PRESSEFRIHED. Tusinder demonstrerede i weekenden mod lukningen af landets vigtigste, regeringskritiske avis. Avisen er især kendt for undersøgende journalistik, der afslører korruption og magtmisbrug.
Foto: Zoltan Balogh/AP

PRESSEFRIHED. Tusinder demonstrerede i weekenden mod lukningen af landets vigtigste, regeringskritiske avis. Avisen er især kendt for undersøgende journalistik, der afslører korruption og magtmisbrug.

Internationalt

Ungarns største uafhængige avis lukket

Lukningen er et led i regeringens forsøg på at sikre fuld kontrol med medierne inden valget om to år, siger regeringens kritikere.

Internationalt

Ungarns største og vigtigste uafhængige dagblad, et af de få regeringskritiske medier i landet, blev lukket i weekenden med øjeblikkelig virkning. Alle avisens artikler er fjernet fra nettet.

Nepszabadsag var plaget af faldende oplag og underskud, forklarer avisens ejere i en pressemeddelelse.

I ugen op til lukningen har Nepszabadsag afsløret flere tilfælde af magtmisbrug og korruption, f. eks. at ministerpræsidentens stabschef, Antal Rogán, lod sig flyve med helikopter til en tv-stjernes bryllupsfest i den østlige del af landet.

Avisen fortalte også, at chefen for den ungarske centralbank, György Matolcsy, bebor en eksklusiv lejlighed i et af Budapests fineste kvarterer. Lejligheden ejes af formanden for de private banker, som centralbankchefen har til opgave at holde i ørerne. Avisen jagtede stadig oplysninger om, hvor meget centralbankchefen betaler bankernes formand i leje, om overhovedet noget, da den blev lukket.

»Det var på høje tid, at Nepszabadsag blev lukket. Det er min ydmyge mening«, sagde Szilárd Németh, næstformand i det regerende Fidesz til ungarsk tv. Senere udsendte regeringspartiet en pressemeddelelse, der understreger, at lukningen er en forretningsdisposition, som regeringen ikke kan blande sig i.

Avisen har været knyttet til socialistpartiet, men blev for to år siden solgt til den privat mediekoncern Mediaworks.

Adgang til artikler spærret

Uafhængige ungarske medier tvivler på, at Mediaworks forklaring på lukning er sand. Nepszabadsag aflagde sidste år et regnskab med 134 million forint, ca. 3 mio. kr, i overskud, skriver index.hu.

Medieansvarlig i Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa, Dunja Mijatovic, tvivler også. »Det er vanskeligt at tro på, at dette blot er en forretningsdisposition«, siger hun til AP.

Hun hæfter sig ved, at lukningen kom uden varsel og uden forudgående forhandlinger. Og hun finder det besynderligt, at avisens hjemmeside også er lukket. De fleste andre udgivere, der forlader papiravisen, fortsætter online, bemærker hun.

Ikke blot er redaktionen nedlagt. Adgangen til hjemmesiden og avisens arkiver er spærret. Det eneste, der kan ses på nol.hu, er pressemeddelsen om lukningen fra avisens ejere.

Også cacheversioner af artiklerne er blevet fjernet. »Hele avisens produktion er havnet i nettets sorte hul«, skriver portfolio.hu

Ifølge Krisztian Szabados, leder af analyseinstituttet Political Capital, har regeringschefen Viktor Orban skiftet strategi i bestræbelsen på at kontrollere de ungarske medier.

Forberedelse til valg

For fem år siden skabte han røre og voldsomme protester i hele Europa, da han forsøgte at regulere mediedækningen ved lov. EU tvang ham på tilbagetog.

»Siden har han ganske enkelt opkøbt medierne gennem sine venner i erhvervslivet. Det er sket gennem helt åbne og gennemsigtige transaktioner: Staten giver dem et lån, som de bruger til at købe medierne«, siger Krisztian Szabados.

Ungarsk Tv2 blev købt med penge fra Eximbank, der normalt beflitter sig med eksportkredit.

De opkøbte medier følger nøje regeringens linje og kan til gengæld regne med en lind strøm af offentlige annoncekroner.

Massiv opbakning fra medierne bidrog til regeringens jordskredssejr for to år siden og Orbans går efter at sikre kontrol over medierne i god tid inden valget i 18, skriver Financial Times.

Szabados og flere uafhængige netmedier formoder, at Mediaworks er mål for det næste opkøb, hvis det ikke allerede er gennemført bag kulisserne.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Mediaworks er en stor spiller. Dermed vil Orban ikke blot have kontrol med de statslige medier, men også med 70 procent af de private«, siger Szabados.

Målet med at kontrollere Mediaworks er ikke kun at fjerne Nepszabadsag som en sten i skoen. De øvrige aviser i koncernen er regionale og lokale aviser, der dækker 12 af landets 19 regioner, og en populær sportsavis.

»De er ikke bare mere profitable, de er også langt mere egnede til at nå den jævne, lokale ungarer«, skriver hungarianfreepress.com.

»Den portefølje er meget værdifuld i et regeringsvenligt medieimperium«, samstemmer portfolio.hu.

Også det højrenationale parti Jobbik siger, at nedlæggelsen af Nepszabadsag er politisk drevet. »Det er seneste eksempel på Viktor Orbans storhedsvanvid. Målet er at sikre Fidesz 100 pct. kontrol med de ungarske medier – eller ødelægge dem«, siger en talsmand for partiet til AP.

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce