Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
BULLIT MARQUEZ/AP
Foto: BULLIT MARQUEZ/AP

Hul i flyskrog kan være kritiske - især hvis de opstår under uverj. Arkivfoto fra et beskadiget Qantas-fly, hvor der gik hul under en flyvning til Australien.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pilot tror ikke på strømudfald på ulykkesfly

Det er så godt som umuligt at opleve totalt strømsvigt i moderne fly som det savnede Air France-fly.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

En Airbus kan få problemer med strømforsyningen til hele maskinen.

Men at den skulle tabe al strøm, har formanden for Dansk Pilotforening, Mogens Holgaard, vanskeligt ved at tro.

Reservesystemer for strømforsyning Det Air France-fly, der er forsvundet mellem Sydamerika og Afrika, meldte om strømudfald inden det forsvandt med 228 om bord.

Imidlertid er der flere reservesystemer, der skal sikre, at der i det mindste er strøm nok til cockpittets instrumenter og til styrecomputerne i maskinen, konstaterer han.

»Der er relæer, der slår det ikke-essentielle fra«, siger Holgaard.

Kritisk med strømsvigt under uvejr
Besætningen om bord på Air France-flyet sendte ikke nødsignaler til flyveledelserne, da det fløj ind i et stormvejr med turbulens.

»De kan have haft hænderne fulde med at føre flyet. Alt hopper og danser. Hvis halvdelen af instrumenterne så bliver sorte, er det en udfordring«, forklarer piloten.

»Hvis de får instrumentsvigt på det tidspunkt, skal piloterne til at orientere sig på små nødinstrumenter. Det er svært at håndtere«, konstaterer Mogens Holgaard.

Mistede måske kabinetrykket

Noget tyder på, at maskinens computere også sendte en automatisk besked om, at flyet havde tabt kabinetrykket.

»Det kan tyde på strukturelle skader på flyet«, siger han. Under uheldige omstændigheder kan for eksempel store hagl give skader.

»Det er i sig selv ikke kritisk i fint vejr, men det kan være katastrofalt i voldsomt vejr. Er man i et uvejr, når der kommer et hul eller en vridningsskade, kan det være svært. Og et trykfald kan forårsage yderligere skader«, siger pilotforeningens formand.

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Jon Lund

Kør på to hjul rundt til Bornholms skjulte perler

Læserne tipper:  Det skal du se og smage og opleve på Bornholm

På jagt efter vidunderlige vuer på Bornholm:  Tag med på udsigtssafari

Oplev Bornholm fra en mere fredfyldt side:  Få de tillokkende stier og charmerende cafeer lidt mere for dig selv

Gitte Holtze

Var det noget med 120 kilometers vandring på Bornholm?

Morten Langkilde

På jagt efter de bornholmske bisoner

Anette Claudi/Anette Claudi

Fire gode sommeraktiviteter på Bornholm

Bornholm satser benhårdt på action

Morten Langkilde

Sådan oplever du Bornholm med to hjul eller et par vandrestøvler

Anette Claudi/Anette Claudi

Hammershus på tre nye måder

Morten Langkilde

Bornholmske stjernekokke: Her er 8 ting, du skal opleve på klippeøen

Kom helt tæt på lækkerierne i Danmarks østlige spisekammer