0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

CBS piller tv-serie om Reagan af

Det amerikanske tv-selskab CBS har besluttet, at en omstridt serie om Ronald Reagan skal tages af programmet og vises på en mindre betalingskanal. Republikanerne agter at forfølge sagen ført an af Reagans søn.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
AP
Foto: AP
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Efter massivt pres fra konservative grupper har det amerikanske tv-selskab CBS nu besluttet at tage en biografisk tv-serie om USA's tidligere præsident, republikaneren Ronald Reagan, af programmet.

Miniserien, der af CBS er beskrevet som en kærlighedshistorie om ægteparret Nancy og Ronald Reagan, er opgivet, fordi programmet "ikke præsenterer et afbalanceret billede af Reagan-parret for CBS og dets seere", lyder forklaringen fra tv-stationens ledelse ifølge avisen The New York Times.

Republikanerne blev rasende
CBS' ledelse afviser, at den har bøjet sig for massivt pres fra republikanerne, og siger i stedet, at beslutningen er resultatet af "et moralsk kald". Det var ledelsens konklusion, at den fire timer lange serie havde en skjult politisk dagsorden.

Det er et argument, som blandt andre Reagans egen søn, den konservative radiovært Michael Reagan, har fremført.

»Alt dette handler om at nedgøre min far, nedgøre den konservative bevægelse og pille Ronald Reagan fra hinanden, netop som vi går ind i et valgår«, sagde sønnen i en udsendelse på tv-stationen Fox.

Færre seere
I stedet har CBS besluttet, at den omstridte serie skal vises på betalingskanalen Showtime, som kun 14 millioner husstande kan se. Selve CBS kan ses i 108 millioner amerikanske dagligstuer. Begge kanaler ejes af mediegiganten Viacom.

Beslutningen har fået medlemmer af Det Demokratiske Parti, blandt andre demokraternes leder i Senatet, Tom Daschle, til at protestere voldsomt.

Republikanerne agter da også at forfølge sagen, selv om serien nu flytter over på en kanal med langt færre seere, lovede Ed Gillespie, der er formand for republikanernes nationalkomité.

Få Politiken leveret alle julehelligdagene

Få Politiken leveret hver søndag i en måned + alle julehelligdagene. Du får 8 aviser for 99 kr.

Kom i gang med det samme

Annonce