0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Falsk nyhed fra ’The Guardıan’ lever videre i Moskva

Interview med tidligere britisk MI6-chef var det pure opspind, men citeres ivrigt på russisk tv i bedste sendetid.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Screenshot af den falske 'The Guardıan'-artikel, hvor en tidligere MI6-chef hævdes interviewet.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det lignede en ganske almindelig artikel i The Guardians netavis – under avisens logo i hvidt og forskellige nuancer af blåt, med identisk skrifttype og opsætning og med links til en stribe regulære artikler i det velrenommerede britiske dagblad. Selv standardopfordringen til læserne om at yde økonomiske bidrag, så avisen slipper for at indføre betalingsmur på nettet, var med.

Tekstens indhold var sensationelt. John Scarlett, tidligere chef for den britiske efterretningstjeneste MI6, beskrev i et ’eksklusivt interview’, hvordan MI6 og CIA havde foranstaltet den såkaldte Rose-revolution i Georgien i 2003 med henblik på at fragmentere og ødelægge Rusland.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere