Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Middelhavet er blevet kaldt en af verdens største massegrave, fordi tusindvis af migranter og flygtninge er omkommet på havet i forsøg på at nå Europa.
Foto: Jacob Ehrbahn

Middelhavet er blevet kaldt en af verdens største massegrave, fordi tusindvis af migranter og flygtninge er omkommet på havet i forsøg på at nå Europa.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

EU vil begrænse salget af gummibåde til Libyen

Medlemslande skal kunne begrænse eksport af oppustelige både for at modarbejde flygtningestrøm over Middelhavet.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I et forsøg på at modarbejde den farlige smugling af migranter over Middelhavet tillader EU, at medlemslande kan begrænse salget af oppustelige både og påhængsmotorer til Libyen.

Det har EU's udenrigsministre besluttet, skriver nyhedsbureauet AP. Ministrene er mandag samlet i Bruxelles til møde om netop migrationsstrømmen.

Her er det blevet vedtaget, at EU-landene kan forbyde eksport af gummibåde og motorer, hvis der er »rimelig grund til at tro, at de vil blive brugt af menneskesmuglere og menneskehandlere«, lyder det i en erklæring.

»En af delene er helt banalt, at hvis man ikke kan få fat i en båd, hvis man ikke kan få fat i en påhængsmotor, så har man ikke et perspektiv i forhold til at sende folk ud på havet, så derfor skal vi også lukke ned for de kanaler, siger udenrigsminister Anders Samuelsen (LA) efter mødet.

Begrænsningen kan også gælde enkeltdele, der bliver fragtet gennem EU. Anders Samuelsen kan dog ikke svare på, hvorvidt der er EU-lande, der har eksporteret motorer eller både.

Jeg har ikke præcise lande eller navne på nuværende tidspunkt«, siger han.

De fleste kommer med gummibåd

For få år siden krydsede langt de fleste flygtninge Middelhavet i store træbåde med hundredvis af mennesker om bord. I dag står gummibådene for størstedelen af transporten, har en talsmand for EU's flådeaktion Operation Sophia tidligere oplyst.

Ud af 463 fartøjer fra januar til begyndelsen af juli i år var 367 gummibåde.

Stigningen er sket efter en ordre om at ødelægge bådene, når migranterne om bord er blevet reddet. Idéen er at ødelægge bagmændenes forretning ved at sikre, at bådene ikke kan bruges igen og igen.

Gummibådene er et billigt alternativ til træbåde. De er typisk bygget til 30-40 passagerer, men bliver på strandene i Libyen pakket med op til tre gange så mange.

Også gummibådenes oprindelse har været i fokus. I Kina reklamerer firmaet åbent for salg af 'flygtningebåde', men der er aldrig fremlagt beviser for, at bådene er kinesiske.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden