Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

En medarbedjer ved Snowmaster Inc. viser den nye maskine, der kan sende skyer til vejrs i alle mulige former.
Foto: MARK HUMPHREY/AP

En medarbedjer ved Snowmaster Inc. viser den nye maskine, der kan sende skyer til vejrs i alle mulige former.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny opfindelse gør skyer til reklamer

Amerikansk tryllekunstner har opfundet maskinen, der kan forme skyer til reklamer. Snart sendes Mickey Mouse til vejrs.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forestil dig, at du ligger og kigger op på himlen, og en sky formet som McDonald's gyldne M driver forbi. Eller måske kommer der et Coca-cola-logo duvende forbi i rækken af skyer, der hænger over stranden på en varm sommerdag.

Scenariet er ikke drømmetænkning. En ny amerikansk opfindelse gør, at skyer formet som reklamer eller andre figurer nu er virkelighed.

Det er den tidligere tryllekunstner Francisco Guerra fra Alabama, som har udviklet en maskine, der producerer små bobler fyldt med en blanding af luft og helium. Boblerne kan formes i forskellige former og pumpes op i himlen, hvor de spreder reklamens budskab fra oven.

Flyvende logoer giver et chok Der er allerede interesse for den hidtil uudnyttede reklameplads over vores hoveder. I næste måned vil Walt Disney Co. bruge en af maskinerne til at sende skyer formet som Mickey Mouse-hoveder op over Disney World i Florida, fortæller Guerra.

»Det giver et chok, når du kigger op, og der er et logo over dit hoved«, siger Francisco Guerra, hvis firma, Snowmasters Inc., også laver maskiner, der laver falsk sne og skum til Hollywood-film og andre begivenheder.

Selve skyformer-maskinen fungerer lidt ligesom en god, gammeldags bageform.

Spøgelser flyver til himmels
En kasseformet maskine producerer det hvide skum i en stor, rund 'plade' og presser det op ad gennem et stempel. Når skummet er flere centimeter tykt, skærer en metalkniv skummet i de rette kommercielle former og slipper de logoformede skyer op i himlen.

»Der skal helst være noget vind, så de kan flyve af sted. Hvis der ikke er noget vind, flyver de bare langsomt opad i en spiral. Vi har et stempel, der er formet som et spøgelse, og på en stille dag ser det ud som om, spøgelserne stiger op til paradis«, siger opfinderen til AP.

De hvide logo-skyer skulle ikke forurene. Ifølge skaberen af det flyvende, hvide skum, består de mestendels af vand, luft og en sæbe, der skaber bobler. Reklameskyerne brister og forsvinder, ligesom sæbebobler, når de rammer et træ eller en bygning.

Kan give sikkerhedsproblemer

Flere amerikanske reklameeksperter, som nyhedsbureauet AP har talt med, vurderer, at logo-skyerne har en god, kommerciel fremtid foran sig.

Én frygter, at den nye opfindelse kan skabe så meget opmærksomhed, at den kan blive et sikkerhedsproblem, for eksempel hvis en pilot bliver distraheret af en sværm af reklameskyer.

»Jeg tror, folk vil kigge på dem. Spørgsmålet er, hvad der vil ske, efter de har set på skyerne«, siger Leonard M. Lodish, der er professor i Marketing på Wharton School under universitetet i Pennsylvania.

Foreløbig er der ingen fare for, at logo-skyer helt vil presse de gode gammeldags af slagsen væk fra himlen. De nye svævende budskaber kan højst være 1,22 meter på det bredeste sted og kan bevæge sig 6.100 meter op i himlen og 48 kilometer væk.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden