Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Brændstof. Tre italienske venner fandt omkring spisebordet på ideen at udnytte lufttrykket fra trafikken ved at opstille vindmøller med lodrette aksler langs vejene.
Foto: Jens Dresling (arkiv)

Brændstof. Tre italienske venner fandt omkring spisebordet på ideen at udnytte lufttrykket fra trafikken ved at opstille vindmøller med lodrette aksler langs vejene.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sådan forvandler man trafik til ny energi

Små italienske vindmøller kan omdanne bilernes susen til ny energi.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Hvem har ikke prøve at holde i nødsporet på motorvejen og mærket det ryste i bilen, hver gang en lastbil suser forbi? Det var det, der gav os ideen til at udnytte lufttrykket fra lastbiler – der jo selv bruger masser af brændstof – til at producere ny og ’ren’ energi«.

Tre venner – en ingeniør fra Toscana, en erhversleder fra Milano og en forretningsmand fra Verona – kom på ideen en aften, de spiste middag sammen: De ville ’genbruge’ kraften i dette lufttryk ved at opstille vindmøller med lodrette aksler langs vejen.

SE GRAFIK

I dag, tre år senere, har Italiens største el-producent besluttet sig for at investere i det ambitiøse projekt. Entel har indlemmet det nye firma, som Stefano Sciurpa, Gianluca Gennai og Giovanni Favalli har stiftet, i sin udviklingsvirksomhed Atea.

Koncernen skyder i første omgang 1,8 millioner kroner i projektet, men har lovet yderlige 3,6 millioner kroner, hvis testforløbet giver gode resultater.

Fuldstændig selvforsynende
Og indtil nu har resultaterne været mere end opmuntrende: Den prototype, der er opstillet ved Desenzano del Garda-afkørslen fra motorvejen til Venedig, har produceret 3 megawatttimer om året. Det svarer nogenlunde til forbruget for en familie på fire personer, der bor i en 80 kvadratmeter stor lejlighed.

Denne energi kunne enten sælges til forsyningsnettet eller bruges til at drive de betalingsboder, der opkræver motorvejsafgift, til fartmålere og til tankstationerne, så Italiens motorvejsnet kunne blive fuldstændig selvforsynende med el.

Ved hjælp af ’Air Fighter’-systemet, der består af 10 vindmålere, der blev opstillet i forskellige højder langs kørebanen på A4-motorvejen, målte man den gennemsnitlige vindhastighed per minut, maksimaleffekter og varians.

KLUMME

»Vi konstaterede, at lastbiler flytter ganske betydelige luftmasser, og man kan sammenligne mængderne med de store vindkraftværker i Syditalien«, siger Stefano Sciurpa. Derpå valgte man den vindmølle – en model, der er omkring tre meter høj – som passede bedst til de matematiske beregninger.

Den lille vindmølle har oplagte fordele i forhold til både de enorme vindmøller, der placeres mange steder, om som ofte fører til klager over, at de skæmmer landskabet, og til solcelleanlæg. Systemet producerer nemlig el uanset vejrforholdene og både dag og nat. Samtidig er der begrænsede omkostninger til at fjerne snavs som følge af forurening.

En gylden periode for vindenergi

Det er ikke tilfældigt, at Enel har besluttet sig for at satse på grønne projekter.

Italien befinder sig i en gylden periode for vindenergi, og ifølge den nationale vindenergisammenslutning, Anev, vil det i 2013 lykkes at dække næsten fem procent af landets el-forbrug ved hjælp af vindkraft. Det vil begrænse importen af fossilt brændsel mærkbart, hvilket er til gavn for både økonomien og miljøet.

»Men investeringerne i forskning og udvikling er stadig for små«, siger Alberto Arena, der er ingeniør hos Enea – den italienske styrelse for ny teknologi, energi og bæredygtig økonomisk udvikling.

LÆS OGSÅ

Der er således plads til nye ideer, som i dette tilfælde, hvor lastbiltrafik for en gangs skyld kan blive en ressource og ikke bare et problem. Og de tre venner bag projektet har vist, at det kan betale sig at forfølge gode ideer. Deres næste mål er at skabe en vindmøllepark langs motorvejen, hvor mindst 10 vindturbiner skal forbindes i et netværk.

Det er ikke bare en sejr for Stefano Sciurpa og hans venner, men også et skridt i retning af en grønnere fremtid for Italien.

Oversættelse: Tonny Pedersen

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden