Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

    Alt om EP19


    Flyselskabet Ryanair er, målt på antal passagerer der flyver til og fra Københavns Lufthavn, det tredjestørste flyselskab. 
Foto: Andreas Haubjerg

Flyselskabet Ryanair er, målt på antal passagerer der flyver til og fra Københavns Lufthavn, det tredjestørste flyselskab. 

EP19
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Afgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Næsten alle kandidater til EP-valg mener, at klimaet er det største problem. Løsningen skaber uenighed.

EP19
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Miljø og klima er i top blandt de vigtigste dagsordener for vælgerne, og det skal omsættes til politisk handling.

Sådan lyder det fra størstedelen af de danske spidskandidater ved valget til Europa-Parlamentet under en debat torsdag aften på DR.

Her er spidskandidaterne samlet for at debattere. Men trods højt humør bliver de ikke enige om, hvorvidt europæere skal betale en klimaafgift på deres flyrejser.

Her er de ti partiers spidskandidater delt i to lige store grupper - fem for og fem imod.

Alternativets spidskandidat, Rasmus Nordqvist, mener, at det er afgørende at gå fra ’klimadagsorden til klimahandling’.

»Afgifter er noget af det, vi ved, der virker, siger han.

Men spidskandidaterne fra de tre største danske partier i Europa-Parlamentet ved det seneste valg - DF, S og V - mener ikke, at afgifter på flyrejser er vejen frem.

Hos Socialdemokratiet understreger Jeppe Kofod, at afgifter på flyrejser er en dårlig løsning i forhold afgifter på brændstof, da sidstnævnte i hans øjne ikke har samme sociale slagside.

»Med en afgift på flyrejser kommer de, der har færrest penge, til at betale, siger han.

Et synspunkt, som EU-kritiske Peter Kofod (DF) kan bakke op om.

Heller ikke Venstres Morten Løkkegaard går ind for afgifter på flyrejser. Han ønsker tilskyndelser til virksomheder, der tager handling, og økonomiske lussinger til lande, der ikke lever op til EU’s krav.

»Det handler om, at tempoet er for lavt, siger han.

»Vi skal have en pagt. Vi skal have et håndslag mellem regeringslederne om, at klimaet er udgangspunktet for al den lovgivning, vi laver.

ritzau

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk foldbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

  • Skyline, København.

    Politikere i Københavns kommune sagde i denne uge nej tak til H.C. Andersen Adventure Tower, som ifølge planen skulle ligge i Nordhavn og række 280 meter op i luften. Det var alligevel for højt, men de seneste årtier er de høje huse faktisk begyndt at skyde i vejret igen. Hvorfor er de tilbage? Og hvad sker der med en by, når dens huse bliver højere end kirkespir og rådhustårne?

Forsiden