Internationalt. At den unge biolog Haruko Obokota skulle have fabrikeret en del af sine undersøgelser er blevet en stor sag i Japan.

Internationalt

Japansk forskerstjerne beskyldes for fup og svindel

Revolutionerende stamcelleopdagelser anklages for at være forfalskede.

Internationalt

Hun er ung, hun er smuk og hun blev til at begynde med anset for at stå bag en sensation på den videnskabelige scene i Japan.

30-årige dr. Haruko Obokota, der er biolog, fremlagde i slutningen af januar det arbejde, hun og et hold af både japanske og amerikanske forskere havde knoklet for at frembringe.

Fra scenen i Riken Center, det nationale japanske forskningscenters afdeling i Kobe, kunne Obokota fremvise en videnskabelig revolution: Forskerteamet havde angiveligt fundet en ny metode til at fremstille såkaldte pluripotente stamceller ved at hælde syre på en almindelig celle fra kroppen.

Dermed ville Haruko Obokotas opdagelse kunne ændre hele stamcelleindustrien, og metoden ville kunne lede til en kur mod blandt andet sukkersyge, Parkinsons og hjertesygdomme.

Jublen ville ingen ende tage. Men nu viser det sig, at den unge, kvindelige forsker formentlig ikke har haft rent mel i posen. Eller også har Haruko Obokota bare været sjusket.

Data er forfalskede På et pressemøde i dag i Tokyo, hvor hovedafdelingen af Riken-centeret holder til, bukkede organisationens præsident Ryoji Noyori ekstra dybt for tilhørerne, før han gik i gang med at tale. Og undskylde.

Riken-centeret har fundet frem til, at data i den videnskabelige stamcelleopdagelse under navnet 'STAP' er blevet forfalsket. Og de resultater, forskningsteamet har fået offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature, vil blive trukket tilbage, lød det fra Ryoji Noyori.

Præsidenten for det nationale japanske forskningscenter sagde også, at man holdt dr. Haruko Obokota ansvarlig for miseren.

Ryoji Noyori, der selv er nobelprisvinder, henviste flere gange til 30-årige forskningschef med ordene »umoden« og »sjusket«.

»Der er blevet manipuleret med, hvordan resultaterne i forskningen er blevet fremlagt«, siger Shunsuke Ishii, der har stået i spidsen for Riken-centerets interne undersøgelse af sagen, til mediet Japan Daily Press.

Identiske billeder
Anklagerne mod Haruko Obokota er til at tage og følge på.

Nogle af de billeder af dna-fragmenter, hun og hendes forskerteam har offentliggjort, er næsten identiske med tre ældre billeder, der indgår i Obokatas egen ph.d.-afhandling fra Waseda-universitetet i Japan i 2011.

Samtidig har det vist sig, at dele af netop denne afhandling er næsten identisk med ordlyden i tekster på en amerikansk hjemmeside om stamceller med navnet National Institute of Health.

Dele af artiklen i tidsskriftet Nature mistænkes også for at være en afskrift af en tysk artikel fra 2005.

At den unge, biolog derfor skulle have fusket med en del af sine undersøgelser er straks blevet en stor sag i Japan.

For det er endog meget svært for japanerne at sluge, at de videnskabelige opdagelser skabt gennem forsøg med mus, som forskeren og hendes hold havde sprøjtet grønne fluorescerende proteiner i, muligvis ikke holder vand.

Idol for unge kvinder

Da 30-årige dr. Haruko Obokota tilbage i januar fremlagde sin 'revolutionerende' videnskabelige metode, blev hun straks en mediestjerne i Japan.