Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Danskerne er Nordens Latinoer når det kommer til livsstil, skriver reklamebureau i en ny undersøgelse, der viser forskellen mellem dansk, svensk og norsk reklame-smag.
Foto: Thomas Borberg (arkiv)

Danskerne er Nordens Latinoer når det kommer til livsstil, skriver reklamebureau i en ny undersøgelse, der viser forskellen mellem dansk, svensk og norsk reklame-smag.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny reklame-undersøgelse: Danskerne er Nordens latinoer

Svenskerne er dramatiske og politisk korrekte. Reklame-rapport tegner billede af svensk og dansk folkesjæl.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mens de svenske butiksansatte klager over danske kunders grove attitude, og den populære tegner Jakob Martin Strid er kommet i uføre i Sverige på grund af sin bog Mustafas Kiosk, viser en ny stor undersøgelse af de nordiske landes reklame-vaner, at der er stor forskel på, hvordan de nordiske broder-lande ser på verden og hinanden.

LÆS OGSÅ

I undersøgelsen, der er foretaget af det danske reklamebureau envision, har man spurgt 3.000 skandinaver fra Danmark, Sverige og Norge om deres holdninger til reklamer og reklamebudskaber.

Samtidig er den ikke-akademiske undersøgelse spædet op med kvalitative interviews med antropologer, reklameeksperter, stewardesser, blandede skandinaviske par, marketingdirektører og produktansvarlige fra beslægtede brancher.

Og her står det klart, at hvad der for danskerne er en »lækker kavalergang på en smuk kvinde, en harmløs hårtørrer i hånden på en lille pige eller en hyggelig joke, kan give alvorlige ridser i lakken på virksomhedernes image, hvis vi eksporterer budskabet nogle få hundrede kilometer mod nord«.

Vi elsker prutte-humor
I reklamens verden bliver danskerne i undersøgelsen karakteriseret som 'De Platte Danskere', mens svenskerne får prædikatet 'De Dramatiske Svenskere' og nordmændende 'De Stille Nordmænd'.

»Den største forskel mellem danskere og svenskere er, at svenskerne er tilbøjelige til at være mere seriøse, mere strukturerede og ordentlige. Danskerne har brug for at punktere den slags og er mere til humor og sarkasme«, siger Dennis Nørmark, som er antropolog og chefkonsulent for kulturinstituttet Living Institute, til politiken.dk.

Danskerne er eksempelvis vilde med L'easys reklamer om Luffe og Sjanne, hvor Luffe kalder Sjanne for »en skør kælling« og bliver forbrændt på sine ædlere dele - to træk, som mange danskere øjensynligt elsker ifølge reklamebureauets undersøgelse.

For da slet ikke at tale om vores forkærlighed for prutte-jokes - eksempelvis reklamerne for OK Benzin, hvor et cykelhold får ekstra medvind af at spise kål.

»Et skoleeksempel på danskernes forkærlighed for pruttehumor - et fænomen, vi virkelig ikke deler med vores skandinaviske naboer«, konkluderer forfatterne bag rapporten.

En af de adspurgte nordmænd, Jon, siger da også i undersøgelsen:

»Det, jeg synes, er den største forskel, det er, at I stadig har Cirkus Revyen, Ørkenens Sønner og den slags ting, hvor man siger 'prut' i en sætning og så ler«.

Dog nævner undersøgelsen, at der også er mange, der går i den stik modsatte retning, når det gælder de populære reklamer og erklærer, at de absolut ikke bryder sig om dem.

Danskerne - Nordens Latinoer
De danske forbrugere bliver i undersøgelsen kaldt Nordens Latinoer: Vi lever kortest, er mest overvægtige, drikker mest, ryger mest og har færrest penge til rådighed, men er alligevel de mest lykkelige.

»Vi går efter praktik fremfor ideologi, og vi er villige til at gradbøje regler og tager gerne en diskussion«, skriver forfatterne af rapporten og fortsætter:

»Vi elsker at hygge os, men er også interesserede i sundhed, bare ikke i samme grad som vores naboer mod nord. Kan sundhed klares med en pille eller et pulver, er det den løsning, vi vælger«.

Humor er vigtigst
Desuden er vi vilde med neonfarvede procenttegn i tilbudsaviserne, elsker at gøre en god handel og er karakteriseret ved, at vi vægter humor en del højere end vores nordiske naboer.

Mens både svenskere og nordmænd peger på, at en reklame er god, når den fortæller informativt om eksempelvis et produkt og også står stærkt, hvis den er sjov, fremhæver danskerne ifølge rapporten de samme to værdier, men det gode grin indtager en markant førsteplads.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»I Danmark har vi en tradition for at trække tingene ned på jorden, tale til ligemænd og udviske statusforskelle. Vi synes, det er vigtigst, at tingene er afslappede og joviale, mens svenskerne er mere fokuserede på klasseskel og har en større tradition for hierarkier«, siger Dennis Nørmark.

Sex er velkomment og vold er ok

Når det kommer til sex og nøgenhed er vi også en del mere tolerante end svenskerne. DR2-programmet med Thomas Blachman som en af de to mandlige værter, der samtaler om en nøgen kvinde, der står foran dem, er da også nået over sundet, mens programmet også har vakt debat herhjemme.

43, 5 procent af de adspurgte danskere erklærer sig enige eller delvist enige i, at sex i reklamer er ok, hvorimod det kun gælder for 28,5 procent af svenskerne.

»Danmark var i 1969 det første land til at frigive pornoen, og vi er stadig et af de lande i verden, der har den mest liberale pornografilovgivning. I Sverige var det ikke en frigivelse af porno, men snarere en erotikkens frisættelse«, skriver forfatterne.

Samme tendens ses i forhold til spørgsmålet om vold i reklamer er ok, hvis det bliver brugt på en sjov måde. 29,9 procent af de adspurgte danskere finder det ok, mens 23,3 procent af svenskerne og 21,7 procent af nordmændene er enige.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden