Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tyskerne lever godt af bilindustrien, og bilindustrien lever godt af dieselbilerne, som der skønnes at køre 15 millioner af i personbilvarianter på de tyske veje. Men bilerne er samtidig med til at skabe en forurening, der overstiger grænseværdierne i flere tyske byer.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Aktivisten Jürgen Resch er de tyske bilgiganters store skræk – og han har succes med sin nye strategi

I den aktuelle valgkamp skælder politikerne ud på bilindustrien, men reelt holder de hånden over den tyske stolthed, siger kritikere. På lang sigt handler det om omstilling til el. Her og nu kæmper de mod kørselsforbud.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Indkørsel forbudt for dieselbiler i München i tyske Bayern.

Indtil for nylig ville den tanke have været naturstridig. En af tysk industris flagskibe, BMW, producerer store dyre kvalitetsbiler i netop Bayerns hovedstad. B’et står for bayersk. Biler og den konservative fristat hører tæt sammen.

Men situationen er langtfra, som den plejer at være for den succesvante tyske bilindustri.

Først i september i år dukkede et brev op i Kanzleramt i Berlin underskrevet af Münchens socialdemokratiske borgmester, Dieter Reiter. Han skrev, at en målestation i München gennem 2016 havde målt den skadelige NOx-belastning til det dobbelte af grænseværdien.

De hidtidige tiltag løser ikke problemet. Der skal nye og skrappere midler til. Ellers vil domstolene ganske enkelt kræve kørselsforbud for dieselbiler i tyske byer, advarede borgmesteren.

Bilindustrien er med sine knap 900.000 arbejdspladser og klingende eksportoverskud vant til at være trygt beskyttet af både de konservative og socialdemokraterne, men har i den aktuelle valgkamp helt usædvanligt måtte lægge kølerhjelm til hårde politiske knubs.

»Jeg er møgsur«, sagde CDU’s Angela Merkel i tv-debatten med SPD’s Martin Schulz og talte om »svindel« i forbindelsen med skandalen om automobilgiganternes manipulation med målingerne af dieselbilers udledning.

Vi vil høre svar fra politikerne om, hvordan de næste år sikrer, at alle mennesker i tyske byer får renere luft

Mange tyske vælgere er vrede på bilindustrien, og politikerne er i valgkamp, men det er ikke fra kansler Angela Merkel og Martin Schulz, at det reelle pres mod Mercedes, Volkswagen, BMW og Audi kommer.

Det kommer fra den teknologiske udvikling, fra bekymring for klimaet og fra luftforureningen i byer verden over.

Og det kommer blandt andet fra Jürgen Resch.

Bilbranchens skræk

Den 57-årige gråhårede miljøaktivist og hans lille organisation, Deustche Umwelthilfe (DUH), med få hundrede mand er vant til at kæmpe mod store modstandere.

Han har kæmpet mod pesticider og for dåsepant og partikelfiltre. Ofte med succes. Altid med samme opskrift. Jürgen Resch sætter sig et mål og bider sig fast.

»Vi er måske indflydelsesrige inden for bestemte temaer, fordi vi arbejder meget langsigtet. Jeg har personligt arbejdet i 30 år på temaet renere luft«, forklarer han.

I 2002 førte han kampagne for dieselfiltre. Allerede for 10 år siden offentliggjorde DUH eksempler på manipulation med udledningstal i bilbranchen, siger han. Gennem 8 år løb samtaler med forskellige ministre ifølge DUH ud i sandet på grund af Angela Merkels »knæfald for billobbyen«.

De store partier og bilindustrien er forbundet. Især CDU og FDP modtager partistøtte. En tidligere Merkel-rådgiver er i dag lobbyist for Daimler. Delstaten Niedersachsen ejer en del af VW, hvor udledningsskandalen rullede i 2015.

Nu fører Jürgen Resch og DUH kampen via tyske domstole. Der er nemlig omkring 90 tyske byer, der som München ikke lever op til udledningskravene for NOx. I omkring 60 af byerne vil kun konsekvente tiltag som for eksempel kørselsforbud kunne løse problemet, mener Jürgen Resch.

DUH har lagt sag an mod 16 byer og forbereder 45 andre sagsanlæg, hvor organisationen kræver, at kommuner og delstater skal forklare, hvilke tiltag der skal sørge for, at grænseværdierne kan overholdes næste år.

Politisk har både det liberale FDP og det højrenationale AfD sat spørgsmålstegn ved grænseværdien og alvoren af udledningen.

Jürgen Resch peger på, at EU-Kommissionen – og ikke DUH eller Greenpeace – har beregnet, at 10.600 mennesker dør i Tyskland hvert år som følge af NOx-udledning. Tre gange så mange som i trafikken.

Fugle fremmer tålmodigheden

Jürgen Resch kritiseres for med en uigennemskuelig lille organisation at drive sine modstandere rundt i manegen. Ikke bare af bilindustrien.

DUH har kun 273 medlemmer. Organisationen modtager penge fra private firmaer som den japanske bilgigant Toyota og fik penge fra producenter af dieselfiltre i forbindelse med kampagnen for dieselfiltre, skriver avisen Süddeutsche Zeitung i en artikel, hvor Resch betegnes som en rastløs »miljøjunkie«. Han svarer:

»Jeg må i øjeblikket leve med alle mulige beskrivelser. Det, at vi arbejder meget langsigtet med vores temaer og i sidste ende også har succes – altså i et demokrati bestemmer i stridstilfælde domstolene – viser vel, at jeg ikke rastløst farer frem og tilbage. Jeg kommer fra fugleopdrætsforskningen og dyreadfærdsforskningen, og der kan jeg lægge en ret stor tålmodighed for dagen«, siger Jürgen Resch.

Og domstolene giver ham indtil videre ret. DUH har med Jürgen Reschs ord vundet »hver eneste sag helt op til EU-Domstolen«.

Så er vi tilbage ved München-borgmesterens brev til Merkel.

Dieter Reiter skrev her, at delstaten Bayern i februar blev erklæret juridisk forpligtet til inden årets udgang at fremlægge et komplet koncept for overholdelse af grænseværdierne, som også indeholder et kørselsforbud. Ja, faktisk mener samtlige ansvarlige domstole i Tyskland, at kørselsforbud for dieselbiler er »uomgængeligt«, når man skal overholde grænseværdierne og beskytte borgernes sundhed, advarer han kansleren.

Vi er kort sagt nødt til at gøre noget nyt for at undgå forbuddet. Nu. Politikerne i Berlin skal hjælpe.

Mange vil redde dieselbilen

Hamburg er gået forrest og vil allerede i år indføre kørselsforbud på visse vejstrækninger for dieselbiler med udledningsnormen Euro 5 eller lavere.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Stuttgart planlægger at begynde 1. januar 2018. Hovedstaden i delstaten Baden-Württemberg kalder sig bilens fødeby. Her skal Gottlieb Daimler og Carl Benz nogenlunde samtidig have opfundet automobilen i 1886.

Der er i dag registreret godt 15 millioner dieselpersonbiler i Tyskland. Knap 40 procent af dem har en Euro 5-norm, det vil sige, at de lever op til EU-kravene til udledningen af en lang række stoffer.

Mobilitetsforskeren Stephan Rammler tror dog ikke meget på, at der kommer et omfattende kørselsforbud i tyske byer.

Han er stiftende direktør for Institut für Transportation Design og professor ved fagskolen Hochschule für Bildende Künste i Braunschweig. De tyske toppolitikere vil med alle midler forhindre et forbud ved at mindske NOx-udledningen på andre måder.

»Man vil investere i den offentlige nærtrafik. Man satser på busser. Man vil formentligt konvertere dieselbusser og -taxier, hvilket også er den rigtige vej. Man vil gøre alt for ikke at forhindre bilindustrien i også fremover at sælge dieselbiler«, siger Stephan Rammler.

Jürgen Resch bliver kaldt bilbranchens onde ånd, og truslen om et kørselsforbud får Angela Merkel til at indtage rollen som dens skytsengel. Regeringen har oprettet en hjælpefond til at mindske udledningen af NOx i byerne uden forbud. Merkel forsvarer også dieselteknologien som mere CO2-venlig end benzin og definerer bilindustrien med de mange arbejdspladser som en tysk nøgleindustri.

Biler, kød og kul er tabu

Hovedudfordringen kommer snarere fra Kina og USA, mener Stephan Rammler. Med verdens største bilmarked planlægger Kina at sætte en dato for et fremtidigt forbud mod forbrændingsmotorer. Amerikanske firmaer forsker i selvkørende biler og car-sharing, hvilket kan reducere den samlede efterspørgsel. Der er ingen garanti for, at de store tyske firmaer også bliver vindere i den nye verden.

Men lige nu sælger BMW, VW, Audi og de andre stadig store biler med stor fortjeneste, og de ledende tyske politikere har ifølge Stephan Rammler besluttet at forsvare dem og den klassiske forbrændingsmotor i en lang overgangsfase.

Biler er – sammen med kød og kul – tabu i Tyskland , siger han.

»De tyske politikere har ikke fattet, at den egentlige beskyttelse af den tyske bilindustri ligger i en ombygning af denne«, siger forskeren.

Der kan dog komme en politisk strid om forbrændingsmotoren allerede efter valget 24. september, alt efter hvem der skal danne regering.

SPD’s kanslerkandidat, Martin Schulz, vil have visse dieselbiler teknisk opdateret på producenternes regning og indføre en minimumskvote for elbiler på europæisk niveau.

CSU’s formand, Horst Seehofer, gjorde det for nylig til et krav for regeringsdeltagelse, at der holdes fast i forbrændingsmotoren. De Grønnes Cem Özdemir svarede på Twitter, at partiet ikke træder ind i nogen regering, som ikke »indleder udfasningen af den fossile forbrændingsmotor« og tager springet ind i den udledningsfri trafik.

I praksis er der ikke tvivl om retningen. Også tysk bilindustri satser på elmotorer. Det politiske slagsmål kommer til at handle om, hvor hurtigt og hvor meget politikerne skal presse på.

Batteriet i elbilerne driller med begrænsede opladninger og paradoksalt nok stor CO2-udledning under produktionen. Det samlede klimaregnskab er endnu ikke så godt, som man kunne tro.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Angela Merkel får muligvis brug for De Grønne i en ny regering. Hun har holdt en bro åben til partiet ved at kalde forbrændingsmotoren for en overgangsteknologi uden at nævne tidsfrister, forklarer Stephan Rammler, der dog ikke tror, at De Grønne vil kunne vinde det opgør.

»Jeg tror, De Grønne i givet fald lægger sig ned«, siger mobilitetseksperten.

De Grønne vil forbyde salg af nye forbrændingsmotorer fra 2030. Det samme vil Indien. Kina har ikke sat et årstal. Norge vil udfase forbrændingsmotorer fra 2025. Frankrig og Storbritannien vil forbyde nysalg fra 2040. Så lang en horisont har Jürgen Resch ikke.

»Jeg kan ikke erindre, at nogen politiker i de seneste år eller måneder har kigget tilbage på, hvad hans parti besluttede for 13 år siden«, siger han:

»Vi vil høre svar fra politikerne om, hvordan de næste år sikrer, at alle mennesker i tyske byer får renere luft«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden