Tegning: Philip Ytournel

Tegning: Philip Ytournel

Internationalt

Lokale varer kan være et skidt valg for miljøet

Vi regner med, at lokale varer er mest grønne. Men regnestykket er ikke altid så enkelt.

Internationalt

Hvad kan være mere miljørigtigt end at købe sin mad direkte hos bonden uden fordyrende mellemled og klimabelastende transport?

Det direkte salg fra danske bondegårde vokser, og det går stærkt. Tal fra Danmarks Statistik viser, at 2.880 danske bedrifter sælger egne produkter direkte fra egen gårdbutik eller stalddøren, og det er en vækst på næsten 50 procent på to år, skriver fagbladet Økologi & Erhverv.

Især mange økologiske landbrug har gårdbutikker – 25 procent af dem sælger direkte til forbrugerne mod 6 procent af de konventionelle landbrug, viser tallene.

Landbruget og gårdbutikken

Gårdbutikken er den mest lige vej fra jord til bord, tænker de fleste af os instinktivt. Men helt så enkelt er det ikke.

»Det kommer især an på, hvordan du tilrettelægger turen til gårdudsalget«, siger lektor ved Institut for Planlægning på Aalborg Universitet Michael Søgaard Jørgensen, som blandt andet har forsket i at beregne miljøbelastningen ved transport af fødevarer.

»Hvis du alene ligger og kører 25 km for at købe et par kilo kød, så belaster transporten klimaet mere, end hvis kødet var transporteret med skib fra Sydamerika«.

Tag for eksempel 1 kilo argentinsk oksekød, som er sejlet omkring 13.000 km til Europa. Det er langt, men skibstransport er den mindst CO2-udledende transportform af alle.

»Et kilo af en hvilken som helst vare, som sejles fra Sydamerika til Rotterdam og derfra køres med lastbil til Danmark, giver et ekstra klimaaftryk, der svarer til cirka 0,3 kilo CO2«, siger Marie Trydeman Knudsen fra Institut for Agroøkologi ved Aarhus Universitet.

Egne husdyr

Aftrykket fra transport er det samme for 1 kilo hvidkål, 1 kilo æbler eller 1 kilo kød. Hvis oksekødet i forvejen har et klimaaftryk, der svarer til 12 kilo CO2, så er det en meget lille procentdel oveni.

Netop kød fra egne husdyr er en af de varer, der sælges flittigst i gårdbutikkerne eller direkte til forbrugerne i form af halve eller kvarte dyr.

Men her kan en lang køretur efter varerne hurtigt ødelægge miljøregnskabet: Bare 10 km i egen bil udleder 1,6 kilo CO2 til atmosfæren eller mere end fem gange transporten af 1 kilo oksekød fra Sydamerika.

Logikken er bedre for frugt

Så kan det selvfølgelig være, man tager et par kilo æbler eller grøntsager med i kurven.

Og her er miljøregnskabet relativt bedre, for frugt og grøntsager produceret direkte hos landmanden har typisk et klimaaftryk, der svarer til 0,2-0,4 kilo CO2, så her vil 0,3 kilo ekstra til transport udgøre en forholdsvis større belastning, påpeger Marie Trydeman Knudsen.

I øvrigt koster det klimaet stort set det samme at køre varer med lastbil fra Sydeuropa til Danmark som at sejle dem med skib fra Sydamerika og køre dem med lastbil det sidste stykke vej.

Men der er endnu en faktor, der skal medregnes, når man ser på transport af en fødevare som kød.

Økologi

Foderet til dyrene kan nemlig også være importeret fra udlandet. 1 kilo dansk oksekød fra malkekvæg har spist foder, som har afsat et CO2-aftryk på knap et halvt kilo.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kødets samlede CO2-aftryk er 12,7 kilo, mens et tilsvarende kilo kg kød importeret fra Australien har et samlet aftryk på 13,5 kilo – altså en ret lille forskel.

Og hvis kvæget har gået på græs året rundt eller kun har spist lokalt produceret foder, kan forskellen være mindre endnu.

»Men taler vi om økologisk kød, vil dyrene i de færreste tilfælde spise importeret foder, mens både foder og kød fra Argentina eller Brasilien er kendt for at medvirke til rydning af regnskov«, siger lektor Michael Søgaard Jørgensen.

»Så det er et rigtig svært regnestykke. Hvis du spørger mig, om det er bedre at spise dansk kød i stedet for udenlandsk, vil jeg sige, at det vigtigste faktisk er at spise mindre kød, fordi kød i sig selv belaster miljøet så meget«.

Drivhustomater belaster miljøet

Et andet eksempel på, at nært ikke altid er bedst, er grøntsager dyrket i drivhus.

1 kilo danske tomater, som køres fra drivhuse på Fyn via en ferskvareterminal og derfra ud i supermarkedet, har et transportaftryk på 80 gram CO2, mens tomater fra Alicante i Spanien belaster miljøet med 239 gram CO2 eller næsten tre gange så meget.

Men fordi danske drivhuse kræver energi til lys og opvarmning, er de danske tomaters samlede miljøbelastning på hele 9,5 kilo CO2 og dermed på niveau med kød, mens de spanske tomater i alt kun belaster miljøet med 0,8 kilo CO2 eller mindre end en tiendedel.

»Til gengæld er der højere risiko for pesticider, når du køber grøntsager fra Sydeuropa. Jeg vil føle mig mere tryg ved en dansk end en spansk tomat, men den belaster klimaet mere«, siger Michael Søgaard Jørgensen. Hans råd til forbrugerne er, alt taget i betragtning:

»Spis mindre kød, og spis ikke drivhusgrøntsager. Vælg i stedet gerne de grove grøntsager dyrket på friland som kål, gulerødder og løg, for de skal ikke bruge ekstra lys og varme. Og planlæg indkøbene, så du måske slår en sløjfe forbi gårdbutikken på vej til eller fra noget andet«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kender ikke til beregninger

Markedskonsulent Birgitte Jørgensen fra Økologisk Landsforening kender ikke til beregninger for, hvorvidt forbrugerne belaster miljøet med ekstra bilkørsel for at købe økovarer i gårdbutikkerne.

»Men vi kan sige, at så længe det er økologi, er det godt for miljøet, for dyrevelfærd og biodiversitet og for det rene drikkevand. For mange af de små økologer betyder det, at de kan leve af en mindre bedrift, hvor de kan følge produktionen hele vejen og fremstille specielle produkter, som ikke bare kan fås i supermarkedet – og det er en styrke for både markedet og forbrugeren, at den mulighed er der«, siger hun.

Kilder: Charlotte Louise Jensen: ’Transportens betydning for miljøbelastningen fra fødevarer’, Økologi & Erhverv

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce