Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

KOMPENSATION. Hvis et krydstogt som her i Karori Wildlife Sanctuary i New Zealand går galt, er det en fordel at have købt det via et dansk rejsebureau.
Foto: MARK COOTE/AP/AP

KOMPENSATION. Hvis et krydstogt som her i Karori Wildlife Sanctuary i New Zealand går galt, er det en fordel at have købt det via et dansk rejsebureau.

Temarejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det kan være svært at få erstatning for mislykket krydstogt

Forbrugerne er bedst stillet, hvis et krydstogt er købt gennem et dansk rejsebureau.

Temarejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jane og Antony Miller tog på et syvdages krydstogt med titlen ’Skotske højdepunkter & den smaragdgrønne ø’ (Irland). Undervejs skulle skibet lægge til ved byen Stornoway på øen Lewis på Ydre Hebrider, og Tobermory, hovedstaden på Mull-øen i Indre Hebrider.

Det skete ikke. På grund af dårligt vejr valgte kaptajnen at sejle forbi.

»Krydstogtet sprang over 40 procent af havnene, og selv om det hed ’skotske højdepunkter’, kom vi ikke i land på en eneste skotsk ø«, fortæller Jane Miller til avisen Mail On Sunday.

Ægteparret Miller søgte kompensation hos rederiet Cruise & Maritime Voyages, men fik ikke en rød reje.

Rederiet gjorde opmærksom på, at det stod med småt, at alle tidspunkter og ankerpladser kan ændres, og at det ikke er forpligtet til at betale erstatning for faktorer, som rederiet ikke har kontrol over som dårligt vejr.

Køb dansk

Vejrlig, problemer med skibets motor, social uro og krigshandlinger er nogle af de faktorer, som de fleste rederier tager forbehold for i deres salgsmateriale og bruger som årsag til ikke at lægge til i en bestemt havn.

Selv om det står med nok så småt, er der ingen kompensation at få.

Det er der imidlertid, hvis passageren har købt sit krydstogt som en pakkerejse gennem et dansk rejsebureau.

Så er der mulighed for at søge erstatning via Pakkerejse-Ankenævnet, fortæller jurist og afdelingschef i Danmarks Rejsebureau Forening Jakob Hahn.

»Selv om krydstogtet begynder i Barcelona, og du ikke har købt flybilletten hos samme udbyder, betragtes et krydstogt som en pakkerejse og er beskyttet af pakkerejsereglerne. Hvis du ikke får, hvad du skulle i henhold til aftalen, har du krav på at få et afslag i rejsens pris uanset årsagen«, siger Hahn.

Hvis rederiet tager forbehold – vejr, uro eller lignende – kan de kun gøres gældende, hvis de er konkretiserede. Det er ikke nok, at rederiet tager forbehold for, at kaptajnen beslutter sig for noget andet af sikkerhedsmæssige årsager, end det der står i programmet.

Det betragtes som et generelt forbehold ifølge Hahn, og så er der stadig mulighed for erstatning. Hvis rederiet derimod skriver, at skibet planlægger at sejle fra A til B, men hvis det bliver dårligt vejr, sejler man fra C til D, så har passageren fået at vide, hvad der vil ske, hvis noget går galt, og så er der ingen erstatning.

Det er imidlertid svært at skrive sig ud af på et længere krydstogt, og Hahn har talrige eksempler på, at folk har fået erstatning på grund af manglende landgang.

Også selv om kaptajnen havde 110 procent ret, når han sagde, det ikke var forsvarligt at lægge til. Selv om der måske har været en gyldig undskyldning, har kunden stadig ikke fået det, hun var berettiget til og har fået afslag i prisen.

Kun få gange har Pakkerejse-Ankenævnet anerkendt et rederis forbehold.

Hahn nævner som eksempel et nilkrydstogt, hvor rederiet skrev, at hvis man på grund af vandstand ikke kunne besejle en sluse på 40 kilometer, ville passagererne blive transporteret i bus fra Y til Z, hvor de kunne se den og den attraktion. Det var et konkret forbehold, og passagererne havde ikke krav på erstatning.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»For at få muligheden for erstatning er det min sædvanlige gamle sang: Sørg for at købe krydstogtet gennem et dansk rejsebureau, så har du rettigheder via Pakkerejse-Ankenævnet. Altså en køb dansk klausul, hvor der er økonomisk substans«, råder Jakob Hahn.

Arktis og Antarktis

Rederiet Hurtigruten arrangerer både rejser til Arktis og Antarktis, hvor vejrforholdene kan ændre sig fra minut til minut. Derfor går rederiet ikke i detaljer i salgsmaterialet med landingssteder og alle detaljer i sejlruten, oplyser PR-chef Øystein Knoph.

Hurtigruten yder ikke erstatning, hvis man ikke når målet eller ikke kan komme i land på grund af is og vejr, men passagererne viser i de fleste tilfælde forståelse for sikkerhedskrav og vejrsituation.

Det »at opleve naturkræfterne på nært hold er også en oplevelse« for passagererne ifølge Øystein Knoph. Refusioner er dog forekommet, men så har årsagen været f.eks. større ændringer i sejlplanen, som ikke forårsaget af vejret.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Poul Husted eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden