Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
dødsbrand. Scandinavian Star brød i brand i april 1990. 159 mennesker omkom. En dansk chauffør blev udpeget som den mand, der startede branden. (arkiv)
Foto: KRAGH ERIK

dødsbrand. Scandinavian Star brød i brand i april 1990. 159 mennesker omkom. En dansk chauffør blev udpeget som den mand, der startede branden. (arkiv)

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Brandekspert: Forkert mand fik skylden for dødsbrand på Scandinavian Star

Ny undersøgelse af branden på Scandinavian Star, frifinder igen dansker.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Norsk politi gav den forkerte mand ansvaret for, at en færge mellem Oslo og Frederikshavn brød i brand, hvorefter 159 mennesker omkom.

Det skriver svensk tv på sin hjemmeside og citerer brandmand og indsatsleder Ingvar Brynfors fra Frölunda Brandstation.

LÆS OGSÅ

Han deltog selv i redningsarbejdet, og var den første brandmand, der ankom til den brændende færge.

Dansker umulig som gerningsmand
Brynfors har tidligere offentligt sagt i både danske, norske og svenske medier, at den danske lastvognschauffør, som det norske politi oprindeligt udpegede som den skyldige, umuligt kan have påsat de sidste brande på skibet. Ingvar Brynfors' synspunkt indgår i en ny undersøgelse.

»Den danske chauffør var en af de første, der døde«, siger Brynfors i en ny dokumentarudsendelse om Scandinavian Star-tragedien.

»Han omkom af røgforgiftning«, siger Brynfors og tilføjer, at der jo var seks brande i alt, og at chaufføren Erik Mørk Andersen døde efter den anden brand, og derfor helt kan udelukkes som gerningsmanden.

Spænding før ny undersøgelse
En norsk arbejdsgruppe fremlægger i morgen få dage før årsdagen for ulykken nyt materiale om branden, som angiveligt vil frikende Erik Mørk Andersen helt og fremlægge en anden teori om, hvem der stod bag branden.

Hidtil har der bl.a. været teorier om, at ejerne bag Scandinavian Star arrangerede ulykken af hensyn til forsikringssummen. Flere af brandene fandt nemlig sted i personaleområder, hvor kun færgens mandskab havde adgang.

Påsatte brande på stribe

Ulykken fandt sted 7. april 1990 midt i Skagerrak. Færgen var på vej fra Oslo til Frederikshavn. I løbet af natten udbrød der brand i noget sengetøj. Siden viste undersøgelser, at branden angiveligt var påsat og at der i øvrigt var hele seks tilsyneladende påsatte brande rundt omkring på færgen.

LÆS OGSÅ

Efter et langt efterforskningsforløb, der er blevet kritiseret for at være både usammenhængende og lemfældigt, blev en dansk lastvognschauffør Erik Mørk Andersen udpeget som den mand, der havde påsat branden. Et af politiets argumenter var, at Mørk havde en dom for pyromani. Siden er der flere gange sat spørgsmålstegn ved den teori.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

  • Skyline, København.

    Politikere i Københavns kommune sagde i denne uge nej tak til H.C. Andersen Adventure Tower, som ifølge planen skulle ligge i Nordhavn og række 280 meter op i luften. Det var alligevel for højt, men de seneste årtier er de høje huse faktisk begyndt at skyde i vejret igen. Hvorfor er de tilbage? Og hvad sker der med en by, når dens huse bliver højere end kirkespir og rådhustårne?

Forsiden