0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

    Alt om Valg i Tyskland

Pilot tror ikke på strømudfald på ulykkesfly

Det er så godt som umuligt at opleve totalt strømsvigt i moderne fly som det savnede Air France-fly.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
BULLIT MARQUEZ/AP
Foto: BULLIT MARQUEZ/AP

Hul i flyskrog kan være kritiske - især hvis de opstår under uverj. Arkivfoto fra et beskadiget Qantas-fly, hvor der gik hul under en flyvning til Australien.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En Airbus kan få problemer med strømforsyningen til hele maskinen.

Men at den skulle tabe al strøm, har formanden for Dansk Pilotforening, Mogens Holgaard, vanskeligt ved at tro.

Reservesystemer for strømforsyning Det Air France-fly, der er forsvundet mellem Sydamerika og Afrika, meldte om strømudfald inden det forsvandt med 228 om bord.

Imidlertid er der flere reservesystemer, der skal sikre, at der i det mindste er strøm nok til cockpittets instrumenter og til styrecomputerne i maskinen, konstaterer han.

»Der er relæer, der slår det ikke-essentielle fra«, siger Holgaard.

Kritisk med strømsvigt under uvejr
Besætningen om bord på Air France-flyet sendte ikke nødsignaler til flyveledelserne, da det fløj ind i et stormvejr med turbulens.

»De kan have haft hænderne fulde med at føre flyet. Alt hopper og danser. Hvis halvdelen af instrumenterne så bliver sorte, er det en udfordring«, forklarer piloten.

»Hvis de får instrumentsvigt på det tidspunkt, skal piloterne til at orientere sig på små nødinstrumenter. Det er svært at håndtere«, konstaterer Mogens Holgaard.

Mistede måske kabinetrykket

Noget tyder på, at maskinens computere også sendte en automatisk besked om, at flyet havde tabt kabinetrykket.

»Det kan tyde på strukturelle skader på flyet«, siger han. Under uheldige omstændigheder kan for eksempel store hagl give skader.

»Det er i sig selv ikke kritisk i fint vejr, men det kan være katastrofalt i voldsomt vejr. Er man i et uvejr, når der kommer et hul eller en vridningsskade, kan det være svært. Og et trykfald kan forårsage yderligere skader«, siger pilotforeningens formand.