Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Udmattelse. Lavprisselskabet Air Berlin flyver også til København.
Foto: THOMAS BORBERG

Udmattelse. Lavprisselskabet Air Berlin flyver også til København.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Piloter i nødopkald til lufthavn: Vi er for trætte til at lande

Piloterne havde været på arbejde i over ti timer, da udmattelsen ramte.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

To trætte piloter på et Air Berlin-fly på vej fra Mallorca til München valgte 12 minutter før landingen at bruge det næstalvorligste nødsignal 'pan pan'.

Årsagen til hændelsen, som skete i sidste måned, var, at piloterne følte sig så udmattede, at de frygtede, at de ikke forsvarligt kunne lande flyet, og i stedet ville have kontroltårnet til at sikre dem plads til en landing på autopilot.

Landingen skete lige efter bogen 15 minutter efter, men trods den udramatiske udgang, vækker sagen alligevel opsigt.

LÆS OGSÅ

Det skyldes, at den sandsynligvis er den første af sin art, og kommer efter at piloter har advaret om deres lange arbejdstid, som de frygter kan føre til ulykker.

Lang nattevagt over Europa
Sagen rapporteres af nyhedshjemmesiden Aviation Herald og er bekræftet af den tyske havarikommission, der nu har indledt en undersøgelse.

Præcis hvad der ledte frem til, at piloterne traf deres beslutning, vides endnu ikke, men før ankomsten til München havde de arbejdet i over ti timer.

De var blevet kørt 160 kilometer fra Nürnberg til München ved midnatstid, hvorefter de fløj til Mallorca med deres Airbus 330, som kan have 303 passagerer om bord.

Efterfølgende fløj de tilbage til München, hvor de ankom ved 10.15-tiden. Det var ifølge ubekræftede rygter i branchen en kompleks trafiksituation i München med forvirrende flyvelederinstruktioner, som fik dem til at sige fra.

Det fik dem til at kalde pan pan, og derefter lade autopiloten om at lande flyet.

Piloter for trætte til at flyve

Pilotorganisationer har i årevis forsøgt at gøre indtryk på beslutningstagerne, fordi de mener at EU's flyvetidsregler er blevet for farlige for passagerne.

Politikens gravergruppe satte sidste år fokus på problemet, og i dækningen gav flere piloter udtryk for, at de ikke reelt havde mulighed for at sige fra over for deres selskabers krav.

Det betyder, at piloterne nogle gange falder ufrivilligt i søvn - også i situationer, hvor det kan være en rigtig dårlig idé.

LÆS OGSÅ

»De arbejder op til 10-12 timer dagligt 4-5 dage om ugen. De møder ofte meget tidligt om morgenen. Eller møder om eftermiddagen og har først fri langt ud på natten. Det betyder, at piloter i vidt omfang skal være vågne på tidspunkter, hvor kroppen har brug for at sove. Når man lever sådan dag efter dag og uge efter uge, bliver piloten totalt udmattet«, sagde overlæge Mogens Tangø fra Flyvemedicinsk Klinik dengang.

Air Berlin er et stort tysk lavprisselskab, som flyver til Berlin og Düsseldorf fra København, samt til Mallorca i sommersæsonen.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden