Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
FORSVUNDET. Flere lande har deltaget i eftersøgningen af MH370. Her er et vietnamesisk fly i luften.
Foto: Uncredited/AP

FORSVUNDET. Flere lande har deltaget i eftersøgningen af MH370. Her er et vietnamesisk fly i luften.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ekspert: Det forsvundne MH370 blev fløjet i havet

Vragdel viser tegn på, at flyet blev styret i havet. Dansk ekspert er kritisk.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det Malaysia Airlines-fly MH370, som forsvandt 8. marts 2014 med 239 mennesker om bord, blev styret i havet med vilje.

Det siger den canadiske forsker i flystyrt Larry Vance til tv-programmet '60-minutes', der rullede over australske tv-skærme i går aftes.

Larry Vance uddyber, at en funden vragdel viser tegn på, at flyet blev styrtet i havet med overlæg.

Det skriver The Guardian.

Dansk ekspert skeptisk

Flydelen, som Larry Vance mener, viser tegn på en kontrolleret nedstigning, er den del, som på dansk kaldes en flap.

Det forklarer Hans Christian Stigaard, der er ekspert i luftfart og tidligere trafikchef i Københavns Lufthavn.

Han forklarer, at flappen er den bagerste del af en flyvinge, der bruges, når man skal redigere luftens bevægelse henover vingen, eller f.eks. sætte flyets hastighed ned under en landing.

Larry Vance mener, at den flap, der blev fundet for et år siden ved Madagaskars kyst, viser sikre tegn på at være blevet forlænget, inden flyet kom i kontakt med havoverfladen. Og at den forlængelse af flappen kun kan blive aktiveret af en person.

»Nogen fløj flyet ned i vandet«, siger Larry Vance, der tidligere har ledet mere end 200 flystyrtsefterforskninger, ifølge mediet The Telegraph.

Hans Christian Stigaard forholder sig kritisk til Larry Vances udtalelser.

Så skal nogen forklare mig, hvorfor flyet har fløjet i otte timer, før det faldet. Så kunne han ligeså godt have gjort det kort tid efter start

»Det lyder umiddelbart sort for mig. Jeg kan ikke forstå, hvordan man kan konkludere det ud fra de vragdele, som er blevet fundet på nuværende tidspunkt«, siger han.

Øvet sig på simulator

Larry Vances udtalelser kommer mindre end én uge efter, at der kom nye oplysninger frem i sagen om det forsvundne fly.

Oplysningerne viste, at piloten havde en privat computer, hvor han i en simulator havde testfløjet en flyverute til en lille ø langt ude i den sydlige del af Det Indiske Ocean i ugerne før, MH370 forsvandt.

Det skrev New York Magazine på baggrund af interne dokumenter fra den malaysiske regering.

Hans Christian Stigaard er dog langt fra overbevist om, at piloten skulle have styrtet flyet ned bevidst.

»Så skal nogen forklare mig, hvorfor flyet fløj i otte timer, før det faldt. Så kunne han ligeså godt have gjort det kort tid efter start«, siger Hans Christian Stigaard.

MH370 lettede fra Kuala Lumpur med kurs mod Beijing, men 38 minutter inde i flyveturen mistede flyvekontrollen kontakten til Boeing 777-flyet.

Siden da har man fundet flere vragrester fra flyet - blandt andet i Sydafrika og ved øgrupperne Reunion og Mauritius i den sydlige del af Det Indiske Ocean.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden