Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Foto: Felipe Dana/AP
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Økonomisk krig mod IS: Pengetank med over en milliard pulveriseret

Kalifatet svinder ind, og pengestrømmen er bremset. Det sidste har den tidligere chef for PET Jens Madsen en aktie i. Han fører økonomisk krig mod terrorbevægelsen.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jens Madsen, tidligere chef for Bagmandspolitiet og PET, spiller i dag en central rolle i koalitionen mod Islamisk Stat, der samler 68 lande verden over.

Sammen med en kollega fra Libanon står han i spidsen for den globale koalitions forsøg på at ramme terrorbevægelsen økonomisk.

I forrige uge fandt koalitionen frem til placeringen af en pengetank med flere hundrede millioner dollars i kontanter, over 1 milliard kroner, som blev bombet i stumper og stykker, fortæller Jens Madsen.

Det var ret lækkert. Nu kan bevægelsen ikke bruge de penge til at betale fremmedkrigere og alt muligt andet

»Det var ret lækkert. Nu kan bevægelsen ikke bruge de penge til at betale fremmedkrigere og alt muligt andet«, siger Jens Madsen, Udenrigsministeriets særlige repræsentant for terrorbekæmpelse.

En ny opgørelse fra Kings College i London anslår, at Islamisk Stat sidste år mistede halvdelen af sine indtægter. Men de fik stadig næsten 5 milliarder kroner i kassen.

Den største indtægtskilde er skatter og afgifter fra indbyggerne i de områder, de kontrollerer. Næststørste er salg af olie, der gav over 1,5 milliarder til at holde Islamisk Stat kørende. Resten af pengene kommer blandt andet fra røverier og løsepenge fra kidnapninger.

Både olien og betalingerne er kommet gennem lande, der er medlemmer af den internationale koalition.

Hvordan kan det overhovedet lade sig gøre, når alle er enige om at lukke Islamisk Stat ned?

»Vi taler om lande, hvor myndighederne ikke altid har kontrol med alt, hvad der foregår. Det kræver et stort kontrolapparat, hvis de skal sikre sig, at der ikke er nogen kriminelle i deres land, der kan aftage olien. Der kommer nogle af landene trods mange gode intentioner til kort«, siger han.

Hvorfor bliver der ikke lagt større pres på nabolandene for at få det stoppet?

»Intet tyder på, at regeringerne har andel i eller viden om de handler. Det svarer til terrorisme og organiseret kriminalitet. Det nytter ikke at vedtage en international anbefaling om, at vi ikke vil have det. I stedet må vi gå ind og bidrage helt konkret til at hjælpe med at få det stoppet«, siger Jens Madsen.

Danskeren og den internationale koalition har ikke mandat til at hjælpe med efterforskningen af de enkelte handler. Det er op til politi og efterretningstjenester i hvert land.

I stedet udarbejder Jens Madsen i samarbejde med den libanesiske kollega analyserne af, hvad der skal gøres, og de rådgiver landene i regionen med at gennemføre anbefalingerne i praksis.

»Jeg har været vant til at løbe efter banditterne på det operationelle plan. Det er en anden rolle nu, men det er en vigtig erfaring at have med, når vi skal rådgive landene om, hvordan de indretter sig mest effektivt«, siger han.

IS må smugle kontanter ind

Et af de effektive redskaber er et stykke software, som Jens Madsen har taget med fra Danmark og installeret i Jordan.

Programmet indsamler data om mistænkelige transaktioner fra banker og alle andre, der kan overføre penge, og samkører dem med oplysninger fra blandt andet toldvæsnet, grænsepolitiet og kriminalregisteret. Systemet kan desuden tale med de tilsvarende databaser i den finansielle efterretningsenhed i andre lande.

Jens Madsen og en anden dansker med base i Jordans hovedstad, Amman, hjælper desuden med at træne medarbejderne til at analysere de data, der kommer ud af det, og hvordan de mistænkelige transaktioner efterforskes i samarbejde med politiet og efterretningstjenesterne.

Også Libanon og Irak får teknisk bistand og rådgivning.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»På det område er Danmark den mest aktive støtte i de tre lande, og den eneste i koalitionen, der har en rådgiver på jorden«, siger Jens Madsen.

De tre lande er meget forskellige. I Irak og Jordan skal de stort set begynde fra grunden. Libanon har derimod en veludviklet finansiel sektor og er i forvejen langt fremme med tilsyn og kontrol.

Jens Madsen tør ikke byde på, hvor mange der er blevet fanget i systemet, fordi oplysningerne, der kommer ud af det danske system, typisk indgår som en brik i et større puslespil.

Men systemet er effektivt.

»Det internationale samarbejde har sat en stopper for, at Islamisk Stat kan modtage penge gennem det internationale bankvæsen«, fastslår den internationale koalition i sin seneste resultatopgørelse.

I stedet må betalingerne til Islamisk Stat ske med kontanter, der skal smugles ind i landet. Det åbner mulighed for at afsløre kurererne i lufthavne og ved grænseovergange.

Fremmedkrigere vil have dollars

Jens Madsens anbefalinger til landene i koalitionen er fortrolige, men koalitionens ledelse har offentliggjort nogle af resultaterne, herunder at forbindelsen til 90 bankfilialer i den del af Irak, som kontrolleres af IS, er blevet kappet.

»Det betyder, at de ikke længere kan veksle irakiske dinarer til amerikanske dollars. Og det er vigtigt, fordi fremmedkrigerne vil have deres løn i dollars – de kan ikke bruge dinarer til noget, når de kommer hjem«, forklarer han.

Den irakiske regering har desuden standset lønudbetalingen til de statsligt ansatte tjenestemænd i hele den del af Irak, som IS kontrollerer.

»Det viste sig, at tjenestemændene blev presset til at betale en betydelig del af deres løn som ’indkomstskat’ til Islamisk Stat, og det var en vigtig indtægtskilde. Vi må bare håbe, at de pågældende tjenestemænd har fundet en anden måde at klare sig på«, siger Jens Madsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

En vigtig del af opgaven handler lige nu om at afbryde pengestrømmene den anden vej: ud af Islamisk Stat.

Det økonomiske hovedkvarter i Mosul er ved at falde, og Jens Madsen forbereder koalitionens medlemmer og det finansielle system på, at bevægelsens ledelse vil forsøge at bringe formuen i sikkerhed, så den kan bruges til at finansiere kommende terrorangreb.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk foldbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

  • Skyline, København.

    Politikere i Københavns kommune sagde i denne uge nej tak til H.C. Andersen Adventure Tower, som ifølge planen skulle ligge i Nordhavn og række 280 meter op i luften. Det var alligevel for højt, men de seneste årtier er de høje huse faktisk begyndt at skyde i vejret igen. Hvorfor er de tilbage? Og hvad sker der med en by, når dens huse bliver højere end kirkespir og rådhustårne?

Forsiden