0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

En halv milliard kr. for borgmesterposten

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det er ikke svært at blive borgmester i New York, hvis blot man har penge nok. F.eks. er det en fordel at være mangemilliardær og villig til at spendere ca. 69 millioner dollar (580 mio. kr.) på foretagendet.

Den nyvalgte borgmester i New York, milliardæren og republikaneren Michael Bloomberg, afleverede mandag en opgørelse over, hvad han personligt har brugt af penge i kampen om borgmesterposten i byen, der aldrig sover.

800 kr. pr. stemme
Opgørelsen afslørede ifølge New York Times tirsdag, at hver stemme har kostet Bloomberg omkring 92,60 dollar eller 773,50 danske kroner.

De knap 69 millioner dollar gav Bloomberg 744.757 stemmer og altså også borgmesterposten.

Mere end Perot brugte
Det er det højeste beløb, der nogensinde er blevet brugt i en »lokal« valgkamp i USA. Til sammenligning brugte Ross Perot to millioner dollar mindre, da han prøvede at blive valgt til USA's præsident i 1992.

Bloombergs modstander ved borgmestervalget, demokraten Mark Green, brugte ca. 16,5 millioner dollar.

»Man siger, at det at være borgmester i New York er det næsthårdeste job i USA, nu er det også det næstdyreste«, sagde Larry Noble, administrerende direktør i Center for Responsive Politics, en uafhængig organisation, der forsker i penge og politik.

Rolls Royce-kampagnen
Bloomberg-kampagnen var valgkampagnernes Rolls-Royce. Der blev brugt flere penge på tv-reklamer og postomdelt kampagnemateriale i de sidste to uger inden valget, end demokraten Mark Green brugte i hele sin kampagne.

Michael Bloomberg har tilsyneladende også brugt flere penge end planlagt. I hvertfald rapporterede New York Magazine sidste forår, at Bloomberg planlagde at bruge ca. 30 millioner dollar på sin kampagne.

»På et tidspunkt begynder man jo at fremstå som uanstændig«, sagde borgmesterkandidaten dengang.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere