Flystyrt. Allerede kort efter styrtet dukkede del af flyet op - her halen. men først i år er det lykkes at bjærge de sorte bokse.
Foto: ANONYMOUS/AP

Flystyrt. Allerede kort efter styrtet dukkede del af flyet op - her halen. men først i år er det lykkes at bjærge de sorte bokse.

Internationalt

Piloter: For helvede! Vi styrter ned. Det kan ikke være rigtigt!

Piloterne anede ikke, hvad der foregik, da Air France-fly styrtede i Atlanten.

Internationalt

Mandskabet på Air France flight 447 døde uden nogensinde at forstå, hvorfor deres fly var ved at styrte i havet.

Det viser de sidste minutters optagelse af kommunikationen i flyets cockpit ifølge en ny fransk bog, som forsøger at opklare rækken af fejl ved det mystiske styrt i juni 2009.

228 mennesker døde i sekundet efter den allersidste bemærkning mellem piloterne, styrmandens perplekse spørgsmål; »men hvad er det, der sker?«.

Forsvandt over atlanten Air France flight 447 var en almindelig ruteflyvning for det franske flyselskabs fire år gamle Airbus 330-200-fly 'F-GZCP', som havde 216 passagerer og et mandskab på 12 ombord.

Flyet, som senest havde fået en stor overhaling i april 2009, lettede planmæssigt og fløj ud over Atlanterhavet med kurs mod Vestafrika.

Men det meldte sig aldrig til den senegalesiske luftkontrol på den anden side af havet, og tidligt om morgenen i Europa stod det klart, at flyet var forsvundet.

Indledningsvist fandt efterforskere kun enkelte vragstykker, men over de næste år lykkedes det med automatiserede ubåde at snævre sig ind på, hvor resterne af flyet befandt sig.

Fartrør virkede ikke
Det ledte til en dybvandsbjærgning af i alt 104 lig, men også de to sorte bokse, deriblandt den som indeholder al kommunikation i flyets cockpit de sidste timer af piloternes liv.

Efterforskningen har siden vist, at det ikke som først antaget, var en voldsom tropisk storm, som sendte flyet i bølgerne, men is i de såkaldte fartrør, som var synderen.

Isen betød nemlig, at rørene målte farten forkert, hvilket gjorde, at den automatiske pilot og besætningen over det mørke hav ikke var opmærksomme på, at flyet mistede fart og højde.

Reagerede forkert på lav fart
Da besætningen opdagede det, reagerede de forkert og i modstrid med al træning. I stedet for at sænke flyets næse for at bruge tyngdekraften til at få mere fart på, hævede de den for at få højde.

Dermed mistede de yderligere fart, hvilket 'stallede' flyet - det mistede opdriften - så det styrtede i havet, har undersøgelserne hidtil vist.

Og den udlægning bekræfter den sorte boks' optagelse af piloternes forsøg på at forstå, hvad der skete med deres store fly i de sidste timer før styrtet.

Hyggelig stemning i cockpit
Ifølge den nye franske bog, var der en jovial tone i cockpit, efterhånden som startens mange gøremål blev erstattet af den lange flyturs rutine.

Efter aftensmad sad kaptajnen og den yngre styrmand og hørte musik på en medbragt afspiller, hvilket fik styrmanden til at udbryde, at »nu mangler vi bare noget whiskey«.

Senere kom en stewardesse ind i cockpit og bad piloterne skrue lidt ned for temperaturen i baggagerummet, fordi hun havde taget kød med hjem fra Brazilien.

Det fik en af piloterne til at påstå, at han i så fald ville sende hende en regning for det højere brændstofforbrug.

Uerfaren pilot ved roret
Det var, da flyets 58-årige kaptajn Marc Dubois forlod cockpit for at hvile sig, at det gik galt.

Kontrollen over flyet overlod han til den relativt uerfarne 32-årig co-pilot, Pierre-Cedric Bonin, som havde flyets anden co-pilot, 37-årige David Robert siddende til højre for sig.

Pierre-Cedric Bonin havde kun omkring en tredjedel så mange flyvetimer bag sig som kaptajnen og havde kun fløjet enkelte gange på Sydamerika.

Og da det først gik op for ham, at flyet var på vej ned, var hans første reaktion da også at efterlyse sin kaptajn. »Kommer han snart tilbage«, spørger han ifølge cockpitoptagelsen (den fulde ordlyd i bunden, red.), og bander i frustration.

Forvirrede piloter glemte træning
Kaptajnen skynder sig tilbage i cockpit og spørger, hvad der sker, men kan ikke få et ordentligt svar. Pierre-Cedric Bonin kan ikke få fart på flyet.

»Hvad synes du, hvad synes du? Hvad skal vi gøre?«, spurgte co-pilot Robert, imens flyet slingrede grundet farttabet.

»Jeg har overhovedet ikke kontrol med flyet«, indrømmede Bonin ifølge optagelsen.

En senere rapport fra den franske havarikommission viser, at flyets hastighed kort før ulykken pludselig faldt fra 510 km/t til 111 km/t - et jetfly flyver bedst med cirka 850 kilometer i timen.

Men i stedet for at give sin unge styrmand instruksioner om at sænke næsen for at få fart på igen, lyder kaptajn Dubois råd, at han skal få vingerne horisontale. Andenstyrmand Roberts råd er derimod »stig, stig, stig, stig«.

»Men jeg har hevet helt tilbage i styrepinden i et stykke tid«, svarer den 32-årige co-pilot, som kort efter overlader kontrollen til Robert.

Hvem havde kontrollen?
Og nu lader der til at gå noget op for kaptajn Dubois, som advarer ham, om at han får flyet til at stige.

»Gør jeg?«, spørger Robert.

»Det burde du. Vi er i 4.000 fod (lidt over 1.000 meter, red.)«, lyder det fra co-pilot Pierre-Cedric Bonin.

Som flyet nærmer sig vandet, høres flyets computer advare om at flyet er på vej ned og anbefaler at stige.

Piloterne lader til at være indbyrdes uenig, om hvem der har kontrollen, og hvad der skal gøres for igen at få luft under vingerne.

Indtil det allersidste sekund koncentrerer de sig om at løse problemet i stedet for at tale om, at de er ved at styrte. Kaptajnen overtager aldrig kontrollen med sit fly fra de to co-piloter.

»Men hvad er det der sker?«
Lige før de rammer havet, råber Kaptajn Duboi »nej, nej, nej, lad være med at stige, nej, nej«.

»Sænk næsen i stedet«, siger co-pilot Bonin.

»For helvede! Vi styrter ned. Det kan ikke være rigtigt!«, råber Robert.

Det er yngstepiloten Pierre-Cedric Bonin, der siger sidste replik, før optageren holder op med at optage:

»Men hvad er det, der sker?«, siger han, hvorefter flyet rammer havet.

I alt tog de tre og et halvt minut for Airbus'en at falde de 11 kilometer med halen nederst. Det svarer til ca. 55 meter i sekundet, eller stort set frit fald.

Det vurderes at ikke kun piloterne, men også passagererne var ved bevidsthed til det sidste.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Air France og Airbus strides om ansvar

Air France har siden styrtet peget på, at piloterne må være blevet forvirrede af de højautomatiske flys mange fejlmeddelelser, hvorimod Airbus har insisteret på, at alt fungerede, som det skulle.

Flyselskabet har også reageret vredt på udgivelsen af bogen og siger, at offentliggørelsen af cockpitudskriften er »mangel på respekt for mindet om det mandskab som døde«.

LÆS OGSÅ

Selv om Air France har afvist, at mandskabet var inkompetent, har selskabet siden ændret sine træningsprocedurer med fokus på, hvordan piloterne manuelt kan redde flyet fra et 'stall'.

Både Air France og Airbus vil sandsynligvis blive anklaget for manddrab i en kommende fransk juridisk proces. En dommer har allerede fastslået, at familierne til hver af de afdøde passagerer skal have 120.000 euro i kompensation.

Udskrift af piloternes sidste ord (af hensyn til de flytekniske udtryk citerer vi på engelsk, red.):

Marc Dubois (captain): 'Get your wings horizontal.'

David Robert (pilot): 'Level your wings.'

Pierre-Cedric Bonin (pilot): 'That's what I'm trying to do... What the... how is it we are going down like this?'

Robert: 'See what you can do with the commands up there, the primaries and so on…Climb climb, climb, climb.'

Bonin: 'But I have been pulling back on the stick all the way for a while.'

Dubois: 'No, no, no, don't climb.'

Robert: 'Ok give me control, give me control.'

Dubois: 'Watch out you are pulling up.'

Robert: 'Am I?'

Bonin: 'Well you should, we are at 4,000.'

As they approach the water, the on-board computer is heard to announce: 'Sink rate. Pull up, pull up, pull up.'

To which Captain Dubois reacts with the words: 'Go on: pull.'

Bonin: 'We're pulling, pulling, pulling, pulling.'

The crew never discuss the possibility that they are about to crash, instead concentrating on trying to right the plane throughout the final four minutes.

Dubois: 'Ten degrees pitch.'

Robert: 'Go back up!…Go back up!…Go back up!… Go back up!'

Bonin: 'But I’ve been going down at maximum level for a while.'

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Dubois: 'No, No, No!… Don’t go up !… No, No!'

Bonin: 'Go down, then!'

Robert: 'Damn it! We’re going to crash. It can’t be true!'

Bonin: 'But what’s happening?!'

The recording stops.

Kilde: The Daily Mail

FACEBOOK

Redaktionen anbefaler:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden