Avatarer - brugernes figurer - i et møde i Second Life. Arkivfoto.
Foto: JENS DRESLING

Avatarer - brugernes figurer - i et møde i Second Life. Arkivfoto.

Internationalt

EU betaler for en kopi af Malmø

Den virtuelle verden i Second Life får nu sin egen udgave af Malmø. EU har støttet projektet - trods spillets tilbagegang.

Internationalt

Fyrre mennesker dukkede op til indvielsen af det kunstige Malmø.

Halvdelen var avatarer - spillernes figurer i den virtuelle verden Second Life. Den anden halvdel var mennesker af kød og blod, der dukkede op til åbningsceremonien på Malmøs hovedbibliotek.

Så stor var interessen for en EU-støttet nyskabelse i spillet, hvor brugerne kan bevæge sig frit rundt i en kunstig verden. Nu er der opført en kopi af Malmø i spillet, en begivenhed, der blev fejret med virtuel champagne til de fremmøde computer-avatarer og cider til resten af gæsterne.

Forladt, virtuel verden For nogle år siden var Second Life det mest populære samlingssted for ivrige internetbrugere, der flokkedes om spillets virtuelle mødesteder.

I dag ligger den gigantiske, kunstige verden mere eller mindre øde hen, mens netbrugerne i stedet er hastet videre til Den Næste Store Ting på nettet.

Alligevel har Malmø åbnet en kopi af kendte Malmømiljøer i Second Life. Projektet er støttet af EU, der ifølge avisen Sydsvenskan har brugt 560.000 danske kroner på projektet.

Skal skabe fokus på Malmøs kunstliv
Malmø by har selv skudt 210.000 ind for at genskabe byen til glæde for de få tilbageværende brugere af spillet.

»Det her burde måske have været lanceret for to år siden. Men vi håber, at det alligevel bliver vellykket«, siger Grethe Lindhe, der er projektleder for den virtuelle genskabelse af den svenske øresundsby i Second Life.

»Målet er at skabe et nyt mødested, hvor lokale kunstnere og musikere fra Malmø har mulighed for at møde et internationalt publikum«, tilføjer hun ifølge Sydsvenskan.

Second Life ikke længere i front

Det måske er en kende sent at slå sig ned i Second Life, erkender socialdemokraten Carina Nilsson fra Malmøs kommunalbestyrelse.

»Malmø vil være på forkant, når det gælder it. Men vi er opmærksomme på, at Second Life måske ikke længere repræsenterer den absolutte forkant mere«, siger hun til avisen.

Second Life blev etableret i 2003 og nåede i løbet af et par år op på flere millioner brugere.

Populariteten fik et stort antal virksomheder og offentlige institutioner til at indrette virtuelle kontorer og butikker i den kunstige verden. I dag er både og mange af brugerne væk fra spillet. Men Malmø findes der.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden