Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Ghana. Samini. Høvding Napoga. Musik og dans. Ghaneserne er udmærket klar over, hvor det brugte tøj, de ofte går i, kommer fra.
Foto: Finn Frandsen

Ghana. Samini. Høvding Napoga. Musik og dans. Ghaneserne er udmærket klar over, hvor det brugte tøj, de ofte går i, kommer fra.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I Ghana kaldes genbrugstøj 'den døde hvide mands tøj'

Men østafrikanske regeringer er ude af trit med deres befolkninger, hvis de vil forbyde genbrugstøj, mener ekspert i afrikanske genbrugsmarkeder.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tøj fra vestlige lande strømmer i store mængder ind på markederne i det afrikanske lande, og det har nu fået sammenslutningen af østafrikanske lande East African Community (EAC) til at foreslå et importforbud for brugt tøj og sko.

Men spørger man den enkelte kunde, er de fleste glade for de brugte varer fra europæiske og amerikanske forbrugere.

Det fortæller socialantropolog og professor emeritus ved Københavns Universitet, Karen Tranberg Hansen, som siden 1990'erne har studeret det brugte tøjs veje, og hvordan indbyggerne i flere afrikanske lande gør det til deres eget.

»Alle steder i Østafrika er folk er vældig interesserede i at se godt ud. Selv når du bare går på gaden for at købe ind er folk velklædte, også selv om de ikke har ret mange penge at gøre godt med. Der giver genbrugstøjet muligheder«, siger Karen Tranberg Hansen, som har haft særligt fokus på Zambia i sine studier.

Tøjballer som disse på en sorteringsfabrik i Amsterdam kan meget vel være på vej mod afrikanske lande, hvor forbrugerne er glade, men regeringerne skeptiske.
Foto: Nanna Navntoft

Tøjballer som disse på en sorteringsfabrik i Amsterdam kan meget vel være på vej mod afrikanske lande, hvor forbrugerne er glade, men regeringerne skeptiske.

I Zambia kaldes tøjet 'salaula', det betyder 'at vælge fra en bunke'. Mens det i hele Østafrika har navn efter de store tøjballer, som tøjet ankommer i: Mitumba. Ingen af navnene refererer altså til de lande, som tøjet kommer fra. Og tøjet bruges til regulær shopping, fortæller antropologen.

Bedre kvalitet end tøjet fra Kina

»Alle folk er interesseret i at gå og kigge på tøjet på markedet, sådan som vi selv går og kigger på vinduer. Nogle køber for behov, andre for spas, som vi gør«, siger Karen Tranberg Hansen og understreger, at noget tøj duer i nordafrikanske lande, andet i Vestafrika og andet igen i Østafrika, afhængigt af de kulturer, det skal bruges i.

Hun har opdaget, at forbrugerne ser fordele ved det brugte tøj.

»Sammenlignet med det nye tøj, de får fra Kina, er genbrugstøjet af god kvalitet. Mange forbrugere siger, at tøjet fra Kina ikke holder ret godt. For nogle år siden sagde en af mine unge veninder i Zambia, som arbejdede på kontor: Jeg havde nye sko fra Kina på til frokost, men da jeg gik hjem, faldt hælen af«, siger Karen Tranberg Hansen.

Tøjet fra Asien, det lokale skræddersyede tøj og genbrugsvarerne henvender sig til forskellige nicher i befolkningen.

»Det kommer til at være kontroversielt, at regeringen vil forbyde import af brugt tøj, og ikke særligt effektivt, fordi der er et mægtigt  smugleri af den vare. Det kan vi se i lande som Zimbabwe og og Sydafrika, som har særlige restriktioner. Der er masser af genbrugstøj, fordi det smugles ind«, siger hun.

Den døde hvide mands tøj

Kan der være det kulturelle problem, at folk spørger: Hvorfor skal vi gå med det aflagte tøj, som folk i vesten ikke gider gå med?

»Jeg har sjældent set den argumentation om, at det er vestens brugte tøj, det er sådan set uinteressant for den, der køber i sidste ende«, siger Karen Tranberg Hansen.

»I Ghana kalder man genbrugstøjet 'den døde hvide mands tøj', men det er bare noget, man siger. Både i Ghana og i andre dele af Vestafrika insitsterer folk på at klæde sig i traditionelt tøj ved særlige lejligheder. Så det brugte tøj falder i hverdagsgenren«, siger Karen Tranberg Hansen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden