Drømmen. »For mændene er det mest alvorlige problem ved at være single, at de ikke kan leve op til nogle sociale normer om at blive gift og få børn. Derudover betyder det, at de fattige uden børn ikke vil have forsørgelse i deres alderdom«, siger Cecilia Milwertz, seniorforsker ved Nordisk Institut for Asienstudier på Københavns Universitet.
Foto: SALVATORE DI NOLFI/AP

Drømmen. »For mændene er det mest alvorlige problem ved at være single, at de ikke kan leve op til nogle sociale normer om at blive gift og få børn. Derudover betyder det, at de fattige uden børn ikke vil have forsørgelse i deres alderdom«, siger Cecilia Milwertz, seniorforsker ved Nordisk Institut for Asienstudier på Københavns Universitet.

Internationalt

Kina mangler 30 millioner kvinder: Professors forslag vækker harme

Hvorfor ikke deles om de kvinder, der er, spørger økonomiprofessor.

Internationalt

En kinesisk økonomiprofessor har et forslag til at løse et af Kinas store problemer.

Problemet er den alarmerende mangel på kvinder, og forslaget er kontroversielt.

For at sige det mildt.

Xie Zuoshi er økonomiprofessor på Zhejing Økonomiske Universitet og har tre blogs, hvoraf en alene har 2,6 millioner følgere. Han har altså et ret stort publikum, når han fremturer med en ny pointe som nu:

Hvorfor gifter flere mænd sig ikke bare med den samme kone?

Reaktionerne har været meget harske. Men dem vender vi tilbage til.

30 millioner singlemænd i 2020

Først til problemets kerne. I Kina er der mange flere mænd end kvinder, og holder prognoserne stik, vil der om fem år være hele 30 millioner mænd uden en kone i Kina. Eller guanggun eller »bare grene«, som singlemændene også kaldes.

Og det er et »kæmpestort problem«, der optager både politikerne og befolkningen meget, siger Cecilia Milwertz, der er seniorforsker ved Nordisk Institut for Asienstudier ved Københavns Universitet, og som har specialiseret sig i familieforhold, kvinder og køn i Kina.

»For mændene er det mest alvorlige problem ved at være single, at de ikke kan leve op til nogle sociale normer om at blive gift og få børn. Derudover betyder det, at de fattige uden børn ikke vil have forsørgelse i deres alderdom«, siger hun.

Alvorlig kønsdiskrimination ved fødslen

Men bag denne diskussion ligger et endnu større problem, mener Cecilia Milwertz; nemlig at kvinder og piger bliver diskrimineret i Kina.

Det kan man se direkte afspejlet i den skæve fødselsrate. Hvor der globalt set bliver født 106 drenge per 100 piger, fødes der i Kina hele 118 drenge per 100 piger, hvilket er en af de største kønsmæssige ubalancer i verden.

»Skævheden skyldes, at der er en præference for drengebørn«, siger seniorforskeren:

»Det betyder, at flere par får foretaget en abort, hvis de på forstervandsdiagnostikken og ultralydsscanninger kan se, at de venter en pige«.

Det er etbarnspolitikken, der blev indført i 1979 - og som nu er på vej til at blive helt afskaffet - kombineret med præferencen for drengebørn, der er årsag til de skæve kønsrater ved fødslen, siger Cecilia Milwertz.

LÆS ARTIKEL

Præferencen for drengebørn er først og fremmest kulturelt betinget, siger hun:

»Familien og slægtsskabet videreføres via drengebørn, mens kvinder bliver giftet ud af deres egen og ind i en anden familie, og viderefører en anden familie end deres egen. Hvis en familie ikke har en dreng, så stopper slægten. Og det er et stort kulturelt ansvar at være den, der stopper slægten«.

Professor: Et spørgsmål om udbud og efterspørgsel

Professor Xie Zuoshi har i sit blogindlæg ikke fokus på årsagen til problemet med de mange singlemænd. Han er løsningsorienteret.

Som med enhver anden vare er efterspørgslen styret af udbuddet, siger han og understreger, at hans tilgangsvinkel til problemet er rent økonomisk.

»Med så mange guanggun er kvinder en mangelvare og dermed stiger deres værdi«, skriver han.

»Men det betyder ikke, at markedet ikke kan blive justeret. Guanggun-problemet er faktisk et problem relateret til indkomst. Mænd med en høj indkomst kan finde en kone, fordi de kan betale en højere pris. Hvad med mænd med en lav indkomst? En løsning kunne være, at flere deles om den samme kone«, argumenterer han.

Forslag koldt modtaget

Men sådan kan man ikke tale om kvinder, mener mange brugere på de sociale medier, der blev ekstra travle, da kinesiske medier udbredte økonomiprofessorens forslag til masserne.

»Er det et menneske, der har sagt det her?«, skriver en bruger på Weibo, en kinesisk mellemting mellem Twitter og Facebook.

En anden bruger skriver:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Hvis kvinder kun er til for at producere arvinger og er nødt til at gifte sig med flere mænd bare for at løse problemet med befolkningstilvæksten, hvordan adskiller vi os så fra dyr?«.

Kritik: Kvinder er ikke en vare

Også flere feminister har blandet sig i debatten. De er ikke begejstrede for, at sagen bliver set så entydigt fra mandens synspunkt. Xiong Jing, der arbejder for kvinders rettigheder som projektleder for gruppen Media Monitor, siger til BBC, at problemet kommer af, at man i Kina lærer folk, at mænd rangerer højere end kvinder.

»Og nu er løsningerne også meget fokuseret på mændende. Det er ekstremt latterligt«, siger hun, og fortsætter:

»Professor Xies forslag ignorerer kvindernes ønsker og rettigheder. I stedet bliver de set som et middel til at tilfredsstille mænds behov for sex, ægteskab og reproduktion. Det her forslag er dybest set et udtryk for seksuel diskrimination«.

En anden feminist, Zheng Churan, anfægter, at man taler om kvinder, som var de en vare.

»Mænd diskuterer åbent, hvordan de kan skaffe sig en kone - som om det var et hus eller en bil - så de kan realisere en eller anden stor, politisk, idealistisk forestilling fra nogle enten højre- eller venstreorienterede patriarker«, skriver hun i et chatforum, der hedder Groundbreaking.

Diskussionen må tilbage på sporet, mener hun.

»Bag den her skæve kønsfordeling med 30 millioner singlemænd, ligger 30 millioner babypiger, der døde som følge af kønsdiskrimination. Men af en eller anden grund begræder alle i stedet, at mænd ikke kan finde en kone«.

Mandsdomineret samfund

Ifølge Cecilia Milwertz ville forslaget være ganske anderledes omend næppe mindre kontroversielt, hvis det var vendt om.

»Han (Xie Zuoshi, red.) kunne jo have foreslået, at en kvinde kunne tage to mænd, hvis hun havde lyst. Der er stor forskel på, om man foreslår det ene eller det andet. Om man gør det legitimt, at to mænd deler en kvinde, eller at en kvinde vælger at have to mænd«, siger hun.

»Diskursen vidner om et meget mandsdomineret samfund«.

Professor chikaneret på sit arbejde

I søndags skrev professoren et harskt modsvar til de kritikere, der har anfægtet moralen i hans polygamiske forslag.

»I er fortalere for par, der består af én mand og én kvinde. Men jeres moral vil føre til 30 millioner guanggun, der intet håb har om at finde en kone. Er det jeres såkaldte moral?«, spørger Xie Zuoshi, der også i sit blogindlæg oplyser, at han er blevet ringet op og chikaneret på sin arbejdsplads.

LÆS ARTIKEL

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Der er dog tilhængere af professor Xie Zuoshis forslag. En studerende skriver eksempelvis denne kommentar til professorens blog:

»Du står sammen med de fattigste folk fra arbejderklassen. Når der ikke er nogen anden løsning, hvorfor kan vi så ikke bare droppe den såkaldte moral og se at få løst samfundets problemer?«

Ifølge BBC har manglen på kvinder i landområder i Kina ført til, at flere mænd gifter sig med kvinder fra nabolande som Vietnam og Burma. Men det har også ført til trafficking, og kanalen rapporterer også om en sag, hvor 100 brude forsvandt efter at være blevet giftet væk.

Xie Zuoshi har slettet sit første debatindlæg, der blev bragt 14. oktober.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden