Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Foto: Google maps
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Flyrute i Nepal er frygtet på grund af kastevinde og smalle bjergdale

Kastevinde og bjerge, gør flyrute, hvor dansker forsvandt, særlig farlig.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Et forsvundet nepalesisk fly med en dansker ombord har fløjet på en særdeles risikofyldt strækning med afgang fra den populære turistby Pokhara.

Så sent som i oktober blev en kinesisk turist og en pilot dræbt, da de styrtede i et ulta-let fly uden for Pokhara.

Samtidig har den flytype, som i dag er styrtet ned, været involveret i mere end 240 ulykker verden over siden 60'erne.

Udenrigsministeriet skriver, at flyafgange i bjergområder i Nepal jævnligt aflyses på grund af dårlige vejrforhold, som også er en af grundene til, at flyulykker i bjergene er almindelige.

LÆS OGSÅ

Derfor advarer ministeriet borgere om, at flyvninger med nepalesiske flyselskaber kan være forbundet med store risici.

Kastevinde kan have fatale konsekvenser
Flyafgange fra lufthavnen i Pokhara er på enkelte ruter umulige efter klokken 11 på grund af kraftige vindstød. Kastevindene kan have fatale konsekvenser for de små fly, der ofte flyver meget tæt på bjergsiderne. Det fortæller Politikens journalist, Claus Blok Thomsen, der for to-tre måneder siden var i området for at trekke.

»Når man går i området, ser man flyvene komme. Og man kan med det blotte øje se, hvor tæt de kommer på bjergene«, siger han om rutens start fra Pokhara.

Claus Blok Thomsen fortæller, at området er utroligt smukt at vandre i og derfor meget populært blandt udenlandske turister.

»Mange vælger at flyve fra Pokhara og længere op i bjergene for at komme op at vandre. Det er typisk unge backpackrejsere. Men spørgsmålet er, om turisterne er klar over hvor elendige flyselskaberne er?«, siger Claus Blok Thomsen.

Landingsbaner mellem bjerge
Det er typisk meget små baner, som piloterne skal lande på nede mellem bjergene. Man er altså nødt til at flyve langs til tider meget smalle bjergdale for at nå destinationen.

Piloterne kan ikke vælge at flyve over bjergene, da kursen ned mod landingsbanen i så fald ville blive for stejl.

Den rute, som det forsvundne fly har været på, ligger nær en rute fra Pokhara til Jomsom, hvor to danskere i 2012 overlevede et flystyrt. Den flytur går gennem verdens dybeste kløft med over 8.000 meter høje bjerge på hver side.

Flysikkerheden i Nepals bjergområder forværres yderligere af, at de lokale flyselsskaber opererer med gamle og dårligt vedligeholdte fly. I 2013 fastslog 'International Civil Aviation Organisation' (ICAO) således, at sikkerhedsstandarderne i de nepalesiske flyselskaber er kritisabel.

242 ulykker med fly

Flyet, som i dag er styrtet ned ved Pokhara, er af typen DHC-6 Twin Otter.

Det er et mindre, canadisk produceret fly med plads til omkring 20 passagerer, og siden det blev sat i produktion i 1960 har det ifølge den hollandske internetdatabase Aviation Safety Network været involveret i mere end 242 ulykker over det meste af verden. Herunder to gange i Grønland og seks gange i Norden.

Få punkter på kortet kan være behæftet med mindre geografiske unøjagtigheder.

DHC-6'eren har haft problemer med flyvninger i alt 16 gange i Nepal.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden