye kaj får vi plads til over 30 busser ved hver terminal, samt taxaer og limousiner, og de kan være linet op, når gæsterne ankommer. Det er et trin op på kvalitetsbarometeret«.

Kajpladsen er 1.100 meter lang, og det giver plads til at have tre skibe liggende, hver med op til 5.000 mennesker ombord. Det er dog ikke alle skibe, der kommer til København, som får holdeplads i den nye bydel i Nordhavn. Langelinie vil også fortsat blive benyttet, men de skibe, der skal skifte passagerer og besætning (også kaldet turn-a-round-skibe), vil ligge ved den nye kaj i Nordhavn.

Når Dronning Margrethe i morgen står i spidsen for den officielle indvielse, sker det dog et år senere end først planlagt. Det var meningen, at krydstogtkajen skulle være taget i brug i maj sidste år, men arbejdet med at anlægge området trak ud og var først færdig i juli måned. Derfor ventede Copenhagen Malmø Port med at indvie kajen til nu, hvor krydstogtsæsonen skydes i gang.

Bæredygtige udfordringer

En anden udfordring, der for nu har vist sig umulig at løse, har været at tilbyde krydstogtskibene landstrøm, når de ligger i havnen. Ideen var, at skibene skulle kunne koble sig på det offentlige forsyningsnet i stedet for at benytte skibenes egne motorer til strømproduktion.

Det mindsker forureningen, når skibene befinder sig i havnen, og ligger meget godt i tråd med visionen for Nordhavn, der skal være en bæredygtig bydel.

Selve strøm-etableringen har ikke været problemet, men kun meget få skibe har i dag mulighed for at tage landstrøm - mindre end 10 procent af de skibe som anløber København.

Det andet problem er, at Nordhavn endnu ikke har infrastrukturen til at tilbyde et elnet med kapacitet nok til at forsyne krydstogtskibene med strøm.

»Det er rigtig ærgerligt, at infrastrukturen er så dyr, som den er. Det ville være en kæmpe investering, og de steder i verden, der har det, er projektet blevet subsidieret (givet tilskud, red.) af stat eller kommune, ellers kan det ikke løbe rundt. Så hvis det skal fungere, skal nogle til bøsserne«, lyder det fra Arnt Møller Pedersen.

Han tilføjer dog, at der er lagt rør ind i kajen, så det på et senere tidspunkt vil blive muligt at få etableret den nødvendige kabelføring, uden at den nye kaj skal graves op igen.

Til gengæld er der blevet etableret et spildevandssystem, der kan modtage 250 liter i sekundet. Spildevandet ledes direkte fra krydstogtskibene og til et rensningsanlæg på Lynetten, der ligger på nordspidsen af Refshaleøen. Til sammenligning fjernes spildevand fra skibene på Langelinie med lastbiler.

Ifølge Visit Denmark har 312 krydstogtskibe indtil nu i år meldt deres ankomst i København. Det første lægger til kaj ved Nordhavn i morgen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden