Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

HØJRESVINGSULYKKE. Lastbil rengøres efter at dens chauffør har kørt cyklist ihjel under højresving. EU-Parlamentet har opfordret kommissionen til at arbejde for at forbedre udsynet fra førerkabinen på de tunge køretøjer.
Foto: THOMAS BORBERG (Arkiv)

HØJRESVINGSULYKKE. Lastbil rengøres efter at dens chauffør har kørt cyklist ihjel under højresving. EU-Parlamentet har opfordret kommissionen til at arbejde for at forbedre udsynet fra førerkabinen på de tunge køretøjer.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Transportsikkerhedsråd vil have lavere fart på landeveje

EU's medlemslande bør gøre det sikrere at færdes i trafikken, mener færdselssikkerhedsråd.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Trafikulykker kostede sidste år knap 31.000 mennesker livet på de europæiske veje.

Det tal skal være halveret inden 2020, kræver EU.

I en rapport om antallet af ulykker på vejene skriver Det Europæiske Transportsikkerhedsråd ETSC, at der skal gøres meget for at nå det mål.

Rådet foreslår blandt andet, at fartgrænsen på landeveje uden autoværn i midten skal være på 70 km/t.

LÆS OGSÅ

Og så lægger det især op til, at der gøres mere for at sikre bløde trafikanter.

»Når næsten halvdelen af alle bilture er kortere end fem kilometer, vil regeringer fremme fodgængere og cyklisme. Men folk vælger ikke de transportformer, medmindre de er sikre«, understreger ETSC.

Fodgængerforhold skal forbedres
Den peger på, at vel falder antallet af dødsulykker med bløde trafikanter, men faldet er mindre end blandt bilister. Det kan blandt andet ske ved at sikre fodgængerovergange mest muligt, så brugerne kan se og ses.

Det kan være svært, viser en undersøgelse, gennemført af bilklubber i Europa, der blandt andet har set nærmere på københavnske fodgængerovergange, der generelt er gode - men har mangler, der trækker nedad i sikkerhedskaraktererne.

DOKUMENTATIONSe gennemgangen af fodgængerovergange i København ( eksternt link - på engelsk)

Den roser de trafiksikre lande Sverige, Storbritannien og Holland for at være de sikreste lande i EU, når det gælder færdselen.

Til gengæld indtager Danmark en trist særstilling blandt de europæiske lande: Ifølge ETSC's opgørelse stiger antallet af trafikdræbte fodgængere i gennemsnit to procent om året, målt på udviklingen siden 2001.

Utilstrækkelige statistikker

Transportsikkerhedsrådet efterlyser i sin rapport også mere retvisende oplysninger om uheld, hvor fodgængere, cyklister og motorcyklister er indblandet.

Mørketallet er for stort, advarer rådet og peger på, at kun 1 ud af 10 uheld, hvor cyklister bagefter behandles på sygehuset, registreres af politiet.

Som et led i at gøre det sikrere at bevæge sig ud på veje og gader i byerne har ETSC opfordret EU til at arbejde for at få indført fartgrænser på 30 km/t i byområderne.

LÆS OGSÅ

Også på landevejene kan en sænkning af farten være relevant, hvis politikerne skal leve op til mål om at mindske antallet af trafikdræbte og -kvæstede, vurderer rådet.

»Fartgrænserne bør ikke være over 70 km/t på landeveje uden midterbarrierer og 100 km/t på veje med midterbarrierer og sidebarrierer«, konkluderer ETCS i sin rapport.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden