0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

19 skibe har det seneste år sejlet nord om Rusland

Turen nord om Rusland sparer tid og brændstof. Men sidste år sejlede kun 19 skibe hele vejen over Nordøstpassagen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Da**lon** Cs**fk**/ASSOCIATED PRESS
Foto: Da**lon** Cs**fk**/ASSOCIATED PRESS

To tyske fartøjer fra Beluga Shpping på vej over Nordøstpassagen i 2009 - inden Rusland for alvor begyndte at markedsføre ruten.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I seks år har Rusland markedsført Nordøstpassagen som det nye sort: Alverdens shippingfirmaer kan spare masser af tid og masser af brændstof, hvis de vælger ruten nord om Rusland til godstransport fra Asien til Europa eller omvendt.

Turen fra Dalian i Kina til Rotterdam i Holland mindskes fra 10.500 sømil via Suezkanalen til 8.100 sømil via Nordøstpassagen. Tiden for en transport falder fra i gennemsnit 48 til 35 dage. Og så slipper man for piraterne i Det Indiske Ocean.

I takt med klimaforandringerne er den periode, hvor transporten kan gennemføres uden hjælp af isbryder, vokset år for år. Følger man den russiske nyhedsdækning, får man ofte det indtryk, at isen ikke kan smelte hurtigt nok.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere