Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Islamisk Stat har med stor ildhu og dygtighed videreført jihadisternes tradition for at fremstille opildnende musik og videoer, der skal lokke nye krigere til kampen mod 'de vantro'. Her er et af terrororganisationens propagandabilleder fra Raqqa i Syrien i 2014.
Foto: /AP

Islamisk Stat har med stor ildhu og dygtighed videreført jihadisternes tradition for at fremstille opildnende musik og videoer, der skal lokke nye krigere til kampen mod 'de vantro'. Her er et af terrororganisationens propagandabilleder fra Raqqa i Syrien i 2014.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Terrorekspert: »Jihadister græder - meget«

Forskere har set nærmere på de militante islamisters kulturliv. Heltedyrkelse og hyldestsange for 'martyrer' holder sammen på medlemmerne.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jihadister har let til tårer. De elsker storladne heltedigte. Og så går de meget op i drømmetydning.

Det er nogle af elementerne i den kultur, hellige muslimske krigere går ind i - hvad enten de kaster sig i armene på al-Qaeda i Afghanistan, de islamistiske militser i Mellemøsten eller Somalias al-Shabaab.

Det konkluderer den norske terrorekspert Thomas Hegghammer fra Forsvarets Forskningsinstitutt i Norge i en ny bog om jihadisternes kulturliv.

Der findes utallige undersøgelser af islamisternes kampmetoder, kapacitet og optræden på slagmarken. Men der er ikke ret meget viden om, hvad en hellig kriger egentlig gør, når han holder fri fra kampene - og hvordan deres levevis kan være med til at tiltrække nye rekrutter til de krige og stridigheder, jihadisterne flokkes om.

»Den militante holdning handler om mere end bomber og doktriner. Det handler også om ritualer, vaner og tøjmode. Det handler om musik, film og fortællinger«, skriver han i forordet til bogen om de hellige krigeres samfund og fælles værdier.

Hvad binder jihadisterne sammen?

»Jihadisterne har en omfangsrig æstetisk kultur, der er afgørende for at forstå deres tænkemåder og deres syn på verden«, skriver han i indledningen til sin nye bog, Jihadi Culture. The Art and Social Practices of Militant Islamists.

Sammen med en række kolleger analyserer han jihadisternes betagelse af skønsang om faldne martyrer, deres brug af sociale medier og film som hverve- og samlingspunkter og deres opfattelse af drømme som beskeder fra Gud.

»Vi ser, at jihadister elsker digte, at de regelmæssigt snakker om deres drømme og at de græder - meget«, konstaterer Hegghammer i bogen.

Vi skal ikke gå ud fra, at deres tro er mindre dyb, blot fordi de ikke ved meget om teologien.

Jihadisternes appetit på heltekvad og deres hvervningsindsats via nettet har fostret en hel musikindustri og resulteret i en meget stor mængde film om deres angreb og de såkaldte martyrer, der har mistet livet under kamp med vantro vesterlændinge eller andre modstandere.

Det har for nogle krigere vist sig at være lokkemaden, der fik dem til at tilslutte sig organisationerne og ikke den islamistiske ideologi i sig selv.

En grundsten i jihadkulturen

Anwar Awlaki har været en fortaler for digte og skønsang som et middel til at hverve nye jihadister.
Foto: /AP

Anwar Awlaki har været en fortaler for digte og skønsang som et middel til at hverve nye jihadister.

Digtene »er særligt inspirerende for unge, som er grundstenen i den hellige krig. De er et vigtigt element i at skabe en jihad-kultur«, har den yemenitisk-amerikanske og nu afdøde al-Qaeda-leder Anwar Awlaki skrevet i en tekst med titlen '44 måder at støtte jihad på'.

Egentlig skulle man tro, at de brugte mest mulig tid på at forfine deres evner udi for eksempel bombekonstruktion eller i søgen på fjendens svage punkter.

»Alligevel 'spilder' de tiden med at recitere poesi, synge hymner og andre ting, der ikke tjener noget strategisk formål. Det tyder på, at ikke-militære produkter og handlinger betyder noget for, hvordan grupper rekrutterer og arbejder«, skriver han.

»En militant gruppe kan ikke arbejde uden militærekspertise eller våben, men den burde være i stand til at gøre det uden musik eller drømmetydning«, tilføjer han.

Jihadkulturen er en romantisk kultur. Den lover eventyr og giver en opfattelse af, at middelalder-ridderlighed og -mod stadig er relevant.

Jihadisternes ideologi er stykket sammen af de religiøse doktriner og æstetikken fra dele af de muslimske kulturer. Og sidstnævnte leverer grundlaget for jihadisternes betagelse af digte og drømmetydning. Det er elementer, der ifølge bogen er ganske almindelige i den muslimske verden.

»Som genre har poesi intet jihadistisk over sig, men det har digte, som hylder selvmordsbombere«, skriver den norske terrorforsker.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Afviser, at jihadister ikke skulle være 'rigtige muslimer'

Den viser, at religionen fylder meget i jihadisternes liv og at troen fylder meget hos tilhængerne.

»Det er vigtigt, for det tager grunden væk under den hyppige påstand fra ikke-militante muslimer - og deres ikke-muslimske støtter - om, at ekstremisterne ikke har den rette tro. Det kan godt være, at mange militante ikke har en fortid, hvor de har fulgt troen, men når de er i en miltant gruppe, så tager de ritualerne meget alvorligt. Vi skal ikke gå ud fra, at deres tro er mindre dyb, blot fordi de ikke ved meget om teologien«, skriver Thomas Hegghammer.

Bogen bygger på materiale, der er mestendels er samlet før Islamisk Stats fremgang i begyndelsen af 2010'erne. Den viser, at der er forskelle i de forskellige gruppers kulturelle udtryk.

Libanesiske Hizbollah bruger ivrigt musikinstrumenter, mens al-Qaeda holder sig til a capella-sang af digte, såkaldte anashid og dermed undgår ugudelig brug af musikinstrumenter. Talebanerne danser gerne. Dét gør man ikke i Islamisk Stats krigerkollektiv.

Krigere med en appetit på sang og musik

Islamister har været meget direkte i deres videoer om, hvad der bør gøres ved ikke-muslimer som her, hvor den britiske terrorist Mohammed Emwazi - bedre kendt som 'Jihad-John' - er fotograferet i forbindelse med halsoverskæringen af et vestligt gidsel i Islamisk Stat.
Foto: /AP

Islamister har været meget direkte i deres videoer om, hvad der bør gøres ved ikke-muslimer som her, hvor den britiske terrorist Mohammed Emwazi - bedre kendt som 'Jihad-John' - er fotograferet i forbindelse med halsoverskæringen af et vestligt gidsel i Islamisk Stat.

Men lige som internettet og de teknologiske fremskridt har hjulpet jihadisterne til at forfine og målrette deres propaganda, så har den også tilladt direkte sociale kontakter mellem militante fra forskellige regioner, fremgår det.

Det kan også spille ind på jihadistkulturen, hvor der er set et skred, hvor de hellige krigere tager elementer af for eksempel sufismen og dens mystik til sig.

»Et af de mere interessante aspekter af nutidens salafistiske jihadisme har været dens åbenhed over for at inddrage ideer fra dens ideologiske modstandere, shia-islam og sufismen«, konkluderer lektor David Cook fra Rice Universitet.

Jihadkulturen er blevet mere liberal og har flytte sig fra 1980'ernes skepsis over for sang og billeder til nutidens flittige brug af videoer i propagandaen.

Kunsten i krigens hus

For at forstå jihadismens tiltrækningskraft og dens levedygtighed er det nødvendigt at se på den kultur, den omgiver sig med, mener forskerne i bogen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kulturen rummer flere elementer:

  • Digte. Poesi er central i det billede, jihadistene præsenterer af sig selv. Der er ofte digte i deres magasiner og i de video- og lydoptagelser, miljøet fremstiller og offentliggør på nettet. Den arabiske tradition for digte er fortsat i jihadismen. Men den beskrives i bogen som sentimental og fra tid til anden endog kikset og som en fællesaktivitet frem for noget, der fremføres af en enkeltperson. At besynge faldne kammerater er med til at bygge en fælles historie op.»Jihadkulturen er en romantisk kultur. Den lover eventyr og giver en opfattelse af, at middelalder-ridderlighed og -mod stadig er relevant. Jihads riddere fremstiller sig som de eneste sande muslimer«, skriver lektor Robyn Cresswell fra Yale Universitet og professor Bernard Haykel fra Princeton Universitet  et afsnit om jihadkulturens digtekunst.
  • Sang. Der er anashid - a capella-sange - i så godt som alle rekrutteringsvideoer. De bliver i al-Qaeda anset for at være afgørende for krigsindsatsen og derfor værd at bruge penge på og fremhæves i fundne træningsmanualer som et vigtigt værktøj, når det gælder om at få tømret et særligt tankesæt sammen i jihadkrigerne. Sangene kan handle om at fra at befri Palæstina til at leve et rent og gudsfrygtigt liv.»Kom med dit ventede angreb og dræb så mange vantro som du bevæger dig frem. Gør vor nation til en gravplads for de ikke-troendes slagne hære, som vi flår itu«, lyder en del af en anashid, bogen refererer.»Anashid'erne er dynamiske, kulturelle katalysatorer i rekrutteringen, for fastholdelsen af medlemmer, moralen og kampviljen«, skriver professor Jonathan Pieslak fra New Yorks City College om jihadisternes musik.
  • Billeder og film. Jihadisterne dyrker et billede af broderskab og fælles front mod fjenden i sit billedmateriale. De har udviklet propagandaen fra 1980'ernes krig mod Sovjetunionen i Afghanistan i 1980'erne til nutidens professionelle og billedmæssigt lækre videoer fra nutidens kamparenaer i blandt andet Mellemøsten. Selv om det kan forekomme simpelt og overfladisk, så afspejler produktionerne jihadisternes fundamentalistiske verdenssyn med et klart symbolsprog. Lektor Afshon Ostovar fra det amerikanske flåde-akademis fakultet for national sikkerhed konkluderer, at de efterhånden imiterer vestlige storfilms og nyhedsudsendelsers teknikker.

Kampen om sjælene foregår med skønsang og kække tv-klip. Jihadisterne har ladet kulturkanonen.

Meddelelsen er klar og moderne i sit udtryk, når nutidens jihadister laver propaganda for deres synspunkter.
Foto: Syrisk terrormilits' tidskrift

Meddelelsen er klar og moderne i sit udtryk, når nutidens jihadister laver propaganda for deres synspunkter.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden