TRADITIONELT. Når de unge skal på  drømmerejse til f.eks. Thailand, starter de ofte sted som deres foældre gjorde: Hos et rejsebureau.
Foto: neotakezo/iStockPhoto

TRADITIONELT. Når de unge skal på drømmerejse til f.eks. Thailand, starter de ofte sted som deres foældre gjorde: Hos et rejsebureau.

Temarejser

'Gammeldags' rejsebureau holder de unge i et fast greb

Det 70-årige rejsebureau Kilroy sælger rejser til unge ved personlig kontakt.

Temarejser

Et par klik på computeren, og så er rejsen til den fjerneste afkrog af verden bestilt. Men der er stadig rejsende, der foretrækker at gå til et rejsebureau, sidde ved et mødebord med en rejsekonsulent og sætte en rejse sammen.

Og nu kommer chokket: Det er ikke mindst de 18-26-årige, der bestiller deres rejse på den måde.

Dog ikke, hvis de bare skal på en weekendtur til London. Men det er noget andet, hvis der står 3 måneders sabbat- eller dannelsesrejse i Asien på programmet. Den slags kunder kommer hyppigt hos Kilroy i København, der netop har fejret sin 70-års fødselsdag ved at flytte til nye lokaler i Fiolstræde i det indre København. Hidtil har de boet i Skindergade et par hundrede meter væk.

»Nu ligger vi mellem Nørreport Station og universitetet, og det betyder, at mange af vore mulige kunder går lige forbi et par gange om dagen«, siger Michael Bilde, daglig leder i Kilroy.

Politiken leger kunde hos Kilroy. Vi træder ind i butikken tirsdag formiddag lidt i kl. 10. Man træder ind på et lille repos og kan gå både op og ned. Ved skrivebordene sidder rejsekonsulenter, og mange af dem er optaget af samtaler med kunder. Det kunne også være en bank, vi var trådt ind i. Der hersker en nøgtern stil uden ret meget pynt. Oppe på øverste etage står et surfbræt, og der er reoler med rejsebøger.

Vi har ikke stået her mange sekunder, før en ung gut på det nederste niveau rejser sig og spørger: »Kan jeg hjælpe?«.

Daglig leder Michael Bilde forklarer:

»Vi har altid en person, der er dedikeret til at tage imod gæster, der kommer ind til os. De må ikke bare stå og vente«.

Ind fra gaden

Strengt taget kunne man også gå ind fra gaden og uden yderligere forberedelse sætte sig hos en rejsekonsulent og bestille den store 3-måneders rundrejse i Asien. Præcis sådan foregår det dog sjældent, men Michael Bilde understreger, at det er vigtigt for ham og firmaet og dets ansatte, at de er centralt placeret inde i København og ikke i et industriområde i Brøndby, hvor de ellers sikkert kunne bo for en noget lavere husleje.

Kunderne går ofte online for at skabe den første kontakt med Kilroy.

»Vi er til stede på alle platforme, så du kan sidde derhjemme en aften ved 21-tiden og stille os spørgsmål. Vi svarer dog ikke med det samme, men folk har det også fint med, at de får svar den næste formiddag. Der kan vi så træffe en aftale om, at de kommer ind til os og får udformet deres rejse«, siger Michael Bilde.

Rejsekonsulenten vil altid spørge til fem ting, der ofte indgår i rejsekøbet: transport til destinationen, lokal transport, overnatning, aktiviteter og rejseforsikring.

»Vi er nødt til at spørge til de ting, hvis vi vil kalde os eksperter. Især rejseforsikring kan for mange være et lidt kedeligt punkt at snakke om. Men det er vigtigt: Jeg har selv engang fået dykkersyge i Thailand, og hospitalsregningen løb op i 130.000 kroner, som forsikringen betalte«, siger Michael Bilde.

Han kan godt sætte pris på 3 måneders rejse i Sydøstasien:

»Flybilletten til Thailand kan koste omkring 5.000 kroner, og du kan holde den samlede udgift på 30.000 kroner, hvis du lever på en sten«.

Planlagt på forhånd

I gamle dage – måske for 15 år siden – nøjedes mange backpackere med at købe en flybillet ud og hjem. Resten klarede de på stedet. I dag oplever Michael Bilde, at en større del af rejsen fastlægges på forhånd. Måske 30 dage ud af 3 måneders rejse i alt.

De unge kunder hos Kilroy bliver betjent af rejsekonsulenter, der er omtrent på deres egen alder:

»De fleste er midt i 20’erne. De har selv rejst på samme måde. Nu tager de måske jobbet her i nogle år, inden de går videre med uddannelsen. De bliver ikke sagt op, når de bliver ældre, men de føler måske, at de er kommet for meget aldersmæssigt på afstand af kunderne, når de har været ansat her i et par år«, siger Michael Bilde, der har gjort en pudsig observation, når de har besøg af de unge kunder:

»Ofte har de deres forældre med, som følger meget med i, hvilken rejse deres børn køber«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden