Internationalt

Eksperter: Forsvundet fly fløj muligvis for langsomt

Hvorfor forsvandt AirAsia-fly QZ8501? Nu begynder teorierne at florere.

Internationalt

Enten fløj AirAsia-flyet QZ8501 for langsomt, eller også fløj det direkte ind i et kraftigt tordenvejr, som betød, at flyet i går klokken 00.17 dansk tid forsvandt sporløst.

Herefter har man ingen kommunikation haft med flyet, der forsvandt, mens det var på vej fra Surabaya i Indonesien til Singapore.

Det står fast, at piloterne på flyet, der er af typen Airbus 320-200 og havde 162 passagerer om bord, i den sidste kommunikation med flyvelederne i Indonesien havde bedt om at ændre højde fra 32.000 fod - svarende til 9,8 kilometer – til 38.000 fod, fordi man var på vej ind i et større tordenvejr.

Den australske luftfartsekspert Geoffrey Thomas, som er redaktør på hjemmesiden airlineratings.com, vurderer på baggrund af radaroplysninger, at det savnede fly fra lavprisselskabet AirAsia undervejs i den manøvre tabte for meget fart, og at det kan være årsagen til, at flyet formentlig er styrtet ned i havet.

»QZ8501 fløj for langsomt, omkring 100 knob, hvilket er 160 km. i timen for langsomt. Ved den højde er det ekstremt farligt«, siger Geoffrey Thomas ifølge flere nyhedsbureauer.

Han har talt med andre piloter, der også mener, at kaptajnen om bord på AirAsia-flyet mødte svære vejrforhold på ruten, og at flyet fløj for langsomt for at undgå disse forhold.

»Piloterne tror, at besætningen, i forsøget på at undgå tordenvejret ved at stige, kan være begyndt at flyve for langsomt og dermed har mistet opdrift under vingerne og er styrtet«, siger luftfartseksperten fra Sydney, som påpeger, at det samme skete, da Air France-flyet AF447 styrtede i Atlanterhavet i 2009 under et heftigt uvejr undervejs fra Sydamerika mod Europa.

Flyulykker ved tordenvejr sker næsten aldrig

Geoffrey Thomas kalder desuden Airbus 320 for »et avanceret fly«, men tilføjer, at det ikke er udstyret med den nyeste radarteknologi, der gør, at piloterne om bord ikke nødvendigvis har kunnet undgå at flyve ind i det voldsomme tordenvejr.

Dermed er det næste naturlige spørgsmål: Kan et moderne fly af denne type ikke modstå at skulle gennem et tordenvejr?

Det er der forskellige meninger om. I adskillige internationale nyhedsmedier pointeres det, at syv andre passagerfly fløj gennem det samme område i Indonesien på samme tidspunkt, som QZ850 gjorde det lørdag omkring midnat dansk tid, uden at der skete disse fly noget.

En pilot fra det australske flyselskab Quantas siger endvidere til Reuters, at tordenvejr, og forespørgsler om at ændre flyhøjde, ikke er udsædvanlige i det område, som QZ850 er forsvundet i.

Andre steder pointeres det, at risikoen for, at et fly kan styrte ned på grund af uvejr, er ekstremt lille. Ifølge John Cox, en pensioneret pilot fra US Airways, som nu driver sit eget konsulentfirma inden for luftfartssikkerhed, gør blandt andet ny radarteknologi på flyene, at man yderst sjældent vil se flystyrt på grund af eksempelvis tordenvejr.

»I løbet af 1970'erne, 1980'erne og 1990'erne så vi flere – og alt for ofte – ulykker, som var forårsaget af tordenvejr i USA og rundt om i verden. Men siden midten af 1990'erne, på grund af fremskridt inden for teknologi og uddannelse, har man i USA ikke oplevet ulykker forårsaget af tordenvejr«, skriver John Cox på sin hjemmeside.

Moderne fly er konstrueret til at kunne modstå lyn

Piloten på QZ850 bad klokken 6.13 lokal tid søndag morgen om at »undgå skyer ved at dreje mod venstre og flyve højere end 34.000 fod (10,36 kilometer)«. Flyet blev igen set på radaren klokken 6.16, men et minut senere var det væk.

Efterhånden som timerne gik efter flyets forsvinden, stod det klart, at det medbragte brændstof var brugt op.

De indonesiske luftfartsmyndigheder har, efter at AirAsia-flyet forsvandt fra radaren, berettet om skyformationer og mange lyn i det område, som flyet fløj igennem.

Det indonesiske transportministerium har desuden bekræftet, at der ikke blev registreret noget nødsignal fra flyet, inden kommunikationen forsvandt. Man går derfor ud fra, at flyet er styrtet ned i Java-havet.

Uvejret spiller altså en rolle i alle teorier om flyets styrt. Der tales om, at haglbyger med hagl på størrelse med tennisbolde skal have ramt flyet, da det fløj ind i tordenvejret. Der tales også om, at flyet kan være blevet ramt af lyn.

Men det skal et moderne passagerfly som et Airbus 320 kunne modstå, siger Paul Hulme Harrison, der er formand for Ingeniørforeningens Flyvetekniske Selskab.

»Et fly er konstrueret således, at man kan styre, hvor et lyn løber ind og ud. Et lyn er jo en høj spænding af elektricitet mellem jord og sky, og der er nogle klare krav til, at man i konstruktionen af et fly tager højde for, at det kan rammes af et lyn. Hvis det sker, løber elektriciteten den letteste vej gennem flyet, fra indgang til udgang, fra et sted i metallet til et andet. Lynet ledes altså derhen, hvor man gerne vil have det, så det ikke gør skade«, siger Paul Hulme Harrison.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ekspert: Alle teorier er gisninger

Formanden for Ingeniørforeningens Flyvetekniske Selskab siger videre, at moderne fly er sikret mod lynnedslag ved, at man, hvis et system skulle sætte ud, har flere systemer, der så kan tage over.

»Hvis et lyn skulle trække et system ned, så har man flere systemer, der kører videre. Det gælder både elektricitet, hydraulik og motorerne. Man sikrer sig i moderne luftfart, at man har energi nok til, at flyet kan flyve videre«, siger Paul Hulme Harrison.

Han pointerer, at alle teorier om, hvad der er sket med AirAsia-flyet QZ850, er rene gisninger.

»Ikke før man har fundet vraget og fremdraget den viden, der ligger i de sorte bokse, vil vi med sikkerhed vide, hvad der er sket«.

Men kan man komme en forklaring nærmere, at kommunikationen mellem piloterne og flyvelederne i kontroltårnet er blevet afbrudt ud af det blå?

»Nej. Men jeg vil gerne sige, at piloter har en indbygget regel, som hedder ’Flyv flyveren’. De har formentlig været travlt optaget af at arbejde med den problemstilling, de har haft. Noget må være gået galt, og så har de forsøgt at arbejde sig ud af det efter bedste evne. Deres opgave er i sidste ende at få passagererne sikkert ned«, siger Paul Hulme Harrison.

Første ulykke for AirAsia

Med den formodede ulykke, der har ramt AirAsia, er der tale om den tredje katastrofe i år for flyselskaber baseret i Malaysia.

Først forsvandt Malaysia Airlines Flight 370 med 239 om bord 8. marts sporløst på vej fra Kuala Lumpur til Beijing. Ingen har siden set eller hørt til flyet. Dernæst blev Malaysia Airlines Flight 17 17. juli skudt ned over Ukraine med 298 om bord. Og nu er altså AirAsia-flyet QZ850 forsvundet.

Ejeren af AirAsia, Tony Fernandes, har til indonesiske medier udtalt, at AirAsia har fløjet med 220 millioner passagerer i 13 år og aldrig tidligere oplevet en ulykke.

»Indtil i dag, har vi aldrig mistet et liv«, sagde Tony Fernandes i går.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Også den australske premierminister Tony Abbott har udtalt sig om AirAsia-flyets forsvinden. Abbott advarede mod at sætte gang i de store konspirationsterorier og at sammenligne dette flystyrt med Malaysia Airlines MH370, der 8. marts forsvandt sporløst, mens det var på vej fra Kuala Lumpur til Beijing med 239 om bord. Abbott kaldte MH370 for »et af de største mysterier i vor tid«.

»Men der er intet mysterium her. Det (AirAsia-flyet QZ850, red.) har formentlig ramt et frygteligt uvejr og er styrtet«, lyder det fra den australske premierminister.

Air Asia har offentliggjort listen over nationaliteterne på de 162 om bord. Passagererne er primært fra Indonesien, nemlig 149. Derudover er der 1 fra Singapore, 1 fra Malaysia, 3 fra Sydkorea og 1 fra Storbritannien. Besætningen består af 6 fra Indonesien, herunder kaptajnen, og en enkelt franskmand, som var andenpilot.

Begge piloter havde stor erfaring, og flyet, der blev indsat i oktober 2008, var til et større eftersyn 16. november i år.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen
    Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen

    Henter…

    På søndag er der Oscar-uddeling i Los Angeles. Og for første gang siden 1989 vil showet finde sted uden en vært – et job, som bliver kaldt det værste i Hollywood i øjeblikket. For i en tid, hvor alt er syltet ind i værdipolitiske diskussioner, kan ingen længere samle os alle i et fælles grin.

  • Kvinder efter flugt fra Baghouz i det østlige Syrien. Foto: Fadel Senna / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?
    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?

    Henter…

    USA’s tilbagetrækning fra Syrien har gjort spørgsmålet om de danske IS-krigere højaktuelt. Skal vi tage dem hjem igen, efter at de har kæmpet for et verdensomspændende islamisk kalifat? Og har vi en forpligtelse over for de danske børn, der er blevet født undervejs i kampene?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

    Henter…

    I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

Forsiden

Annonce