Udmattelse. Lavprisselskabet Air Berlin flyver også til København.
Foto: THOMAS BORBERG

Udmattelse. Lavprisselskabet Air Berlin flyver også til København.

Internationalt

Piloter i nødopkald til lufthavn: Vi er for trætte til at lande

Piloterne havde været på arbejde i over ti timer, da udmattelsen ramte.

Internationalt

To trætte piloter på et Air Berlin-fly på vej fra Mallorca til München valgte 12 minutter før landingen at bruge det næstalvorligste nødsignal 'pan pan'.

Årsagen til hændelsen, som skete i sidste måned, var, at piloterne følte sig så udmattede, at de frygtede, at de ikke forsvarligt kunne lande flyet, og i stedet ville have kontroltårnet til at sikre dem plads til en landing på autopilot.

Landingen skete lige efter bogen 15 minutter efter, men trods den udramatiske udgang, vækker sagen alligevel opsigt.

LÆS OGSÅ

Det skyldes, at den sandsynligvis er den første af sin art, og kommer efter at piloter har advaret om deres lange arbejdstid, som de frygter kan føre til ulykker.

Lang nattevagt over Europa
Sagen rapporteres af nyhedshjemmesiden Aviation Herald og er bekræftet af den tyske havarikommission, der nu har indledt en undersøgelse.

Præcis hvad der ledte frem til, at piloterne traf deres beslutning, vides endnu ikke, men før ankomsten til München havde de arbejdet i over ti timer.

De var blevet kørt 160 kilometer fra Nürnberg til München ved midnatstid, hvorefter de fløj til Mallorca med deres Airbus 330, som kan have 303 passagerer om bord.

Efterfølgende fløj de tilbage til München, hvor de ankom ved 10.15-tiden. Det var ifølge ubekræftede rygter i branchen en kompleks trafiksituation i München med forvirrende flyvelederinstruktioner, som fik dem til at sige fra.

Det fik dem til at kalde pan pan, og derefter lade autopiloten om at lande flyet.

Piloter for trætte til at flyve

Pilotorganisationer har i årevis forsøgt at gøre indtryk på beslutningstagerne, fordi de mener at EU's flyvetidsregler er blevet for farlige for passagerne.

Politikens gravergruppe satte sidste år fokus på problemet, og i dækningen gav flere piloter udtryk for, at de ikke reelt havde mulighed for at sige fra over for deres selskabers krav.

Det betyder, at piloterne nogle gange falder ufrivilligt i søvn - også i situationer, hvor det kan være en rigtig dårlig idé.

LÆS OGSÅ

»De arbejder op til 10-12 timer dagligt 4-5 dage om ugen. De møder ofte meget tidligt om morgenen. Eller møder om eftermiddagen og har først fri langt ud på natten. Det betyder, at piloter i vidt omfang skal være vågne på tidspunkter, hvor kroppen har brug for at sove. Når man lever sådan dag efter dag og uge efter uge, bliver piloten totalt udmattet«, sagde overlæge Mogens Tangø fra Flyvemedicinsk Klinik dengang.

Air Berlin er et stort tysk lavprisselskab, som flyver til Berlin og Düsseldorf fra København, samt til Mallorca i sommersæsonen.

FACEBOOK

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen
    Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen

    Henter…

    Søndag er der Oscar-uddeling i Los Angeles. Og for første gang siden 1989 vil showet finde sted uden en vært – et job, som bliver kaldt det værste i Hollywood i øjeblikket. For i en tid, hvor alt er syltet ind i værdipolitiske diskussioner, kan ingen længere samle os alle i et fælles grin.

  • Kvinder efter flugt fra Baghouz i det østlige Syrien. Foto: Fadel Senna / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?
    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?

    Henter…

    USA’s tilbagetrækning fra Syrien har gjort spørgsmålet om de danske IS-krigere højaktuelt. Skal vi tage dem hjem igen, efter at de har kæmpet for et verdensomspændende islamisk kalifat? Og har vi en forpligtelse over for de danske børn, der er blevet født undervejs i kampene?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

    Henter…

    I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

Forsiden

Annonce