Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Morten Langkilde
Foto: Morten Langkilde

hurtig. Man kommer hurtigt fra A til B med ICE-tog i Tyskland.

Temarejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fuld fart og sjælen med: Oplev Tyskland på skinner

På fem en halv dag besøgte Politiken fem tyske byer, og mødte undervejs både turister, pendlere og lokale rejsende.

Temarejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klokken er 4.30, og det banker på døren. Tid til morgenmad, mens City Night Line-tog 473 suser mod byen Fulda i den tyske delstat Hessen.

Tre minutter før planlagt ankomst, 5.23, ruller toget ind på stationen i Fulda, og så er det ellers med at få kufferter og andet habengut ud af sovekupe nummer 10 i vogn 197. På perronen nyder nattogets personale morgensolen og en smøg, mens passagerer, som skal videre sydpå, fortsat snorker bag nedrullede gardiner i sovekupeerne.

Togturen er begyndt med nattoget klokken 18.46 aftenen forinden på Københavns Hovedbanegård, og målet er fem tyske byer – München, Nürnberg, Frankfurt, Düsseldorf og Hamburg – på skinner på fem en halv dag. Desværre ruller DSB og tyske Deutsche Bahns City Night Line ud fra Hovedbanen for sidste gang 13. december, fordi det fortrinsvis er sommerturister, der benytter sovevognstoget, og nattogene er en underskudsforretning.

En af de natrejsende, som virkelig begræder nattogenes endeligt, er 33-årige Nadeem Gillani fra Zürich. I næsten fire år har han arbejdet som natkonduktør og kunne ikke tænke sig at bytte stillingen med et kontorjob fra 9 til 16. Gillani tjekker billetter, reder senge og laver morgenmad og mener, at man skal holde af at arbejde med mennesker og at servicere.

»En sovevogn er lidt som en storby med alle mulige nationaliteter, og der kan forekomme urolige passagerer. I de fleste tilfælde klarer jeg det selv, men en enkelt gang har jeg da måttet tilkalde politiet. Sovekupeernes passagerer er dog i princippet meget rolige, og de betaler jo netop også ekstra for at få fred og ro til at sove«, siger Nadeem Gillani.

Menneskemøder

Moiz-ud-Din Ahmed og Nasir Irfan fra henholdsvis Norrköbing og Stockholm er på vej til Hamburg, hvor de to pakistansksvenske studerende skal besøge Nasir Irfans forældre, inden turen går videre til en konference i Karlsruhe. Normalt flyver Ahmed, mens Irfan tager toget, men Ahmed er stærkt tilfreds med at have slået følge med sin kammerat.

»Selv om vores tog fra Sverige var en time forsinket, er det herligt, at man kan gå rundt og sludre med de andre passagerer«, konstaterer Moiz-ud-Din Ahmed, mens han og Nasir Irfan nyder deres medbragte mad.

Det oplever vi selv på strækningen München-Nürnberg med højhastighedstoget Inter City Express (ICE). Toget forlader München Hauptbahnhof præcis klokken 8.14, og vi sidder behageligt ved et firmandsbord, hvor Andreas Querndt også slår sig ned. Han er it-konsulent og har været på kundebesøg i München, men samtidig har han benyttet lejligheden til at overnatte hos sin kæreste i delstaten Bayerns hovedstad. It-firmaets hovedkvarter er placeret i Nürnberg, men Querndt selv bor i byen Ansbach 40 kilometer sydvest for Nürnberg og tager toget hver dag.

»Jeg er pendler og bruger altid toget som arbejdsplads og ringer til kunder eller renskriver referater. I myldretiden kommer man ikke nær så hurtigt på arbejde i bil«, siger Andreas Querndt, inden han haster ud på Nürnberg Hauptbahnhof med præcis ankomst klokken 9.30.

Til gengæld er der ingen chancer for at få en sludder med nogen på strækningen Nürnberg-Frankfurt i vogn 21, eftersom vi sidder i en stillekupe. Her sker ikke meget. De fleste sidder med deres høretelefoner og computere og ser enten film eller lytter til musik.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Præcision er en tysk dyd, men vi ankommer med 18 minutters forsinkelse til Frankfurt. Baggrunden er den dystre, at en person har opholdt sig på sporet på strækningen Würtzburg-Hanau, hvilket tilsyneladende også har påvirket vores kørsel.

Forsinkelser – ikke mindre end 37 minutter – er der også på strækningen Frankfurt-Düsseldorf. Til gengæld sidder vi på 1. klasse i en seksmandskupe, hvor sæderne nærmest minder om flyselskabernes business class. Togkonduktøren fortæller, at ICE 622 kører 300 kilometer i timen, mens hun balancerer med en bakke med en halv liter øl og små poser vingummi. Desværre er sidstnævnte til os, men passagerer på 1. klasse kan vælge fra hønsefrikasse til riesling på et menukort, og så serverer konduktøren.

Værre er det, da IC 2312 klokken 15.33 fra Düsseldorf til Hamburg helt er aflyst. Til gengæld er personalet i Deutsche Bahns Reisezentrum særdeles hjælpsomt og får os med lokaltog først til Wuppertal og derefter hurtigtog til Hamburg med kun en times forsinkelse.

Forklaringen er helt reel, eftersom området har været udsat for et voldsomt uvejr, og flere steder er træer væltet ned over banelegemet.

Sjælen følger med

Til gengæld ruller ICE 39 ud fra spor 5 på Hamburg Hauptbahnhof til tiden, og det er musikeren Markus Birkle fra Stuttgart glad for. Han skal nemlig mødes med sine børn i Femern og holde en uges ferie.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg kører også med tog, når jeg skal på job. Jeg er guitarist og spiller med i bandet Die Fantastischen Vier, som spiller hiphop, jazz, rock – ja, stort set alt. Vi tager toget, for så kan vi foretage os alt muligt andet«, fortæller Birkle, som hygger sig med avisen Welt am Sonntag og en fodboldkamp mellem Uruguay og Costa Rica på computeren.

På Puttgarden Bahnhof stiger Markus Birkle af toget, mens lokoføreren kører os om bord på ’M/F Prins Richard’. 45 minutter senere, klokken 20.15, forlader vi Rødbyhavn, og to timer senere ruller vi ind på Københavns Hovedbanegård til tiden. Fem tyske byer på fem et halvt døgn er klaret stort set uden forsinkelser, og sjælen har hele tiden kunnet følge med.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden