Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Annoncen, som har fået internetfolkets blod i kog: En byge af angreb mod New York.

Annoncen, som har fået internetfolkets blod i kog: En byge af angreb mod New York.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Terrorreklame chokerer amerikanerne

Verdensnaturfonden er kommet i modvind efter en reklame, som viser en sværm af fly med kurs mod World Trade Center.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Normalt forbinder man Verdensnaturfonden med nuttede pandaer og ikke blodige terrorangreb.

Men det har et brasiliansk reklamebureau fået ændret på.

Bureauet DDB Brazil stod for måneder siden bag en annonce, som viser en sværm af fly som styrer direkte mod World Trade Center i New York.

Annoncen blev bragt i en avis i Sao Paolo, men takket være internettet er den gået verden rundt.

Internettet gløder

Annoncen reklamerer for Verdensnaturfonden WWF og bærer teksten:

»Tsunamien dræbte hundrede gange så mange mennesker som 9/11. Jorden er brutalt stærk. Respekter den. Bevar den«.

Det har fået internettet til at gløde, og vrede bloggere og twittere har angrebet Verdensnaturfonden i vrede vendinger.

Men WWF har hårdnakket hævdet, at de ikke har noget med sagen at gøre.

»Det var ikke os. Eller var det...?«
I en pressemeddelse skrev de først, at annoncen var blevet præsenteret for dem, men afvist kontant , og at den »aldrig skulle have set dagens lys«. Fonden hævdede, at reklamebureauet DDB Brazil havde misbrugt deres berømte panda-logo i den usmagelige reklame.

Men man kan jo ombestemme sig, og det har WWF gjort. Nu indrømmer de, at de kendte til annoncen, men at det var en fejl, at den kom ud. Den blev godkendt af nogle uerfarne folk, skriver de på organisationens brasilianske hjemmeside.

Både reklamebureauet og WWF beklager meget overfor de mennesker, der er blevet stødt over reklamen, og siger at koblingen mellem terror og naturkatastrofer var forkert.

Men problemerne stopper ikke her. For nu bliver nettet oversvømmet med en videoudgave af annoncen.

»Nu er det altså ikke os«
På diverse videosites som Youtube kan man nu finde en tv-reklame, der viser, hvordan to fly rammer tvillingetårnene, og herefter hvordan flokke af fly truende nærmer sig.

Men hvor stammer det nu fra?

SE FILMENSværm af fly angriber New York ( Eksternt link)

»Ikke fra os«, siger både bureauet og Verdensnaturfonden. Til marketingshjemmesiden adage.com siger en talsmand fra reklamubureauet, at videoen hverken er lavet eller godkendt af bureauet eller af WWF - og at klippet er blevet udbredt af konkurrenter.

Moralen, som Verdensnaturfonden nok snart må erkende, er, at det alligevel ikke er al reklame, der er god reklame.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden