0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Omstridt selskab skal fortsat inddrive tysk vejskat

Trods enorme startproblemer, så får det tysk-franske konsortium Toll Collect lov til at stå for inddrivelsen af vejskat på de tyske motorveje. Det sker efter at Toll Collect har lovet at betale en milliarderstatning til den tyske stat.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det omstridte tysk-franske konsortium Toll Collect får alligevel lov til at fortsætte udviklingen og siden driften af det satellitbaserede opkrævningssystem for motorvejskat for lastbiler i Tyskland. Det oplyste forbundskansler Gerhard Schröder søndag aften efter nye forhandlinger med Toll Collect. Samtidig blev opsigelsen af kontrakten annulleret.

Opkrævningssystem fuld af fejl
Det sker bare et par uger efter, at det tyske trafikministerium fyrede industrikonsortiet Toll Collect, som står bag det fejlbehæftede opkrævningssystem for vejskatten. Konsortiet består af de tyske storkoncerner DaimlerChrysler og Telekom samt den franske motorvejsudbyder Cofiroute.

Den planlagte vejskat på 12,4 cent (92 øre) pr. kørt kilometer skulle oprindelig have været indført i august i fjor, men er blevet udskudt på ubestemt tid på grund af omfattende tekniske problemer med det satellitbaserede opkrævningssystem.

Mister milliarder
Den i forvejen slunkne tyske statskasse mister frem til årets udgang 2,8 milliarder euro (20,8 milliarder kroner), som den rød-grønne forbundsregering havde regnet med årligt at tjene på motorvejsafgiften.

Men ifølge det tyske nyhedsbureau dpa er Toll Collect nu gået med til at betale omkring en milliard euro (cirka 7,43 milliarder kroner) i erstatning, hvis tidsplanen atter sejler. Konsortiet havde en frist på to måneder til at reagere på opsigelsen, og regeringens tommeskruer ser nu ud til at have båret frugt samtidig med, at selskabet har oplyst, at opkrævningssystemet ifølge de seneste tester ser ud til at fungere.

/ritzau/

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere