Skolehjælp. Eleverne på Mtembeni-skolen i Welverdiend er ivrige efter at lære.
Foto: Poul Husted

Skolehjælp. Eleverne på Mtembeni-skolen i Welverdiend er ivrige efter at lære.

Temarejser

Safari kan også være bistandsarbejde

Flere rejsebureauer er engageret i socialt arbejde på destinationerne.

Temarejser

Eleverne i 7. klasse i grundskolen i sydafrikanske landsby Welverdiend har ikke det fjerneste imod, at deres kunsttime bliver afbrudt af udenlandske gæster.

Lærer Cyril Sekome beder eleverne rejse sig og synge nationalsangen ’Nkosi Sikelel’ i Afrika’ eller ’Gud velsigne Afrika’. Derefter bombarderer eleverne gæsterne med spørgsmål: »Hvor kommer du fra«, »hvad synes du om Sydafrika«, og »hvad er din favoritsportsgren«.

Skolens gæster er safarideltagere fra rejsebureauet Albatros Travels lejr Khoka Moyai Manyeleti Vildtreservat, som ligger i udkanten af Kruger Nationalpark. Albatros arrangerer ikke kun udflugter til Welverdiend, men en del af overskuddet fra Khoka Moya og bureauets anden lejr, Mantobeni, går til forskellige projekter i landsbyen. Welverdiend Primary School med 758 elever og 27 lærere har eksempelvis fået 15.000 rand (8.000 kroner) til bøger og nye gulve i klasseværelserne.

Søren Rasmussen, ejer af og direktør i Albatros Travel, siger, at han støtter Welverdiend, fordi »de er vores naboer og har en særlig ret til at få noget ud af vores tilstedeværelse. Vi har også selv en fordel af at komme godt ud af det med naboerne. Rent moralsk kommer der også mere balance i tingene«.

I Afrika ville der heller ikke være dyrereservater, hvis befolkningen ikke fik et afkast, tilføjer Rasmussen, som er uddannet biolog. Den største fordel for lokalbefolkningen rent familiemæssigt er dog de 50 arbejdspladser, som Albatros har skabt.

Rejsebureauet lægger 100 kroner til side per gæst til projekter i lokalsamfundet, som suppleres med direkte donationer fra safarideltagerne. Desuden går overskuddet fra den engelske udgave af Søren Rasmussens bog ’The Greatest Safari’ i samme kasse. For øjeblikket er der 300.000 rand (160.000 kroner) til projekter, primært i skoler. Der er 10 skoler i området. Desuden betaler Albatros 8 procent af omsætningen i leje af området, hvilket svarer til 40.000 rand (21.000 kroner) om måneden.

En gang om ugen arrangerer Albatros udflugt til Welverdiend. De skoler og produktionssteder, som besøges, får betaling plus eventuelle drikkepenge fra gæsterne.

Værdifuld oplysning

Albatros Travel er langtfra det eneste rejsebureau, som er engageret i bistandsprojekter og udfører socialt arbejde på destinationerne. Både charter- og ikke mindst nichebureauer er involveret på den ene eller anden måde.

Peder Hornshøj er direktør i charterbureauet Bravo Tours i Herning. Det har bl.a. været involveret i vandprojekter i Afrika, men bruger især mange ressourcer på KidsAid, som hjælper syge børn i Danmark. Udenlandske børn støttes gennem bidrag til organisationen Terres des Hommes. Sammen med Peter Larsen Kaffe og organisationen Just Fair deltager Bravo Tours for tiden i projektet ’Kaffe for en bedre fremtid’, der støtter kaffebønderne i Kenya med bedre uddannelsesmuligheder, miljøforbedring og bedre handelsvilkår.

»Når man kan – ikke mindst en virksomhed som vores med overskud – har man en forpligtelse til at hjælpe. Der er ikke tale om, at vi vil købe os aflad på grund af dårlig samvittighed. Vi støtter, fordi vi kan«, siger Peter Hornshøj og tilføjer, at Bravo Tours så vidt muligt også ansætter lokal arbejdskraft.

FDM Travel er et af de få rejsebureauer, som ikke tager del i bistandsprojekter og socialt arbejde, og det er der en helt speciel årsag til, fortæller administrerende direktør Jan Lockhart:

»Rejsebureauet har et tæt slægtskab med FDM (forbrugerorganisationen Foreningen af Danske Motorejere, red.) og har valgt den politik ikke at bestemme, hvad medlemmernes penge skal bruges til. Der findes et hav af godgørende initiativer, som man kan vælge at støtte, og da vi ikke kan hjælpe alle, er vi bange for at signalere over for medlemmerne, at vi har valgt side til fordel for det eller andet projekt«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jan Lockhart understreger, at FDM-koncernen har en omfattende csr-politik (corporate social responsibility, red.), hvor man især fokuserer på trafiksikkerhed og forbrugerbeskyttelse.

Ulandsorganisationen Ibis er positiv over for, at enhver sektor, herunder rejsebranchen, tager et ansvar i de lande, hvortil de arrangerer rejser, siger kampagnekoordinator i Ibis Anne Margrethe Hefting. Rejsebranchen bør også bidrage til at afhjælpe ulighed og fattigdom. Hun mener dog ikke, at det har den store udviklingsmæssige effekt, hvis man sender gamle computere eller skoleborde til ulandene.

»Jo mere langsigtet et projekt er, og jo mere ringene breder sig i vandene, jo bedre er det. Vi arbejder ikke selv sammen med rejsebureauer, men hvis et bureau henvendte sig med for eksempel et undervisningsprojekt, ville vi da se seriøst på det«.

Hun synes, at det i sig selv er positivt, at rejsebureauer arrangerer udflugter til lokalsamfundene, for det kan være en værdifuld form for oplysning, men det må ikke udvikle sig til en form for udstilling af fattigdom.

Nationalchef i Mellemfolkeligt Samvirke (MS) Vibeke Vinther er enig med Ibis i det positive ved, at rejsebureauerne tager et socialt ansvar i de områder, hvor de opererer. Vinther har dog visse forbehold:

»Rejser man for eksempel all inclusive og bor på et hotel, hvor alt er fløjet til fra udlandet, og man ikke støtter det lokale forretnings- og erhvervsliv, synes vi ikke, at det er socialt ansvarligt, selv om man tager ud og besøger en landsby«.

MS stiller sig også kritisk over for, at man en enkelt dag tager ud og besøger et børnehjem, leger med børnene, donerer nogle penge, og så ellers tager af sted igen.

»Herhjemme ville vi heller ikke acceptere, at turister tog ud til et hjem for udsatte børn en dag og så ellers tog af sted igen«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

MS arbejder ikke sammen med rejsebureauer, men formidler selv rejser gennem rejseprogrammet Global Contact for unge, hvor de arbejder på lokale projekter i eksempelvis tre måneder. De unge frivillige forberedes både i Danmark og på destinationen, så de forstår de kulturelle forhold.

Vibeke Vinther mener ikke, at alle turister skal igennem samme træning. Hun synes, det er godt, at folk engagerer sig, men det er vigtigt, at »folk forstår, hvorfor der er fattigdom og ikke bare ser det som et postkort«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce