Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Solo. ’M/F Berlin’ er den første af de to nye Scandlines-færger, der sejler Gedser-Rostock. ’M/F Copenhagen’ følger efter senere i år.
Foto: Patrick Kirby

Solo. ’M/F Berlin’ er den første af de to nye Scandlines-færger, der sejler Gedser-Rostock. ’M/F Copenhagen’ følger efter senere i år.

Temarejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Færgetjek: Forsinket færge stikker omsider til havs

Scandlines har ventet længe på de nye færger på ruten mellem Gedser og Rostock.

Temarejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det har været et forhindringsløb for rederiet Scandlines at få gjort nye færger klar til ruten mellem Gedser og Rostock. To nye færger skulle have været indsat på ruten for flere år siden. Men først blev de bygget så forkert, at de slet ikke ville være i stand til at sejle på ruten. Så gik et værft konkurs, og der gik tid, inden et nyt værft stod klar til at overtage byggeriet af færgerne.

Men nu sejler i hvert fald den ene af færgerne på ruten.

Det er ’M/F Berlin’, der kom først, og i løbet af I år skulle ’M/F Copenhagen’ følge efter. Det er slut med kongelige navne til færgerne, men det er jo heller ikke længere den danske stat, der står bag rederiet. Ejeren er i dag kapitalfonden 3i. Politiken har sejlet Gedser-Rostock tur-retur med ’M/F Berlin’.

Ombordkørsel: Intet nyt her. Personbiler bliver vinket om bord og fordeler sig på i alt seks vognbaner. Det går hurtigt – det tager næppe mere end fem minutter, før alle biler er på plads. Vi sejlede en fredag kl. 9 på en ret tyndt belagt afgang.

Trapper og elevator fører op til passagerområdet. Det er ikke tilladt at opholde sig i bilerne under overfarten.

Mad og drikke: Sejlturen er på en time og tre kvarter, så der er god tid til at spise under sejladsen. Der er to muligheder: Et cafeteria og en buffetrestaurant. Buffeten har priser på 129, 159 eller 179 kroner, alt efter om det er morgen, frokost eller aften.

Politiken nøjedes med cafeteriet på udturen. En morgenmadstallerken med to rundstykker, pålæg, wienerbrød og kaffe til 70 kroner. Det spiselige var o.k., men automatkaffen var ingen fornøjelse.

Adspredelse: Her kan den taxfree butik tælle med. Den har et pænt udvalg af parfume, chokolade samt øl og sodavand. Man kan også henfalde til en gratis glæde som udsigten. Der er masser af stole og bænke langs vinduerne i passagerområdet, og her kan man godt få en lille oplevelse af krydstogt. Hele agterområdet er åbent for passagerer, og i godt vejr er det et fint sted at nyde udsigten under sejladsen.

Service og faciliteter: Man må klare sig uden wi-fi under sejlturen, og det danske mobilnetværk dækker kun 10-15 minutters sejlads fra Gedser.

Der er pænt antal toiletter om bord, og der er skiltet tydeligt til dem. De er fælles for mænd og kvinder, og de er bygget som separate rum, hvor man også har en håndvask. Toiletsædet bliver automatisk vasket af efter hvert besøg. Handikaptoiletter kan kun åbnes af personalet.

Konklusion: På både ud- og hjemrejsen glædede vi os de mange siddepladser. Vi kunne sidde med eller uden udsigt. Men vi savnede lidt god kaffe.

Politikens sejltur var betalt af Scandlines.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden