0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Danske sømænd hiver tusindvis af flygtninge op af Middelhavet

EU vil kun samle nødstedte op tæt ved Europas egne kyster.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Da tankskibet ’Torm Lotte’ 18. juli nåede frem til den lille fiskerbåd, var flygtningene desperate. Menneskesmuglerne havde stillet dem en sejltur på fire timer i udsigt, men nu havde de været på båden i fire døgn. Og menneskesmuglerne havde myrdet dem, der brokkede sig mest. Op mod 60 var blevet dræbt og smidt over bord. Yderligere 38 lå døde i maskinrummet på den cirka 30 meter lange båd fra Libyen. Så da ’Torm Lotte’ nåede tæt på fiskerbåden, begyndte flygtningene at hoppe i vandet. Pludselig lå der flere hundrede i havet.

»Vi kan se, at nogle af dem knap nok kan svømme, men de er åbenbart fuldstændig i panik, så de springer bare ud over siden på den fiskerbåd. Og bliver ved med at komme. Jeg tænkte, hvor pokker kommer de fra?«, fortæller Peter Sams, kaptajn på ’Torm Lotte’.

Det lykkedes den randrusianske kaptajn og hans besætning på ’Torm Lotte’ at redde 564 flygtninge. Og danske rederier oplever oftere og oftere at skulle assistere nødstedte bådflygtninge i Middelhavet. Alene i 2014 har de danske rederier Torm, Norden og Mærsk samlet 3.051 op.

For flygtningene gælder det liv og død. Men redningsaktionerne giver også udfordringer for besætningen på tankskibene. Skibene er indrettet til at fragte olie eller containere – ikke hundreder af flygtninge; ofte sultne og dehydrerede. Nødsituationerne kan både være til fare for sikkerheden og stresse sømændene, forklarer administrerende direktør i Rederiforeningen, Anne H. Steffensen:

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter